Egengjord korv
Jag har precis investerat i ett korvhort till min Kitchen Aid och letar nu desperat efter goda korvrecept.
Är det någon som har något smarrigt recept eller kanske några goda råd på vägen.....Har aldrig gjort egen korv tidigare.
Jag har precis investerat i ett korvhort till min Kitchen Aid och letar nu desperat efter goda korvrecept.
Är det någon som har något smarrigt recept eller kanske några goda råd på vägen.....Har aldrig gjort egen korv tidigare.
Att göra egen korv tycker jag är superkul, något som jag lärt mig av mina föräldrar. Här är några recept av de korvsorter vi brukar göra.
salsiccia
2.5 kg fläskkött, tex bog
800 g späck
6 msk fänkålsfrön
2 msk salt om man använder sig av rimmat kött annars ca 3-4 msk
2 msk mald svartpeppar
ca 4 dl pecorinoost
ev. 2 msk chiliflingor
2.5 dl rött vin
fjälster
hacka köttet och fettet i bitar och blanda med de övriga ingredsienserna. täck med plastfilm och ställ i kylen i minst 4 tim eller övernattem så att smakerna sätter sig.
Blättlägg fjälster i 4-5 timmar.
Öppna ena änden träd upp fjälstren på korvhornet till köttkvarnen.
Lägg köttblandningen i kvarnen och fyll fjälstern.
Stoppa smeten löst i fjälstren då smeten sväller vid kokningen. Knyt om med bomullssnöre till lagom långa korvar, ca 10-15cm
Frys in dem råa (håller ca 2-4 mån)eller tillaga dem direkt. Förvara dem inte i kyleni mer än två dagar.
sjud dem på svag värme i ca 10 min om man vill steka eller grilla dem, om man villl äta dem kokta ska de sjuda i ca 40 min.
Chorizo
20-50 g stark malen paprika ( efter smak)
15 g peppar
2 g malen kanel
2 g malen nejlika
2 g oregano
3 vitlöksklyftor
1 krm malen spiskummin
2 msk äppelcidervinäger
250 g småhackad späck
1 kg grovmalet fläskkött
1½ msk salt
Fjälster, blötlagda 4-5 timmar
Lägg ihop samtliga kryddor, vitlöksklyftor och mixa ihop, späd med vinäger, det skall bli en tjock massa, ev späd med mera vinäger, aldrig vatten.
Blanda den grovmalna köttet med den hackade späcket, häll på kryddblandningen, salta, blanda, ta en tesked och stek, smaka på den, så får man en uppfattning om den skall ha mer styrka eller mera kryddor.
När man är nöjd med blandningen, fyller man fjälster med köttet, knyt med krymt bomullsnöre var 15-20 cm, knyt på två ställen med ett par mm mellanrum, så att man kan dela på korvarna.
Med en knappnål sticker man många små hål i
korvarna, för att överbliven fett och kryddor kan rinna ut. Lättast om man kan hänga upp korvarna, då rinner det ut lättare.
Förvara dem några timmar på ett svalt ställe, lägg
hushållspapper under korvarna, så det kan ta upp
det som rinner ut.
Chorizon går bra att frysa ner, det är bara att ta fram så många som behövs.
Chorizon tycker jag blir jättegod om man röker den lite lätt om man nu har tillgång till en rök.
Fläskkorv
1,5 kg benfritt fläskkött, magert
3,5 kg benfritt oxkött, nötkött
1 kg späck
1 kg kokt kall potatis
1,5 liter vatten eller fläskspad eller ljus köttbuljong eller blandat
3 msk salt
2 msk strösocker
1,5 msk malen vitpeppar
1,5 msk malen kryddpeppar
0,5-1 tsk malda nejlikor
0,5-1 tsk malen ingefära
ev. riven muskot
6 meter fjälster, korvskinn av kroktarmar av nöt eller svintarm
Skär kött och späck i bitar. Mal i en köttkvarn.
Skala och koka potatis och låt svalna.
Mosa potatisen och blanda alla ingredienser i en stor bunke. Smaka av med kryddorna.
Är färsen för fast så kan du spä den med lite vatten.
Använd en köttkvarn med korvhorn och fyll korvskinnen. Du kan skära korvskinnen i lagom långa korvar och knyta om i ena ändan innan du fyller dem rätt löst. Knyt om korvarna i lagom längd.
Köttkorvar och fläskkorvar är färskvara och ska ätas eller grillas inom någon dag eller dagar. Förvara i kylen. Korvarna kan också gnidas in i en blandning av 4 msk salt, 4 msk socker och 3/4 msk strösocker.
Korven kan också frysas.
Värmlandskorv
1 kgfläskkött1 kgälgkött, eller nötkött2 stgula lökar1 kgpotatis0,5 dlpotatismjöl2 tskvitpeppar, nymald1 tskkryddpeppar2 msksalt2 tskingefära, mald1 msksocker5 dlvatten5 stsvinfjälster2 mskgrovsaltat strö, mellan lagren
Lägg fjälster i kallt vatten minst 30 min. Skölj och kontrollera att de är hela genom att spola vatten genom dem.
Mal köttet i köttkvarn två gånger. Skala, dela och förväll löken ca 2 min, mal den. Skala potatisen och mal den.
Blanda kött, lök och potatis i en stor bunke. Tillsätt potatismjöl, kryddning och vatten. Arbeta färsen kraftigt ca 10 min så allt blandas väl. Gör ett stekprov. Smaka av och krydda eventuellt mer.
Stoppa färsen ganska löst. 35-40 cm är lagom längd på korven. Lägg dem i en form och strö grovt salt mellan lagren. Låt stå kallt ett dygn innan de knyts med steksnöre och fryses.
Koka korven på svag värme cirka 20 minuter eller tills korven är klar. Håller ca 6 månade i frysen.
Julkorv
1 kg fläskfärs
1/2 kg nötfärs
1/2 dl potatismjöl
1 1/2 msk salt
3/4 liter kallt vatten
1 tsk mald vitpeppar
1/2 tsk mald ingefära
2 tsk mald kryddpeppar
1/2 tsk malda kryddnejlikor
Skölj fjälstren och låt dem ligga i vatten i en timme. Mät upp vattnet till korvsmeten i en form som går in i frysen och låt det bli riktigt kallt. Blanda fläsk och nötfärs ex. i en matberedare med potatismjöl, salt och kryddor. Späd lite i taget under mixning med det iskalla vattnet. Ställ korvfärsen i kylen. Träd upp fjälstren på korvhorn till köttkvarnen. Stoppa smeten löst i fjälstren då smeten sväller vid kokningen. Knyt om med bomullssnöre till lagom långa korvar, ca 15-20 cm. Frys in dem råa eller sjud dem på svag värme utan lock i 20 minuter. Några kryddpepparkorn, 1 tsk salt och ett par lagerblad ger smak åt korvkoket. Titta på korven vid kokningen och håll utkik efter luftbubblor i korven, pricka då hål med en nål annars kan korven spricka.
Tusen tusen tack.
Jag måste testa redan i helgen.....
Har du testat något med Kyckling? Eller rökt korv?
Vi har en rök hemma så vi brukar röka korv ibland tex chorizo, eller salsiccia.
Vi brukar räka krovarna i ca 20 min.
Mamma och "pappa" vet jag brukar röka en del av sin julkorv
Har ätit hemmagjort på kyckling men har aldrig gjort det själv, har tyvärr inte receptet, men ska faktiskt ta och be om det, för det var gott, kan återkomma om jag får receptet
Nu har jag gjort korv. Korven blrv lite torr samt för grovkorning, men super god. Gjorde efter chorizo receptet ovan.
Jag skall testa att köra hälften av smeten i mixern nästa gång.
Jag kokade korven i ca 20 min innan jag stekte den.
Visst är det kul att hålla på att göra egen korv