• mrsken­singto­n
    Äldre 15 Jan 12:47
    32748 visningar
    4 svar
    4
    32748

    Konstruktivism vs konstruktionism?

    Vad är det för skillnad mellan konstruktivism och konstruktionism? Kan någon ge praktiska exempel så jag fattar?

  • Svar på tråden Konstruktivism vs konstruktionism?
  • Äldre 23 Jan 23:28
    #1
    +1

    Båda inriktningarna hävdar att "sanningen" inte är objektiv. Verkligheten skapas i våra upplevelser

    Konstruktivismen - en människas världsbild är som ett pussel där erfarenher läggs till varandra och en bild av världen, en konstruktion, växer fram. Bilden finns i den enskilda människans medvetnade men är så klart påverkad av omgivningen. Varje gång du lär dig något nytt förändras din konstruktion av verkligheten

    Konstruktionism - handlar mer om människors överenskommelser kring hur något ska uppfattas, kring vad som är "sant". Det är också skapade bilder (konstruktioner) men de finns snarare mellan människor. T ex ses kön (eller genus) som en konstruktion där vi har bestämt att kvinnor är på ett sätt och män på ett annat. En typisk konstruktion är att kvinnor är bättre lämpade att ta hand om små barn än vad män är. Det är en socialt skapad (konstruerad) "sanning".

    Så har jag uppfattat det. Hoppas att det blev något klarare
    Varför undrar du? Tenta?

  • Äldre 23 Jan 23:29
    #2

    Ser nu att det var ett tag sedan då ställde frågan. Du kanske redan har löst det själv

  • cojone
    Äldre 16 Dec 16:43
    #3

    Jag vill hellre hävda att det är samma sak. Jag vet inte om det kan tänkas finnas en skillnad mellan begreppen i andra discipliner, men inom samhällsvetenskapen är konstruktionism, konstruktivism och social konstruktivism samma sak.

    www.ne.se/konstruktionism

  • Äldre 17 Jan 17:41
    #4
    cojone skrev 2012-12-16 16:43:42 följande:
    Jag vill hellre hävda att det är samma sak. Jag vet inte om det kan tänkas finnas en skillnad mellan begreppen i andra discipliner, men inom samhällsvetenskapen är konstruktionism, konstruktivism och social konstruktivism samma sak.

    www.ne.se/konstruktionism
    Inom samhällsvetenskapen är det precis som Juno sa...
Svar på tråden Konstruktivism vs konstruktionism?