• Melami

Hur mkt växer magen ca per vecka?

Hej!

Jag var hos BM igår o hon mätte min mage. Mitt SF mått låg på 22 cm o jag är i v.19+4.
    Själva kurvan i min journal ska hon inte börja fylla i förräns i v.24 så jag är lite nyfiken på vad som är normalt att ha som storlek nu o hur mkt ca magen växer i veckan.

• Svar på tråden Hur mkt växer magen ca per vecka?
  • LinaåBullen

Oj jag vet inte men vill veta *puff*

• Carina73

Fick du inte med dig din journal där BM skrev in dina övriga värden? Även om BM inte fyllde i din kurva kan du ju själv se vad som räknas som normalt fr.o.m v 20. Enligt kurvan på min journal ligger normalvärdet i v.20 på 16-22cm, så du ligger nog i överkant. Följer man sin kurva ökar sedan magen med ca 1 cm i veckan. Men jag tror det är ganska vanligt att en del kvinnor ligger över själva "normalstrecket" i början för att sedan sjunka lite.

Nu är jag i v. 29 och ska på koll nästa vecka, men i v.23+4 var mitt symfysmått 23.

• mysiss

Alla mäter hit och dit. Jag är i v 25 och det är ingen som mätt något på mig :(

• LinaåBullen

Jag har inte mätt heller ..kommer få göra det i vecka 24-25

• Melami

I min journal så börjar inte kurvan förrän i v.24 så jag kan inte se vad som är normalt innan....
    Men iallafall så då borde mitt sf mått ligga på 26 då....
    Jag fick mage fort o har fått höra hela tiden att den är så stor, så det är väl inte så konstigt då om mina mått ligger i överkant...Men om magen e stor, betyder det då att det e en stor bebis??

• Tant Green

"Normalkurvan" ökar med ca 1 cm i veckan mellan vecka 24 och 30 ungefär, sen går det något långsammare.

• AnneSophie

Melami;

Nej, ett stort mått är innebär inte nödvändningvis att det är en stor bebis.

Många låser fast sig vid normal-kurvan som finns på gravidogrammet, det behöver man egentligen inte göra.
    SF-måttet inget pålitligt sätt att avgöra hur stort eller litet barnet är. Det gör man bäst med ultraljud.

Ett SF-mått tycks idag mest vara till för att se att något händer överhuvudtaget och att det skapas en normalt, växande kurva.
    Det finns gott om mammor som legat långt under snitt-kurvan men som ändå fått medelstora, eller väl över medelstora, barn. Likaväl som det finns mammor som legat långt över kurvan men som ändå fått medelstora, eller mindre än medelstora, barn.

Magens storlek påverkas av många olika faktorer som fysiska förutsättningar hos kvinnan, barnets fysik och placering samt om man är förstföderska eller omföderska.

Jag har legat på SF-kurvans mittlinje båda gångerna nu.
    Förra graviditeten fick jag en bebis som var 35% mindre (!) än genomsnittet. Detta syntes inte på kurvan.
    Denna gången är bebisen (just nu) 18% större (!) (men har varit nära 30% större ett tag) än genomsnittet och inte heller detta syns på kurvan.

Man vill bara se att det blir en fint växande kurva. :)

Vet inte om det hjälper men jag har skrivit lite mer om SF-måttet här:
    www.niomanader.se/content.asp

• Melami

Tack för svaren allihop!

AnneSophie: Tack för din förklaring!

Svar på tråden Hur mkt växer magen ca per vecka?