• denfina1

Fråga till er som ger erat barn extra fett i maten?

Ni som ger era små under 1 år extra fett i maten, VAD för slag fett ger ni och hur mycket och gärna hur det kommer sig att ni VILL ge extra fett till er lilla/lille plutt skrutt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 19:14
    Men kan man egentligen ge för mycket vanligt" fett (ej rapsolja för det kan man ge för mycket av och är skadligt) för överskottet bajsas väll ut??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 20:27
    levelivia, det var mycket intressant och det är så som vi gjort med vår lilla 6 måanders. Hon har ökat 1,5 kg på mindre än en månad och växt ordentligt på längden och bredden.

Men så har jag fått skäll här på Familjeliv för att vår lilla i princip badat i olja...

Det har blivit ca 2 msk per måltid så hon har fått i sig ca 6 msk olja per dag vilket varit på tok för mycket omega-3 och omega-6 vilket sägs vara skadligt men jag tror det är nyttigt för dem små hjärnorna.

Man blir bara osäker här på Familjeliv för alla säger och tror olika!

• Svar på tråden Fråga till er som ger erat barn extra fett i maten?
  • Diwa

ger man om barnen är lättviktiga

och det innebär att man har grädde, riktigt smör, riktig mjölk osv?
    inga light grejer och fettsnåla saker

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • denfina1

Men rapsolja är väll nyttigare än smör, eller? Bättre fett och omega-3 på köpet.

• LillTållon

Vi sätter lite matolja i gröten morgon och kväll... d e pga. att vi använder fettfri mjölk som vi även sätter i damens gröt.

• SaraOchAlva

alva väger alldeles för lite ökar itne i vikt. Ger mest flytande margarin och rapsolja som extra energi efter råd av våran dietist

• Missimo84

En guldgul sak med röd kork från arla, smör och rapsolja heter den.
    Mitt barn rör på sig så mycket (7månader) att han förbränner förmycket energi och därför inte går upp i vikt som han ska. Han får ca  1 msk fett till varje måltid.

detta måste vi göra för att han ska hålla sig mätt och kunna gå upp i vikt. Han var tillväxthämmade med 30% så vi har kämpat på länge med hans vikt.

• TipTop86

Jag brukar ge 1 tsk kallpressad rapsolja i maten åt sonen om det inte redan är nån fet mat.. Om man tänker på den typiska barnmaten så är det ju mest bara grönsaker, potatis/ris/pasta/liknande och kött/fisk/kyckling/baljväxter så det är ju inte speciellt mycket fett.. Iaf jag gör inte ofta nå gräddsåser eller annat fett tillbehör åt min son så då blir det olja istället.. I början kokar man ju allt oxå men när dom blir äldre så man börjar steka maten så blir ju maten fetare av det.. Ibland får han nån smörgås med smör på å då behövs inte nån olja i maten fast det skadar ju inte för min son är inte speciellt stor.. Alla behöver fett i lagom mängd =) ..

• Tovsippan

Vår lite lättviktige son har fått extra tillskott av ekologisk olivolja eller rapsolja. Hur mycket? Jag har nog helt enkelt blandat i "en skvätt".

• BymBym

Mycket är pga att barnen behöver fett, men inte vi i lika stor utsträckning. Så maten vi lagar har mindre fett än vad de behöver, därför tillsätter vi fett. Vi använder smör.

Svar på tråden Fråga till er som ger erat barn extra fett i maten?