Storlek på slalom/carving-skidor
Hej,
Hoppas få lite hjälp med storlekar här.
Jag är 170 cm lång och nybörjare på slalom. Hur långa skidor ska jag ha? Är det skillnad i längd på slalom och carving?
Tacksam för svar!
Hej,
Hoppas få lite hjälp med storlekar här.
Jag är 170 cm lång och nybörjare på slalom. Hur långa skidor ska jag ha? Är det skillnad i längd på slalom och carving?
Tacksam för svar!
Jag tycker det är lättare att åka på kortare skidor... Är du 170 cm skulle jag rekomendera ca 155 cm skidor..
Men går du in i sportaffären så kan de hjälpa dig bättre!
Aha OK, så 140 cm carving är alldeles för korta för mej?
hally skrev 2009-01-14 15:34:34 följande:
Blyger skrev 2009-01-14 15:42:57 följande:
satsa på skidor runt 155cm som redan sagts. Och det finns bara carvingskidor nu. Med det menas att skidan har en midja som gör att skidan svänger om den ställs på kant. Sen är en slalomcarver en skida med liten radie.
Bor du i sthlm så finns det ju en butik som säljer begagnade skidor med ett stort utbud men vad den heter har jag såklart glömt. Men googlar du så hittar du den. Se också till att köpa en nybörjarskida eller medelskida
det finns även tjejskidor nu dom är väl igentligen bara anpassade för lättare personer. Men dem är ju också ocfta blommiga och fina ;)
Beställer du från tyskland så får du ett par nya och bra för under 3000 spänn kompletta med binding exempelvis
www.sport-conrad.com/index.asp&art_nr=70400525
Lycka till!
Micke54 skrev 2009-01-15 14:15:20 följande:
Ok men det är lättare att åka på ett par mjukare skidor så kontentan blir ungefär detsamma. Men köper du det setet på team sportia så är det nog ungefär samma :) Jo det är lättare att åka på lite kortare skidor men det ska inte vara för korta är du 170 så är 150-155 lagom.
Klart det går fortare på ett par långa kolla störtloppskidorna på tv . Men du kan tolka det som att du får lättare kontroll över ett par korta det är mycket svårare att bromsa med ett par långa. Men köper du för korta så blir det tvärtom då blir det vingligt och ostabilt också så det är som vanligt lagom är bäst.
Och eftersom du har barn så är det mycket lättare att vara hjälpsam om inte skidorna är 205cm jag har några vintrar som skidlärare i åre i bagaget så jag vet att ett par lätta och smidiga skidor var att föredra när det skulle hjälpas barn i lift och backe :)
Hej !
Jag åkte utför på den gammla goda tiden då skidorna var raka och har tagit upp intresset igen .
Jag upplevde aldrig att det va svårt att åka rakt men det blev lite "Stressigt" i svängarna i början för att Carving skidorna svarar så mycket bättre .
Men det tog typ en förmiddag att komma överens med så .
Har du aldrig åkt på andra skidor är det inget problem alls .
Jag provade ett par jätte korta skidor för ett tag sen och det va hur lätt som helst "som att åka skridskor i neförsbacke " Men väldigt trixigt att få till åkningen utan vingel osv + att det va rätt lång stoppsträcka hmm.
Som ovan kör med dom som rekomenderas typ 155cm .
Längre skidor bara om du kör fort typ släpper på utför lite snabbare än storslalom och öppåt .