• Mela78

Hjälp snabbt! Kortklippt frisyr, hur styla så att man ej ser ut som kille?

Har idag för första gången försökt att fixa i ordning min nya frisyr. Har klippt det ganska så kort, strax under 5m som kortast (bak) och närmare 10cm som längst i luggen, har lite längre över öronen och fram mot ansiktet. När frisören stylade i ordning efter klippningen såg det riktigt kvinnligt ut, och vet sedan tidigare att det går att få såhär kort hår att se kvinnligt ut. Men nu tycker jag att jag ser ut som kille med lugg!!! Hjälp! Har tyvärr inte möjlighet att lägga in bild, men någon kanske kan förklara vad man brukar "göra fel" när man ser ut som en kille i håret? Vad är det jag inte gör rätt och ser?!?!

• Svar på tråden Hjälp snabbt! Kortklippt frisyr, hur styla så att man ej ser ut som kille?
  • PrettyGirl

Kan tänka mig att frisören fick till håret i flikar "runt" ansiktet, lite "mjukt" sådär? Det blir lätt pojkaktigt om det är lite rufsigare.

• Mela78

hmm, låter som att felet kan sitta där, att jag rufsat till det lite för mycket... men hur får jag det "mjukt" utan att det blir för "mjäkigt". Vill gärna att det ska se lite "tuffare" (hittar inte rätt ord) och inte så "snällt". *förvirrad*

• PrettyGirl

Kanske lite vax/ mousse? Du kan rufsa till med handen ini håret sas med mousse, för att få lite volym. Sen kan du ta lite hårvax till håret runt ditt ansikte, försök få till lite flikar med hjälp av vaxet. Testa dig fram, dra i håret hit o dit;)

• PrettyGirl

Om du har självlockar kan det vara lite svårare att få till det, kan tilläggas. Jag har själv varit kortklippt ett par ggr, o jag har både självfall o virvlar... Var lite jobbigt:)

• Mela78

Haft i både mousse och vax och spray. Var in i badrummet och kamma ur lite med fingrarna så att det inte är riktigt lika rufsigt, ser lite bättre ut nu. Måste lämna på dagis nu, ska fortsätta sen och försöka få till det.
    Tack för hjälpen, om du kommer på mer är jag tacksam för tips. Har ju haft kort hår innan så det bör ju bara va tillfällig ovana det här, måste bara komma på hur jag gjort innan.

• Mela78

Har rakt hår (iaf när det är kort), bara lite strul med en virvel i nacken.

• Katt123

Jag har också kort frisyr och jag ser ut som en kille när jag inte plattat håret och format det därefter. Jag har självlockar och lite virvlar och det blir lätt "stökigt" om jag inte plattar. Så jag plattar, har i sprayvax och formar sedan med händerna till lite "busigt" eller mer strikt beroende på humör. Svårt att beskriva!

• PrettyGirl

Mela78 skrev 2009-01-15 10:31:34 följande:

Haft i både mousse och vax och spray. Var in i badrummet och kamma ur lite med fingrarna så att det inte är riktigt lika rufsigt, ser lite bättre ut nu. Måste lämna på dagis nu, ska fortsätta sen och försöka få till det. Tack för hjälpen, om du kommer på mer är jag tacksam för tips. Har ju haft kort hår innan så det bör ju bara va tillfällig ovana det här, måste bara komma på hur jag gjort innan.
    Ok;)
  • Mela78

Tror ni att lite glans skulle göra intrycket mer kvinnligt? Har nu vax som ger en väldigt matt finish, som fungerade finfint till en lite längre frisyr.

• Banana82

Jag kör alltid matt lervax men det är för att det är det enda som funkar för stabilitet i mitt hår. Känner aldrig att jag ser ut som en pojke, men då är jag också väldigt feminin i övrigt och har allid klänning och älskar att leka med smink. Tycker att sminket gör väldigt mycket. Lite mascara, eyeliner och färg på läpparna går fort och gör så mycket för att se feminin ut, enligt mig. Men det är ju en smakfråga. Just nu så behöver mitt hår dock trimmas för det är katastrof, brukar ha kring 4-5 cm högst när det är nyklippt.

Svar på tråden Hjälp snabbt! Kortklippt frisyr, hur styla så att man ej ser ut som kille?