Rottis77 skrev 2009-01-16 10:57:08 följande:
Det ända jag tycker stämmer med beskrivningen är att deras utseende kan vara avskräckande, men annars är det en otroligt snäll (nästan snälldum) ras. Min bulle skäller ALDRIG, han vaktar ingenting och blir tom rädd om nån annan hund skäller på honom. Förra sommaren kom det förbi ett gäng militärer här, kan tilläga att jag själv är med i det militär, men han blev så rädd att han sparng in i huset och studerade dom från soffan. Vi har haft flera okända (för honom) som gått rätt in i huset och han välkommnar dom glatt, gärna med sina favorit leksaker.Är mycket hos hans uppfödare och har känt henne i snart 9 år och hon har många bullar hemma och ingen vaktar, nån skäller till om man inte hälsar på dom tillräckligt snabbt, men ingen vakt. Dom har tom haft inbrott i hundstallet utan att dom märkte nåt och hundarna blev nog bara glada att det va nån hos dom! Min bulle är nu 3 år och han visar ingen dominans alls, har aldrig gjort.
Dom är absolut jättesnälla, det ena behöver inte utesluta det andra

Jag tror självklart att det finns många som har bullar som inte vaktar alls, men det känns lättare att beskriva en ras utifrån en rasstandard än via individuella variationer. Det finns ju vissa drag som är rastypiska inom varje ras, men det betyder inte att alla individer inom rasen passar in på det för den sakens skull.
Förutsättningarna för ett visst beteende kan ju finnas där pga aveln, men sen är det upp till ägaren vad man vill göra med dom till viss del. De bullar jag känner är ganska rastypiska. De är inte några blodtörstiga, överdrivna vakthundar, men vaktar det gör dom. Mer än raser som inte har vakt i sig iallafall. Men samtidigt är dom jättesnälla och älskar folk, så de markerar inte på vem som helst när som helst. Det beror på personer och situationer. Sen kan det säkert vara så att man via aveln börjar komma bort från vaktegenskaperna inom rasen mer och mer.