• Kakgumman

Vad göra med hemmavarande barn?

Vi är utomlands med sonen 3,5 år. Han går inte skola eller dagis och jag undrar vad vi ska göra hela dagarna.
    Har ni några förslag?
    Mån fm: gymmets barnpassning o bibliotekets sagostund
    Tis fm: lekgrupp
    Ons fm: svensk lekgrupp
    Tors fm: simskola
    Fre fm: gymmets barnpassning o shopping
    I övrigt mest bara frilek, måla, rita, klippa, bada, handla.
    Vad kan man fylla em med?
    För varmt för att vara ute och cykla mm.
    Tack!

• Svar på tråden Vad göra med hemmavarande barn?
  • SaT

Jadu, har varit lite i samma sits, bara det att jag har inte haft något att hänga upp dagarna på. Men med stora tösen som är ca 3,5 så har vi jobbat mycket med bokstäver, skrivit alla bokstäver på papper och satt upp på väggen, sen har vi letat bilder i tidningar som börjar på samma bokstav och klistrat på pappret. Har även gjort namnskyltar till hennes rum för att få lite färg i vår annars ganska vita och ganska opersonliga lägenhet.
    Får man fråga var ni bor?

• toca

Vi har det ungefär som ni. Lekgrupper, badhuset osv. Vi har även en stor djurpark i närheten där vi har arskort. Dit gar vi en gang i veckan och träffar andra svenskar, tittar pa djuren och leker pa lekplatsen.
    Kanske finns det en inomhuslekplats där ni bor? Där brukar det ju finnas lite andra typer av leksaker och klätterställningar än pa utomhuslekplatser.
    Vi bor i alpregionen sa här kommer det även bli skidskola nästa vinter.
    Har ni trevlig natur i närheten kan ni ju ordna en variant pa Skogsmulle om ni är nagra stycken?
    Bor ni i en stad kanske det finns nagot museum som har en bra barnavdelning?

Jag bor för tillfället i en storstad där utbudet är rejält för hemmavarande barn, men planerar nu flytt till mindre stad i nytt land sa jag förstar din känsla fullständigt! Hoppas ni kommer pa bra saker att göra och träffar trevliga människor att umgas med!

• canmamma

Jag tycker att det verkar som om ni har ett rätt bra schema, men det är ju alltid bra att ha lite extra ideer:

- baka
    - leta fram ett par handfullar med små leksaker och ting och frys sedan in dem i vatten i omgångar i en stor glass eller yoghurtkontainer. Ha sedan skattjakt med vattendroppers, smörkniv, salt, varmt och kallt vatten. Kan sysselsätta sonen i timmar...
    - utklädnigskläder.
    - kolla in lite dataspel www.ur.se har en hel del bra spel för 3-4 åringar.
    - kolla in todayisfun.com/blog för lite inspiration
    - låt honom ha tråkigt ibland. Det är bra för kreativiteten.

Svar på tråden Vad göra med hemmavarande barn?