Du måste logga in för att svara i en tråd.

• LilleSkutt

Kläder som luktar surt.....

Vet inte om denna fråga passar här, men jag prövar....

Det är såhär att tvättstugan i vår lägenhet har varit väldigt fuktig, så kläderna har torkat långsamt. Detta har medfört att en hel del av våra kläder och framförallt handdukar luktar surt.... Nu har vi fått ett torkskåp, men kläderna luktar fortfarande... VAD ska jag göra???? Ska jag göra som jag har funderat på, att kasta bort kläderna??? Jag blir tokig..... När jag läser detta själv, så ser frågan ganska rolig ut .... men, men, jag är i desperat behov av hjälp...

• Svar på tråden Kläder som luktar surt.....
  • noname

ett tips är att du tvättar de med lite javex lr klorin..jag hade handdukar som lktade surt så jag körde de hett med en skvätt klorin,å sköljmedel...testa det..sen att man inte kör för full maskin när man gör detta......

• LittleSunshine

hej, det kan vara så att det har stått vatten i tvättmaskinen som har surnat så att det blivit en slags mögel som luktar äckligt.. jag kommer bara inte på hur det var man skulle göra.. det var nå´t husmorstips med koktvatten & citron.. sen var det ett med klorin.. det finns säkert någon här som har bättre koll än jag

• LilleSkutt

Klorin... men det kan man väl inte ha till svarta kläder t.ex.? Men jag ska pröva det med handdukarna, tack för tipset !

• LilleSkutt

LittleSunshine, måste man rengöra själva maskinen då?

• noname

du kan tömma silen..och köra ev maskin kanske i klorin....jag hade en pytteskvätt javex till de svarta kläderna,för javex bleker inte..men endast pytte,sen körde jag de hetare än 60grader...

• LittleSunshine

När vår maskin luktade illa så körde vi klorin på 90 grader utan tvätt och därefter så tvättade vi oömma handukar sen så var maskinen som vanligt igen

• LilleSkutt

Okej.... hmmm.... undra om man törs pröva det... vi bor ju i lägenhet...

• LilleSkutt

Vad är javex?? Vart köper man det?

• LittleSunshine

Om det lukta illa och ni bor i hyreshus så borde du kunna ringa de du hyr av och klaga på det, så att de kollar upp det

• plum

Jag fick veta från Cylindas kundsupport att man ska köra en tom maskin på 95 grader lite då och då eftersom man oftast bara kör 40 och 60 grader.
    Men om det är en tvättstuga i ett hyreshus så är det väl bara att ringa värden.

Jag brukar köra min maskin på 95 grader nån gång i månaden.

• LilleSkutt

Oki, det ska jag pröva, tack för tipsen allihop !

Svar på tråden Kläder som luktar surt.....