• Nettiiz

4 månader och magsjuk

Hej min dotter är 4 månader och har åkt på magsjuka, jag är sjävl sjuk, vart sjuk idag och hon åt dåligt igår på dagen o sen när hon fick sin välling vid 6 kräktes hon upp har inte fått i henne mkt sen dess.. Utan det kommer upp.. Ska man göra? Jag kan ju inte tvinga henne att äta, när hon inte vill ta flaskan, är det farligt för henne?

• Svar på tråden 4 månader och magsjuk
  • Helena m Adrian Nov 02

skedmata är mit råd, helst med sån risersättning som apoteket har, men är du själv sjuk så kan det ju bli svårt att handla, så mitt råd är nog då att söka på nätet och göra egen vätskeersättning, som du ger en sked ca var femte minut, detta för att minska risken att det kommer upp på en gång samt att hon inte ska bli uttorkad, är det svårt med sked kan man ta en medicinspruta och köra ca 1 ml var 5 minut..

Vätskeersättning gör du själv av vatten salt och socker som får koka ihop, sök på google får du upp mängderna.. Vart hon sjuk sex igår el sex imorse`?

• Helena m Adrian Nov 02

koka ihop och sen svalna kanske jag ska tillägga, kan även smaksättas med nån droppe juice el saft (när det gäller magsjuka barn ska man inte vara så noga med socker brukar jag tycka)

• Nettiiz
    Svar på #1
    sex igår kväll..
  • marre799

Hej! Min nu 4 månaders hade magsjuka när han var 3 mån! Blev så klart orolig. Han åt väldigt lite under ett dygn, åkte in till akuten men dom sa att det inte var någon fara, han var inte uttorkad. Man får försöka pytsa på med mat, väldigt lite och ofta. Vi gav även vätskeersättning som man kan köpa på apoteket, ska ges teskedsvis till bebisar. Prova även ge vatten i flaskan, det kan va gott när man har magsjuka sa vår läkare, bara lite lite i taget. När vi var på akuten sa också läk att när det börjar ha gått 24 timmar och bebis inte har fått i sig NÅGONTING, alltså verkligen ingenting. Då Måste man åka in till sjukan!

• Helena m Adrian Nov 02

ja då kan det nog vara dags att skedmata lite, dels borde ju magsjukan ge med sig snart (man är ju oftast sjuk ett dygn) och dels är det dags att vätska upp henne lite nu.. så försök med lite lite med ca fem mnuter emellan..

• Helena m Adrian Nov 02

nja, det där med att man MÅSTE åka in efter 24 timmar beror ju lite på.. jag tycker mer man skall gå på allmäntillståndet..

och innan man åker in så bör man ha gjort flera försök med att skedmata..

Just i dessa tider ska man ju undvika att åka till akuten med magsjuka, dels för att det smittar andra och startar epidemier och dels för att om man har otur åker man hem med RS virus istället, så mitt tips är istället att skedmata och skedmata och återigen skedmata.. (har själv jobbat inom vården) vissa som kom in med små barn berättade att de hade försökt skedmata, hela fyra fem gånger, tar men fem gånger fem minuter så betyder det ju att man försökt i en ca halvtimme..

• marre799

Så sa våran läkare ia alla fall! Och jag litar på honom!

Ett dygn är lång tid för en bebis att vara HELT utan vätska, dom kan otroligt lätt bli uttorkade!

Och såg du att jag skrev att det gällde när man inte fått i dem NÅGONTING ALLS!

Jag skulle då inte vilja riskera något med att inte åka in !! Spela roll att det är magsjuka, ditt barn kanske behöver dropp!

• marre799

Förresten TS, en sak läkaren sa att det är värre med diarre än kräk. Detta eftersom kräk är en förlust av något man tillsatt kroppen, och diarre tas direkt av kroppens egna vätska. Alltså blir det direkt på minuskontot. Om du förstår vad jag menar.

Kram & lycka till!

Svar på tråden 4 månader och magsjuk