• Lotlas

Måste man ha fyra par glasögon?!

Jag är irriterad på min man! Han behöver nya glasögon, eftersom glasen blivit repiga. Det skulle kosta nästan 4000 att byta glas i de bågar han har, så då kan han lika gärna köpa nya bågar också och ha kvar de gamla som "skrotbrillor".

En del optikerkedjor har ju erbjudanden såsom "tre par glasögon till priset av ett". Förut har han gått till en av de största och mest välkända kedjorna, men de är också dyrare än flera av de andra. Idag hade han tydligen varit till en av kedjorna med erbjudande som ovan och kollat lite. Han gjorde också en synundersökning hos dem. Min erfarenhet är då att man inte kan ta med sig resultatet av den till en annan optiker, man måste ändå göra en ny hos den andra optikern och betala 200-300 kronor till.

Dessutom började han yra om att han kanske FÖRUTOM de tre par han skulle köpa hos den här optikern skulle byta ut glasen i de han har! Det skulle betyda att han då har fyra par glasögon!! Behöver man verkligen det?!

Hans tanke från början var att han skulle ha ett par vanliga och ett par slipade solglas för att slippa påhängsglas och så ha kvar de gamla som de är att ha när han jobbar här hemma (med veden och huset t.ex.). Det är helt okej för mig!

Till saken hör att vi verkligen inte har så mycket pengar att det funkar att slänga ut 9000 kronor på glasögon, när det skulle räcka med 5000 kronor!

Jag blir så irriterad!! Det har säkert att göra med att jag är i nionde månaden och just har blivit tvungen att sluta jobba p.g.a. sammandragningar, men ändå! Kan någon hjälpa mig att förstå det vettiga i att ha FYRA par glasögon?

Tack för att du orkade läsa!

• Svar på tråden Måste man ha fyra par glasögon?!
  • Trasig Udda Strumpa

det låter vansinnigt i mina öron

dock så är det lite jobbigt när glasen blir repiga jag valde nån slags antirepbehandling till mina nya glasögon jag köpte för några år sedan men dom är ändå repiga nu

dock så är det ju alltid bra med ett par i reserv men det beror ju lite på hur dåligt man ser utan jag klarar mig rätt oki utan glasögon men min mamma får man leda om hon skulle bli av med glasögonen

• lovemyboys

Jag köper briller på nätet 4-500 kr komplett...kan vara nått för din gubbe.....Flört

Familjen KALOW....min alles egen..
  • JM76

Om man måste ha glasögon dagligen kan det ju faktiskt vara roligt att kunna variera sig lite. Visst, det är dyrt, men oftast köper man ju inte nya glasögon varje år, utan snarare vart femte eller mer sällan. Jämför priset med att ha linser som går på minst 3000 kronor per år.

Nu menar jag inte att man måste ha fyra par, men jag kan förstå att det kan vara kul att åtminstone ha mer är ett par för att kunna variera sig lite. Förutsatt att man har råd då förstås. De flesta har ju till exempel mer än en jacka, fast det ofta är ett relativt dyrt plagg. Fler än ett par skor osv...

• Evangeline72

Han kan säkert ta 3 betala för 1 men välja att sätta glas i sina egna istället för att ta 3e paret. Det förlorar ju inte optikern på heller. Han kanske tycker väldigt mycket om de han har, jag har också mina favoriter=)

• strojes

Det går utmärkt att ta med sig resultatet av en synundersökning hos en optiker till en annan. Man ber bara att få ut sitt recept så skriver optikern ut resultatet och man kan gå och köpa glasögon var man vill eller på nätet.

• Lotlas

Han klarar sig absolut inte utan, kan inte ens röra sig inomhus utan glasögonen, så han måste verkligen ha dem.

Jag kan förstå att det kan vara kul att variera sig, men jag tror inte att han skulle göra det. (Jag själv har både glasögon och endagslinser för att kunna göra just det, men använder bara glasögonen.)

Men att byta glasen istället för ett helt nytt tredje par skulle ju kunna vara något! Ska lägga fram det som ett förslag tror jag!

• lovemyboys

Men att bara byta glas hos vår optiker kostar runt 1500-2000 kr....då kan du ju hellre föreslå att han köper på nätat, då får han nya bågar + glas för mindre än halva summan...

• Lotlas
    strojes skrev 2009-01-14 16:48:03 följande:
    Det går utmärkt att ta med sig resultatet av en synundersökning hos en optiker till en annan. Man ber bara att få ut sitt recept så skriver optikern ut resultatet och man kan gå och köpa glasögon var man vill eller på nätet.
    Jasså? Det gick inte när jag köpte glasögon sist (för 4-5 år sedan)... Då sa min optiker (den stora, välkända kedjan) att de inte gav ut resultatet på papper förrän glasögonen var klara. Men de kanske har fått lov att ändra sig...
  • Lotlas

lovemyboys skrev 2009-01-14 16:53:29 följande:

Men att bara byta glas hos vår optiker kostar runt 1500-2000 kr....då kan du ju hellre föreslå att han köper på nätat, då får han nya bågar + glas för mindre än halva summan...
    Ja, fast här var ju grejen att han istället för det tredje "gratis" paret skulle byta glasen i de han har. Det skulle annars kosta 4000 kronor.
  • lovemyboys
    Lotlas skrev 2009-01-14 16:53:38 följande:
    Jasså? Det gick inte när jag köpte glasögon sist (för 4-5 år sedan)... Då sa min optiker (den stora, välkända kedjan) att de inte gav ut resultatet på papper förrän glasögonen var klara. Men de kanske har fått lov att ändra sig...
    Dom har absolut ingen rättighet att neka dej ditt recept, detta har jag kollat upp efter att ha råkat ut för samma sak.....det är ditt recept som du betalar för att få...!!!
  • Lotlas

lovemyboys skrev 2009-01-14 16:55:49 följande:

Dom har absolut ingen rättighet att neka dej ditt recept, detta har jag kollat upp efter att ha råkat ut för samma sak.....det är ditt recept som du betalar för att få...!!!
    Okej, bra att veta! Då behöver jag ju inte vara sur för att han slängt ut pengar på en synundersökning som han måste göra om ifall han bestämmer sig för en annan kedja åtminstone.... Tack för upplysningen!
  • längtan09

I karlstad där jag bor har vi en optiker som heter smarteyes, finns även i stockholm, malmö, göteborg och borås. det kostar 1000 spänn för ett par glas, på med nån hundralapp så är det antirep på också. Mkt billigare. Blir tom billigare och köpa två par därifrån då.

annars kan han ju ta receptet hos sin optiker (han har rätt att få det) och beställa på nätet som någon skrev tidigare.

• Trasig Udda Strumpa

Lotlas skrev 2009-01-14 16:57:14 följande:

lovemyboys skrev 2009-01-14 16:55:49 följande:
    Okej, bra att veta! Då behöver jag ju inte vara sur för att han slängt ut pengar på en synundersökning som han måste göra om ifall han bestämmer sig för en annan kedja åtminstone.... Tack för upplysningen!
    när jag bytte optiker skulle köpa nya glasögon så valde dom att inte begära ut nåt resultat ifrån min gamla optiker utan tyckte det räckte med o mäta mina dåvarande glasögon
    det funkade utmärkt o göra så oxå

på nätet funkar det ju inte tyvärr o göra så men går man till en annan optikerkedja som har butiker så funkar det ju o göra så
  • Lotlas

Att handla på nätet blir inte aktuellt för honom, men tack för alla tips!

En annan sak som gör mig lite frustrerad är att han fyller år om mindre än en månad och jag hade tänkt att han skulle få pengar till nya glasögon av t.ex. mina föräldrar och svärisarna, men han har ju så bråttom ibland..!

Nåja, jag är inte arg längre, han är trots allt min riddare och prins som blivit tvungen att ändra ganska mycket på sitt jobb för att jag ska kunna vara hemma och vila i lugn och ro nu de sista veckorna.

• Harlow

Jag jobbar som optikerassistent och vill bara påpeka några saker.
    Som flera andra redan har skrivit så går det absolut bra att få ut sitt recept och beställa glasögon vart man vill. Ha bara i åtanke att en seriös optiker inte tar emot recept som är äldre än ett år. Och en seriös optiker gör absolut inte nya glasögon genom att läsa av ett par gamla, felmarginalen är alldeles för stor.
    Många optiker börjar 'krångla' och ställa till det för att slippa ge ut receptet, eftersom de såklart vill att du köper glasögon hos dem. Att man inte ger ut receptet innan glasögonen är klara låter som en riktigt dålig bortförklaring.
    Se bara till att receptet är en glasögonordination, och inte bara för linser (styrkorna skiljer sig nämligen en aning.)

Jag hade aldrig vågat beställa glasögon på nätet. För att kunna slipa glasögon krävs att man markerar ut pupillerna i glaset, samt kontrollmäter med PD:t (avståndet mellan pupillerna) som du har fått värden på i undersökningen. Detta är extremt viktigt speciellt om du ska ha progressiva glasögon, eller om du har höga styrkor/kraftig astigmatism. Pupillen skall sitta precis där slipningens mittpunkt är, därför måste man vara helt säker på att glasögonen sitter exakt som när du provade ut dem (och fick dem prickade).

Blir så trött på alla krångliga optiker. Hur svårt kan det vara att ge kunden sitt recept efter undersökning? Jag jobbar för en firma som har väldigt förmånliga priser, och vi får hela tiden höra illasinnade rykten som andra optiker sprider om oss bara för att de inte längre kan ta ut sina hutlösa priser utan att folk ifrågasätter. Man behöver inte betala 5000 kr för sina glasögon, det är helt omotiverat. Punkt.

• Cuthalion

Kolla upp så att erbjudandet gäller bågar OCH glas. En del ger rabatt på bågarna men tar fortfarande fullt pris för glasen. Det gör rätt stor skillnad . . .

• Krycke
    längtan09 skrev 2009-01-14 23:33:02 följande:
    I karlstad där jag bor har vi en optiker som heter smarteyes, finns även i stockholm, malmö, göteborg och borås. det kostar 1000 spänn för ett par glas, på med nån hundralapp så är det antirep på också. Mkt billigare. Blir tom billigare och köpa två par därifrån då. annars kan han ju ta receptet hos sin optiker (han har rätt att få det) och beställa på nätet som någon skrev tidigare.
    Ser jättebra ut! När man betalar 1000 kr så ingår några sakre som jag brukar få betala mer än ett tusenlapp extra för bl a måste jag ha tunna och lätta glas. Det blir så, istället för att betala över 2000 kr, vilket är billigt, så blir det 1000 kr!

Bör dock tänka på att handla på en affär som finns där man bor. Då kan man gå dit om det är något och räknar man pris per månad så blir det inte så dyrt skillnad mellan dom vanliga optikerna. Jag rekomenderar att man INTE skall handla på internet!

Till sist. Man har sina glasögon i några år och är en typisk bra o ha sak som man måste använda varje dag. Det är därför viktiga är att köpa bra glasögon, hos en bra optiker, i en bra affär, inte bara tänkar på pengar.

Skall dock köpa glasögon o ett alternativ har smarteyes blivit. Är en av flera jag undersöker.
  • Lotlas

Tack för alla svar och synpunkter!

Nu kollar han runt på lite olika kedjor, samt även lite på nätet (till min stora förvåning), men har inte bestämt sig ännu. Får se vad det blir till slut!

Svar på tråden Måste man ha fyra par glasögon?!