• HardrockGoddess

Kromtabletter mot sötsug?

Är det någon som testat kromtabletter för att dämpa sitt sötsug och att det har funkat? Eller är det bara bluff och båg?

• Svar på tråden Kromtabletter mot sötsug?
  • mimmi 1

jag köpte krom till min dotter, som har ett stort sötsug, och pga. det går upp i vikt...
    Hon åt en hel burk, men det hjälpte inte... tror ni att man ska äta ännu längre, eller är det bara vissa som blir hjälpta?

nån som har erfarenheter av äppelcidervinäger-kapslar? även det mot sötsug...

förlåt att jag snyltar mej in i tråden

• Maddisen80

mimmi
    Hejsan hur ä läget med er, man ska nog äta hela tiden

1 skrev 2009-01-15 19:10:22 följande:
    jag köpte krom till min dotter, som har ett stort sötsug, och pga. det går upp i vikt... Hon åt en hel burk, men det hjälpte inte... tror ni att man ska äta ännu längre, eller är det bara vissa som blir hjälpta? nån som har erfarenheter av äppelcidervinäger-kapslar? även det mot sötsug... förlåt att jag snyltar mej in i tråden
  • mimmi 1

Maddisen...¨hur länge åt du krom innan du märkte att de hjälpte? att du fått mindre sötsug??

• mimmi 1

ok.. då ska jag testa igen, och längre den här gången...
    men på den burk jag köpte, stod att man skulle ta en tabl/dag, och inte överdosera.. det finns väl olika sorter kanske? olika starka?

• tvåspråkig

Ja åt "äppelcidervinäger" tabletter och de hjälpte om jag kom ihåg ta alla tre om dagen.

En dag när jag gick köpa de så sa säljaren att de har bytt till en annan produkt. Hon sa att de är starkare eftersom de är 600MG och de andra var 400MG.

Jag köpte de men jag tycker att de gamla var bättre. Fast det var inte så länge sen när jag köpte de nya. De heter Apple Cider 600.

• mimmi 1

Maddisen80 skrev 2009-01-17 18:44:30 följande:

tvåspråkig jag har nyss börjat med äppelcidervinäger , så de ska jag prova
    Tar du både äppelcidervinäger-kapslar och kromtabletter då? eller övergår du till äppelcider?
  • snabbavinden

Har inte läst andra inlägg. Jag köpte mina krom tabletter strax innan jul, jag köpte dom på hälsokostaffärn Life el va den heter. Vågade först inte gå in för jag trodde att priset var jätte högt. Biträdet visade mig att det fanns 3 olika tabletter och den dyraste åt hon själv (så klart) o den tyckte hon hjälpte på henne. Jag köpte den priset var dock bara 75 kr för 3 månaders förbrukning o det tycker jag inte var farligt.

På mig hjälper dom ibörjan tog jag 1 tab iggr om dagen sen nu räker det med varannan var tredje dag.

Lycka till

• snabbavinden

Har inte läst andra inlägg. Jag köpte mina krom tabletter strax innan jul, jag köpte dom på hälsokostaffärn Life el va den heter. Vågade först inte gå in för jag trodde att priset var jätte högt. Biträdet visade mig att det fanns 3 olika tabletter och den dyraste åt hon själv (så klart) o den tyckte hon hjälpte på henne. Jag köpte den priset var dock bara 75 kr för 3 månaders förbrukning o det tycker jag inte var farligt.

På mig hjälper dom ibörjan tog jag 1 tab iggr om dagen sen nu räker det med varannan var tredje dag.

Lycka till

• mimmi 1

tack snabbavinden.. kul att höra att det funkar för nån...

• Themis

Alltså, äppelcidervinäger coh hela den grejen är inget magiskt eller mystiskt, man kan lika gärna ha balsamvinäger på sin sallad eller dricka nypressad citronsaft till maten.

Syran i vinägern (eller något annat surt) hämmar de enzym som bryter ner kolhydratkedjor till enkla sockerarter, och gör därmed att det tar längre tid innan sockret kommer ut i blodet.

Man kan säga att syran sänker GI för vilken kolhydrat det nu är man äter (ris, potatis, pasta etc). Det ger jämnare blodsockerkurva och leder möjligen till att man småäter något mindre.

Sen finns förmodligen också en placeboeffekt av att köpa hälsokosttabletter, men den lämnar jag därhän.

Jag testade kromtabletter en runda men märkte ingen effekt, de kan såvitt jag förstår bara göra nytta om man har en brist på krom från början.

Svar på tråden Kromtabletter mot sötsug?