• Susanne N

Läxor och tjöt!

Vår 14 åring vet ju då givetvis och kan allt som alla andra 14 åringar i vårt avlånga land. Han är begåvad men har svårt att få tummen ur och ta med sig läxor. Han gör i och för sig det mesta av läxorna i skolan men en del ska ändå hem. Lärarna är kanon så de mailar det som skall göras eller lägger in det på en särskild föräldrasida. Men nu då till kärnan i problemet...hur i helv... ska man orka tjöta och få igång den ungen??
    Nu vill jag förtydliga att vi gör läxorna med honom, men skulle vara skönt för mitt ego att få höra att fler har det jobbigt, jag vet ju att det är så, men ändå.

• Svar på tråden Läxor och tjöt!
  • Bevabus

Min pappa hade det nog inte så kul när han hjälpte mig med matten under alla mellanstadie och högstadie-år
    Jag var helt omöjlig med matten och jag grät mig igenom talen vi gjorde för det var så otroligt jobbigt. Men vi tog oss igenom det. Har tyvärr inget tips på hur man gör det lättare. Dela upp det i små steg dock. Innan ni börjar så kollar ni på vad ni ska göra och så säger ni "Okej, det här är vårat mål. Men vi tar det i små steg."
    Det går alltid lättare att känna att man är klar med en utav delarna.
    Tex. om jag hade 20 tal att räkna så var det alltid skönt när pappa sa "Vi börjar med de här 5 talen" och när dom var gjorda så gav han mig mycket beröm och jag kände en lättnad över att den delen var över. Jag kände att jag hade kommit nånstans

• Susanne N

Bra tips där! Man vill ju så mycket när man ska hjälpa sina barn, för mycket ibland tror jag. Satt själv och lipade i hörn på lektionerna ibland när jag gick i högstadiet. Hatade verkligen matte då. Usch!
    Tack snälla du för svar!

Svar på tråden Läxor och tjöt!