• Qrusmynta

Läkares åsikter om pergo efter missfall?

Jag har precis haft missfall efter att ha försökt bli gravid i närmare 4 år. Innan jag blev gravid fick jag pergo (för att styra upp cyklerna) och provera (få fart på äggen) men jag hann inte ta dem eftersom jag plussade. Nu när jag blivit skrapad sa samma läkare att jag inte skulle börja med tabletterna eftersom jag kan blir gravid på egen hand...känns hopplöst eftersom det tog så himla lång tid att ens bli gravid. Kan tillägga att vi har två barn som nu är snart 7 och 8, varför vi inte är prioriterade(helt logiskt såklart) men varför vänta? Tycker läkarna så här eller är det bara "min"? Någon som vet?

• Svar på tråden Läkares åsikter om pergo efter missfall?
  • AnnaGee

Min läkare har sagt detsamma. Jag är i samma situation som du, men är barnlös. Jag har efterfrågat medicin som stimulerar ägglossning och andra möjligheter som kan finnas, men fick samma svar efter missfallet som du, eftersom jag kan bli gravid på egen hand är medicin inget alternativ. Trist läge.

• Qrusmynta
    Svar på #1
    Ja och eftersom jag har recepten kan du ju räkna ut hur jag tänker ibland men jag är för feg tror jag... ;)
  • Lisa78

Hej!
    Jag har ett barn född i mars 08 efter behandling med pergotime. Vi vill ha barn tätt och bokade därför tid på fertilitetsmottagningen redan när hon var 6 mån. När vi kom dit visade det sig att jag redan var gravid utan någon behandling. Tyvärr fick vi missfall i 9 veckan. Vi fick dock börja med pergotime redan efter en månad efter missfallet. Jag var orolig för precis det som du skriver, att nu kanske vi inte skulle få någon behandling eftersom det kan fungera ändå. Men min läkare sa att "även en blind höna hittar ett korn ibland" och med det menade han att även om man har glesa ägglossningar (typ 1-3 per år) ska man inte behöva vänta på det. Vem vet när och om det händer igen! Det är ju därför det finns behandling som pergotime. Hoppas det löser sig för dig Victulia!!

Svar på tråden Läkares åsikter om pergo efter missfall?