• Shhiva

Ni Med Erfarenhet av Bullmastiff.

Jag har nyligen upptäckt denna ras.. har tidigare aldrig gillat molosser, men blev totalt förälskad när jag läste på om rasen och fick se en rad massa bilder på dom.

Så, min fråga.. ni med erfarenhet, hur är rasen med barn? Generellt sett.. förstår ju att det är mycket individuellt, men vad säger era erfarenheter?

Sen en fråga, fick höra av en person som är insatt i rasen, att de är som rottweilern, bara mycket mindre krävande... tycker ni det stämmer?

Frågar er därför att jag känner att om man frågar en uppfödare eller läser på olika sidor, får man bara höra en sida av rasen.. jag vill väldigt gärna veta dess dåliga egenskaper också.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni Med Erfarenhet av Bullmastiff.
  • iii

De är lika bra med barn som andra raser.

Till temperamentet är de ju tuffa och vaktar en del, men det är ingen krävande arbetsras. De räknas som vakthundar/sällskapshundar, så de kräver inte lika mycket motion eller mental stimulans som en rottis gör. Sen är dom ju väldigt envisa och egensinniga så helt lätta att uppfostra är dom ju inte.

Nackdelarna med denna ras är att risken för höftled/armbågs-fel är stor, även om föräldrarna är röntgade. Det krävs inte att hunden är fri-röntgad för att få avla på den inom denna ras, utan man får avla på C-höfter också.

Har för mig att de är ganska dyra att försäkra. Annars är det en underbar ras.

• Rottis77

Helt underbara, men inte alls lik rottweiler då jag även har 2 st sådan + 1 bullmastiff.

Så det är bara att ställa alla frågor du har.

• Rottis77
    iii skrev 2009-01-15 12:28:37 följande:
    De är lika bra med barn som andra raser.Till temperamentet är de ju tuffa och vaktar en del, men det är ingen krävande arbetsras. De räknas som vakthundar/sällskapshundar, så de kräver inte lika mycket motion eller mental stimulans som en rottis gör. Sen är dom ju väldigt envisa och egensinniga så helt lätta att uppfostra är dom ju inte.Nackdelarna med denna ras är att risken för höftled/armbågs-fel är stor, även om föräldrarna är röntgade. Det krävs inte att hunden är fri-röntgad för att få avla på den inom denna ras, utan man får avla på C-höfter också.Har för mig att de är ganska dyra att försäkra. Annars är det en underbar ras.
    Kan inte hålla med om att det är en tuff ras eller speciellt vaktig.

Däremot är det riktigt som du skriver med deras ledstatus, fattar inte att dom avlar på nåt annat än fria föräldradjur, skulle ALDRIG köpt denna ras utan att föräldrarna va fria.
  • Shhiva

Rottis77 skrev 2009-01-15 20:11:11 följande:

Kan inte hålla med om att det är en tuff ras eller speciellt vaktig.Däremot är det riktigt som du skriver med deras ledstatus, fattar inte att dom avlar på nåt annat än fria föräldradjur, skulle ALDRIG köpt denna ras utan att föräldrarna va fria.
    blev lite fundersam när jag läste hennes svar där... för jag har aldrig hört att de ska vara vaktiga och inte tuffa... däremot varnande, som rottisen kan vara.
  • iii

Enligt deras rasstandard så är det en vakthund/sällskapshund, även om det kanske börjar bli mer åt sällskapshållet nuförtiden. Att en hund vaktar kan betyda olika för olika personer också, att hunden är varnande ser jag som vaktbeteende.

"Är bullmastiffen en bra vakthund ?

Mollosserhundarna är från början strids- och vakthundar. För det första har bullmastiffen ett avskräckande utseende på grund av sin storlek, massiva huvud och svarta mask, För det andra markerar en bullmastiff liksom alla andra hundar om det kommer någon genom att skälla etc. Detta är en moloss och de brukar vara noga med sina saker (innefattar hela familjens tillhörigheter) och varför skall man lämna dem till någon okänd? Försök att uppmuntra ett skarpt beteende är icke önskvärt, och kan få mycket tråkiga konsekvenser." www.bullmastiffklubben.se/rasbeskrivning.html

Och med tuff menar jag att det är en självständig hund många gånger, med ett egensinnigt lynne och därför kräver den en stark ledare för att inte bli den dominanta parten.

• busigaberta

Vi har en hane på ett år, och han är inte speciellt vaktig inte mer än vad önskvärt är, jag har en Bulle med ganska mycke go i vilket jag tycker är kul. Han är super mot ungar kanske för att jag är noga med hur barnen uppträder i hans sällskap. Sen e i alla fall våran lugn som en filbunke inne men fullt ös så fort vi kommer ut.

• Rottis77

Det ända jag tycker stämmer med beskrivningen är att deras utseende kan vara avskräckande, men annars är det en otroligt snäll (nästan snälldum) ras. Min bulle skäller ALDRIG, han vaktar ingenting och blir tom rädd om nån annan hund skäller på honom. Förra sommaren kom det förbi ett gäng militärer här, kan tilläga att jag själv är med i det militär, men han blev så rädd att han sparng in i huset och studerade dom från soffan. Vi har haft flera okända (för honom) som gått rätt in i huset och han välkommnar dom glatt, gärna med sina favorit leksaker.

Är mycket hos hans uppfödare och har känt henne i snart 9 år och hon har många bullar hemma och ingen vaktar, nån skäller till om man inte hälsar på dom tillräckligt snabbt, men ingen vakt. Dom har tom haft inbrott i hundstallet utan att dom märkte nåt och hundarna blev nog bara glada att det va nån hos dom!

Min bulle är nu 3 år och han visar ingen dominans alls, har aldrig gjort.

• iii

Rottis77 skrev 2009-01-16 10:57:08 följande:

Det ända jag tycker stämmer med beskrivningen är att deras utseende kan vara avskräckande, men annars är det en otroligt snäll (nästan snälldum) ras. Min bulle skäller ALDRIG, han vaktar ingenting och blir tom rädd om nån annan hund skäller på honom. Förra sommaren kom det förbi ett gäng militärer här, kan tilläga att jag själv är med i det militär, men han blev så rädd att han sparng in i huset och studerade dom från soffan. Vi har haft flera okända (för honom) som gått rätt in i huset och han välkommnar dom glatt, gärna med sina favorit leksaker.Är mycket hos hans uppfödare och har känt henne i snart 9 år och hon har många bullar hemma och ingen vaktar, nån skäller till om man inte hälsar på dom tillräckligt snabbt, men ingen vakt. Dom har tom haft inbrott i hundstallet utan att dom märkte nåt och hundarna blev nog bara glada att det va nån hos dom! Min bulle är nu 3 år och han visar ingen dominans alls, har aldrig gjort.
    Dom är absolut jättesnälla, det ena behöver inte utesluta det andra Jag tror självklart att det finns många som har bullar som inte vaktar alls, men det känns lättare att beskriva en ras utifrån en rasstandard än via individuella variationer. Det finns ju vissa drag som är rastypiska inom varje ras, men det betyder inte att alla individer inom rasen passar in på det för den sakens skull.

Förutsättningarna för ett visst beteende kan ju finnas där pga aveln, men sen är det upp till ägaren vad man vill göra med dom till viss del. De bullar jag känner är ganska rastypiska. De är inte några blodtörstiga, överdrivna vakthundar, men vaktar det gör dom. Mer än raser som inte har vakt i sig iallafall. Men samtidigt är dom jättesnälla och älskar folk, så de markerar inte på vem som helst när som helst. Det beror på personer och situationer. Sen kan det säkert vara så att man via aveln börjar komma bort från vaktegenskaperna inom rasen mer och mer.
  • Rottis77

Aveln har stor betydelse där. Har en uppfödare som avlar efter beteende, ledstatus och hälsa, tror absolut att hon är bland dom bästa på bullmastiff aveln i sverige.

• iii

Rottis77 skrev 2009-01-16 11:23:47 följande:

Aveln har stor betydelse där. Har en uppfödare som avlar efter beteende, ledstatus och hälsa, tror absolut att hon är bland dom bästa på bullmastiff aveln i sverige.
    Har för mig att din uppfödare var från skåne väl? Var själv inne på att skaffa rasen för något år sedan och hittade bara en uppfödare som jag gillade, i sjöbotrakten om jag inte minns fel. Hon verkade till skillnad från många andra vara väldigt noga med att att bara avla på friröntgade hundar med bra mentalitet.
  • Carnies

Vi har haft några i familjen, har nu Amerikansk Bulldog och kan inte säga annat än att jag saknar Bullmastifferna... Det enda negativa är att de kan vara hundaggressiva, åstadkommer stor skada om de slipper till och släpper inte gärna taget då de hakar fast.

Dock väldigt lugna, underbara och på alla sätt fantastiska!

• Rottis77
    iii skrev 2009-01-16 11:29:55 följande:
    Rottis77 skrev 2009-01-16 11:23:47 följande: Har för mig att din uppfödare var från skåne väl? Var själv inne på att skaffa rasen för något år sedan och hittade bara en uppfödare som jag gillade, i sjöbotrakten om jag inte minns fel. Hon verkade till skillnad från många andra vara väldigt noga med att att bara avla på friröntgade hundar med bra mentalitet.
    Det stämmer!
  • KickiÖ

Jag har haft en bullmastifftik som blev 7,5 år. Hon fick lymfcancer och vi fick ta bort henne för ett knappt år sedan. Det var den mest fantastiska hund jag någonsin haft, jag har haft golden, schäfer och lapphund tidigare. Dock kunde hon ha lite problem med andra hundar, om de kom fram till henne och mopsade upp sig. Hon rusade aldrig fram till någon annan hund själv. Hon älskade barnen och de kunde ta ut henne själv. Tyvärr så hade hon mkt hälsoproblem, ända från start. Hon hade fel på både hjärta, njurar och hudproblem. Hon medicinerade livet ut för dessa fel. Hon älskade att simma och bada, trots att en del säger att bullmastiffer inte kan simma. Det är den mest fantastiska rasen som finns, tyvärr är jag rädd att köpa en ny eftersom hon inte fick leva så länge. Man ska inte vara så rädd för smuts för de kan skaka huvudet så slemmet flyger, de fiser och rapar. De dreglar inte generellt, förutom när det är mat på gång. Jag spårade med henne och hon hade en riktigt bra näsa, inte att jämföra med schäfern förstås, men ändå. Lycka till!

• Shhiva

iii skrev 2009-01-16 10:13:25 följande:

Enligt deras rasstandard så är det en vakthund/sällskapshund, även om det kanske börjar bli mer åt sällskapshållet nuförtiden. Att en hund vaktar kan betyda olika för olika personer också, att hunden är varnande ser jag som vaktbeteende. "Är bullmastiffen en bra vakthund ?Mollosserhundarna är från början strids- och vakthundar. För det första har bullmastiffen ett avskräckande utseende på grund av sin storlek, massiva huvud och svarta mask, För det andra markerar en bullmastiff liksom alla andra hundar om det kommer någon genom att skälla etc. Detta är en moloss och de brukar vara noga med sina saker (innefattar hela familjens tillhörigheter) och varför skall man lämna dem till någon okänd? Försök att uppmuntra ett skarpt beteende är icke önskvärt, och kan få mycket tråkiga konsekvenser." www.bullmastiffklubben.se/rasbeskrivning.htmlOch med tuff menar jag att det är en självständig hund många gånger, med ett egensinnigt lynne och därför kräver den en stark ledare för att inte bli den dominanta parten.
    Ok, det förklarar en liten del av det som du skrev.. vi ser helt enkelt olika på vissa saker när det gäller hundar.. En hund som varnar är i mina ögon inte vaktig, utan just varnande.. vilket är från min sida ett önskevärt beteende, men det är inte vakten.

Tuff hund som du beskriver det..
    Du är nog den enda som jag hör (läser) som har den åsikten om rasen faktiskt.
    Alla de jag hört mig för med tidigare säger motsattsern, men det är klart.. allas erfarenheter är bra att ha i åtanken.. :)
  • Shhiva

Rottis77 skrev 2009-01-16 11:23:47 följande:

Skulle du kunna inboxa mig med lite info om rasen (kortfattat) och hänvisning till en bra uppfödare, så kan jag kontakta uppfödare och få mer på fötterna innan ett möjligt beslut görs.. :)

Anledningen till att jag undrade om de är lika rottisen förutom det att rottisen är mer krävande, är för att vi haft rottweiler tidigare. Så där vet jag att jag får en hund med mycket kraft och som kräven en del. Och om Bullen är lik rottisen men mindre krävande, så tror jag det är en ras som kommer passa vår familj som handen i handsken.. :)
    Men en dag blir det en rottweiler också igen. :)
  • Rottis77
    Shhiva skrev 2009-01-17 22:07:23 följande:
    Rottis77 skrev 2009-01-16 11:23:47 följande: Skulle du kunna inboxa mig med lite info om rasen (kortfattat) och hänvisning till en bra uppfödare, så kan jag kontakta uppfödare och få mer på fötterna innan ett möjligt beslut görs.. :)Anledningen till att jag undrade om de är lika rottisen förutom det att rottisen är mer krävande, är för att vi haft rottweiler tidigare. Så där vet jag att jag får en hund med mycket kraft och som kräven en del. Och om Bullen är lik rottisen men mindre krävande, så tror jag det är en ras som kommer passa vår familj som handen i handsken.. :)Men en dag blir det en rottweiler också igen. :)
    Fick du det jag inboxade??
  • Uncia

jag tycker också mycket om rasen men just hälsobiten avskräcker får jag säga.
    sen har det väl börjat bli lite med veka/rädda individer i rasen som jag hört berättas av andra som har/föder upp. och det är ju inget man önskar i nån ras såklart.

men deras egenskaper och utseende är väldigt tilltalande.
    har även kikat lite på Cane corso själv.

• Rottis77
    Uncia skrev 2009-01-24 09:32:08 följande:
    jag tycker också mycket om rasen men just hälsobiten avskräcker får jag säga.sen har det väl börjat bli lite med veka/rädda individer i rasen som jag hört berättas av andra som har/föder upp. och det är ju inget man önskar i nån ras såklart.men deras egenskaper och utseende är väldigt tilltalande. har även kikat lite på Cane corso själv.
    Det med hälsobiten beror faktiskt mycket på hur seriös uppfödaren är. Min uppfödare avlar främst för en friskare ras, så hon har inte mycket problem med sina hundar och jätte fin ledstatus, är även noggran med att kolla hjärta på ALLA avels hundar, men kollar även hjärtstaus på hundar som inte går i avel. Detta är ett problem som tyvärr många bullmastiff uppfödare blundar för och det är tragiskt, likadant att dom avlar på annat än hundar med HD ua eller A.
Svar på tråden Ni Med Erfarenhet av Bullmastiff.