• Anonym (osynlig)

Folk ser mig inte....

Jag undrar hur "alla" andra blir bekanta med varandra? Man ser tex på dagis föräldrar som står och pratar med varandra, en del har blivit vänner genom att båda har barn på dagis tex....

Men jag uppfattar det som att ingen ser mig. Jag hälsar på alla jag möter tex på dagis, om jag får ögonkontakt med dem förstås - men oftast när det gäller många där så får jag ingen ögonkontakt och det känns väldigt konstigt för mig.

Som idag tex....mötte en mamma samtidigt som flera andra vid grinden; hon ser mig men innan jag hunnit säga hej så har hon vänt bort blicken mot andra....

Jag undrar vad det är för "fel" på mig? Varför har jag så svårt att knyta kontakt med människor? Jag måste ju verkligen utstråla "ingenting"....

• Svar på tråden Folk ser mig inte....
  • Anonym

Eller så är det dom dom är konstiga.....

Hälsa o var glad så kanske du smittar av dig till andra personer =)

• Fille Fjonkan

Varför vänta på ögonkontakt innan du säger hej? När du säger hej kommer de att vända blicken mot dig om den inte redan är på dig. Våga ta mer plats! Ingen kommer tycka du är för framfusig eller påstridig för att du hälsar på dem när du kommer fram till dem eller passerar dem.

Om de däremot upplever att du brukar gå förbi dem utan att hälsa är det stor risk att de en annan gång låter bli att inleda ett samtal med dig.

Morska upp dig! Ansträng dig för att vara mer utåtriktad. Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym (smile)

Hmm...prova med att le direkt ni får ögonkontakt så ska du se att de hälsar. De kanske tror att du inte vill ha nya vänner? Bara en tanke.. Lycka till

• Anonym (osynlig)
    Anonym skrev 2009-01-14 20:00:23 följande:
    Eller så är det dom dom är konstiga.....Hälsa o var glad så kanske du smittar av dig till andra personer =)
    Jag försöker alltid hälsa och vara glad - men jag tappar lusten mot dem som beter sig så här.... Känner det som att jag inte vill "krusa" dem....
  • Anonym (osynlig)
    Fille Fjonkan skrev 2009-01-14 20:02:11 följande:
    Varför vänta på ögonkontakt innan du säger hej? När du säger hej kommer de att vända blicken mot dig om den inte redan är på dig. Våga ta mer plats! Ingen kommer tycka du är för framfusig eller påstridig för att du hälsar på dem när du kommer fram till dem eller passerar dem.Om de däremot upplever att du brukar gå förbi dem utan att hälsa är det stor risk att de en annan gång låter bli att inleda ett samtal med dig.Morska upp dig! Ansträng dig för att vara mer utåtriktad. Lycka till!
    Men jag tittar alltid mot folk jag möter men när de bara går och stirrar rakt fram utan att ens bevärdiga mig med en blick.....ja, behöver jag säga mer?
  • Anonym (osynlig)
    Anonym (smile) skrev 2009-01-14 20:03:06 följande:
    Hmm...prova med att le direkt ni får ögonkontakt så ska du se att de hälsar. De kanske tror att du inte vill ha nya vänner? Bara en tanke.. Lycka till
    Hmmm - men hur har de fått vänner då? När de beter sig som de gör? Eller är det bara mot vissa, som mig tex?
  • Anonym

Jag brukar säga hej när jag möter folk även om de inte tittar på mig. Oftast får man ett hej eller leende tillbaka. Och nej, jag tittar inte alla i ögonen först utan kan säga hej till en hel grupp på en gång.

• Anonym

Om man känner sig lite nere kan man lätt haka upp sig på tex mammor som inte hälsar. Mitt råd. Sk-t i dem! Fokusera på de som hälsar och är trevliga. Du har säkert utstrålning. Kom ihåg att alla inte är lika noga med att hälsa. Det kan inte du ändra på. Strunt i dem.

Har själv en surtant, snobbtant på min sons dagis, som sa ngt knäppt första ggn jag träffade henne, och som sällan hälsar och aldrig hälsar trevligt. Jag tog åt mig i början, men nu har jag insett att hon inte är ngt trevlig. Det har inget med mig att göra.

• Mollie77

Men tänk inte att de är fel på dig...
    Jag tar kommandot o frågar nåt  o så börjar man prata..Vissa lättare andra inte..Alla passar inte i hopa o man får ge de tid...

Se till att synas o höras...de gör jagGlad

Nio dagar kvar till bf
  • Krodan

Kan bara prata om mig själv, men jag orkar intevraa social på dagis alltid. jag är stressad dit och hem och mycket ungar osv. Jag hinner inte möte folk med blicken och det handlar inte om att jag tycker illa om folk elle rinte vill lära känna folk, men man har mycket i huvudet vid lämnning och hämtning tycker jag

• Anonym

Som sagt: ta kommandot! Hälsa även om de inte tittar. Om de hör ett "hej!" så tittar de garanterat upp. Behöver inte bli mer än så. Nästa gång är de mer alerta.

Man FÅR inte vänner, man TAR dem.

Du utstrålar säkert "ingenting", men det beror på att du själv tänker just så. Om man tänker negativt så skiner det igenom så tydligt.

Fokusera på DIG. DU vill heja, så gör det! Fråga något du undrar utan att fundera. Försök inte bli deras vän på deras villkor, för det är då man misslyckas.

Är du intressant nog att vara vän med? Självklart! Du måste bara lära dig att känna det själv! Jag har alltid varit blyg och tyst, men har jobbat på det, och nu börjar folk pratar med mig i hissen osv.

• Anonym (knepigt)

Anonym skrev 2009-01-15 08:03:07 följande:

Som sagt: ta kommandot! Hälsa även om de inte tittar. Om de hör ett "hej!" så tittar de garanterat upp. Behöver inte bli mer än så. Nästa gång är de mer alerta.Man FÅR inte vänner, man TAR dem.Du utstrålar säkert "ingenting", men det beror på att du själv tänker just så. Om man tänker negativt så skiner det igenom så tydligt.Fokusera på DIG. DU vill heja, så gör det! Fråga något du undrar utan att fundera. Försök inte bli deras vän på deras villkor, för det är då man misslyckas.Är du intressant nog att vara vän med? Självklart! Du måste bara lära dig att känna det själv! Jag har alltid varit blyg och tyst, men har jobbat på det, och nu börjar folk pratar med mig i hissen osv.
    Vilket knepigt inlägg.... Tycker du verkligen så??
  • Anonym

Anonym (knepigt) skrev 2009-01-15 08:33:46 följande:

Vilket knepigt inlägg.... Tycker du verkligen så??
    Vad menar du? Jag tycker knappast det är nåt kontroversiellt jag skrev, men vi kanske missförstår varandra?
  • gullican
    Svar på #12
    Vad är knepigt med det inlägget? Det mest riktiga och konstruktiva i tråden skulle jag vilja säga. SKulle precis skriva något liknande men det behöver jag ju inte nu.
  • Anonym

Jag tror det är de första gångerna man måste ta chansen till att bekanta sig med någon sen blir det svårare då man kanske måste kämpa mer. Det krävs mer än ett hej och man är nog för rädd och tänker för mycket än att bara vara och ta för sig.

Jag tror inlägg 11 har en liten poäng.

Och tar man för sig och de vill ändå inte bli vänner är de inte intressanta nog att vara vän med.

• Anonym (osynlig)
    Anonym skrev 2009-01-15 08:03:07 följande:
    Som sagt: ta kommandot! Hälsa även om de inte tittar. Om de hör ett "hej!" så tittar de garanterat upp. Behöver inte bli mer än så. Nästa gång är de mer alerta.Man FÅR inte vänner, man TAR dem.Du utstrålar säkert "ingenting", men det beror på att du själv tänker just så. Om man tänker negativt så skiner det igenom så tydligt.Fokusera på DIG. DU vill heja, så gör det! Fråga något du undrar utan att fundera. Försök inte bli deras vän på deras villkor, för det är då man misslyckas.Är du intressant nog att vara vän med? Självklart! Du måste bara lära dig att känna det själv! Jag har alltid varit blyg och tyst, men har jobbat på det, och nu börjar folk pratar med mig i hissen osv.

Ditt svar var verkligen rakt på sak! Men det är ju så sant Du har delvis rätt

Det jag bara inte fattar är varför människor som pratat glatt med mig förut (och jag har pratat lika glatt tillbaka) nu plötsligt är som om de inte känner mig. Möjligtvis ett lätt hej...???

• Anonym (osynlig)

Min sambo känner lite samma som mig, har upplevt samma sak på dagis tex....

Han säger att "de tycker vi väl är så tråkiga" - men va fan! Jag tycker jag är som jag alltid varit! Fattar ingenting!

• Anonym

trist känner likadant stundtals, känns som man är osynlig.

Fast ibland är jag själv i en egen värld, man går och fundera på annat och glömmer att folk finns
    Då uppfattas man säkert som man inte bry sig.
    Anonym (osynlig) skrev 2009-01-15 09:24:16 följande:

Min sambo känner lite samma som mig, har upplevt samma sak på dagis tex....Han säger att "de tycker vi väl är så tråkiga" - men va fan! Jag tycker jag är som jag alltid varit! Fattar ingenting!
Svar på tråden Folk ser mig inte....