• Anonym (TS)

Begagnade lakan..?

Har blivit beviljad möbelbidrag och annan utrustning jag behöver till hemmet. Kan soc kräva av mig att ta emot begagnade lakan, handdukar, porslin osv? Begagnade möbler som bord och dylikt är väl sin sak men detta känns väldigt ohygieniskt.
    Någon som varit med om det själv eller vet vad som gäller?

Och inga moralkakor tack om att jag ska vara nöjd att jag får något över huvudtaget. Jag har hamnat i en situation jag inte själv försatt mig i eller kunnat göra mycket för att påverka.

• Svar på tråden Begagnade lakan..?
  • Rastafairy

jag brukar få lakan av mamma/mormor annan släkt el köpa på secundhand..finns mkt fint o fräscht! Hört talas om tävttmaskin o tvättmedel?

tänk lite miljömässigt iaf.

• Tyche82

Varför skulle det vara ohygieniskt? Lakanen och handdukarna är ju tvättade och porslinet är diskat.

Har du aldrig ätit ute eller sovit på hotell?
    ♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • smarties

Dessutom är begagnade lakan inte alls lika stela och stinker kemiska medel.. :D
    Älskar gamla lakan, dom är supermjuka, och blir ännu härligare när man tvättat dom.. :)

• Anonym

De är väl tvättade eller?Men skit i att ta emot det och spara ihop till det själv om du har anspråk.

• 4barnsMom

Jag förstår ditt tänk.... Begagnat.. Men det är inte värre än att sova på hotell...

Men det ÄR miljömedvetet och det är bara att tacka och ta emot det man får ibland ÄVEN om man inte påverkat sin sits själv

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • LovelyMeLovelyYou

Vet inte om dom kan tvinga dig, men gammalt porslin är det ju inget fel på, tycker man det kan man ju aldrig ha ätit ute på restaurang, begagnade lakan är där väl inget fel på? Som ngn skrev, man accepterar ju begagnade lakan på hotell...

Handdukar, ja det hade jag nog med föredragit nya, varför vet jag inte, men ändå...

• JuliaåRonjasmammis

Jag brukar försöka hitta gamla lakan på auktioner och lopppis och liknande, oftast mycket bättre kvalitet än nya. Sköna och mjuka är de också.

Tvättar alltid i 90 grader med bleksalt, tvättmedel och sköljmedel innan användning. Inte ett dugg ohygieniskt.

• Anonym

Jag förstår nog vad du menar,skulle inte vilja ta emot beganade lakan(hotelle vistelse känns annorlunda). Kanske om du får lite pengar över kan du köpa sånt billigt på hemtex,jysk eller ikea?

Vet inte vad som gäller hos sos men kan tänka mig att du får ett bidrag tll detta som kanske inte är så mycket då de tänker att du ska köpa begagnat men som sagt man kan hitta billigt,eller på rea

• Lajkie

MEN SNÄLLA DU!

Driver du med mig? Har du ALDRIG sovit på hotell eller ätit på restaurang?
    Jag vill inte förstöra din drömbubbla, men de har INTE nya sängkläder eller porslin efter varje gäst.

• NadiaMi

De begagnade textilier (gäller både kläder, sängkläder, dukar och annat) som säljs är i regel i bra skick och kan användas länge till, och många av de lakan och sängkläder som går vidare till andra-hands-marknaden och säljs är sådant som antingen inte använts alls eller som har använts ett fåtal gånger.
    De slitna, fläckade eller trasiga (mer in i någon enstaka trasig söm) läggs till lump och inte ut i butiken för försäljning.

Eller så letar du reda på närmaste billighetsaffär i närheten och handlar sängkläder, porslin mm där. Blir lite dyrare, men väljer du de billigaste varianterna och bara köper de delar du verkligen behöver så borde pengarna räcka till.

• Lajkie

Varför känns hotellvistelse annorlunda? TRO MIG, jag har jobbat på tvätteri och hotell-lakan kan se riktigt vidriga ut!

Anonym skrev 2009-01-15 15:46:40 följande:
    Jag förstår nog vad du menar,skulle inte vilja ta emot beganade lakan(hotelle vistelse känns annorlunda). Kanske om du får lite pengar över kan du köpa sånt billigt på hemtex,jysk eller ikea?Vet inte vad som gäller hos sos men kan tänka mig att du får ett bidrag tll detta som kanske inte är så mycket då de tänker att du ska köpa begagnat men som sagt man kan hitta billigt,eller på rea
  • Trileia

Köp billigare möbler och lägg ut mer på dina lakan och handdukar bara. Eller köp helt enkelt färre av dem.

• Anonym

Jag fick beviljat bidrag för att köpa saker till mitt hem.
    Jag frågade om jag va tvungen att köpa begagnat och hennes svar va kort och sagt: du e beviljad bidrag..om du väljer att köpa begagnat eller inte e upp till dig men pengarna du fått ska ju räcka till det du behövde..

• JuliaåRonjasmammis

Visst kan man köpa nya lakan och handdukar till lågt pris, men då är kvaliteten därefter också. Har för mig att IKEA's billigaste underlakan kostar 19:-/st, men då kan man i princip se igenom dem, så tunna är de! Hellre då att köpa gamla lakan av god kvalitet som inte går sönder i första tvätten.

Tycker jag iaf. Men då är jag ju också en "skrotsamlare" av stora mått, som älskar att köpa saker på loppis/auktion!

Ps. Det går att med enkla medel få husgeråd fräscha, t ex porslin, kastruller och annat. Många gånger är även det av bättre kvalitet än det som går att köpa nytt för en billig peng.
    Inboxa om du vill ha tips! Och bor du i Sthlm, har jag kanske saker att ge om du vill ta emot. Ds.

• Runguska

Det är bara att köra lakanen i 90 grader så är du säker på att de inte är äckliga längre. Har själv bara positiva erfarenheter av begagnat, men det gäller ju att man letar lite.

• Anonym (TS)

Okej om jag hade fått "köpa" sakerna och själv välja, men jag får inga pengar, jag får begagnade lakan/handdukar osv som dem får in från dödsbo!!! Jag har alltså ingen möjlighet att välja ut det som ser fräshast ut eller leta runt på olika ställen. De har en liten lokal med saker från dödsbo man får ta ifrån, finns det inte där för tillfället får man inget. Har inte hört talas om att man gör så någon annanstans i Sverige? Jag har ju fått beviljat möbelbidrag och utrustning till hemmet, då brukar man väl få en summa att handla för med minimumbelopp (typ begagnat eller billigast på Ikea)?

• NadiaMi

Kan absolut inte tänka mig att de lägger in ALLT från dödsbon, utan att de tar det som är i bra skick. Skippar lakan som är tunnslitna, handdukar som är söndertvättade osv.

Och att skicka vidare sådant gratis är ju inte helt fel.
    Jag menar, det är ju knappast så att personen legat och dött PÅ alla saker... De har legat i garderober och skåp, precis som hemma hos vem som helst, en vän du sover över hos, ett motell du hyr för natten, en släkting du bor hos i några dagar osv...

• vampyria2

Ja som de andra har skrivit, tvättmaskin och tvättmedel sen är de frächa.
    De tar inte allt och inte saker som ser sunkiga ut och ger vidare, de har ganska stor koll på sakerna, det ska inte vara en bestraffning utan ett hjälpmedel att få den hjälpen

Har du varit och kollat själv eller är det så att du kanske har fått för dig att det ska vara så hemskt

• sasssyy

jag tycker det är en urbra idé... tycker att vi är lite bortskämda med att allt ska vara nytt, inte i många länder man får sånna här bidrag.

När jag fick det fick jag lägga ut pengarna först och visa kvitton så bedömde min soc.handläggare om det var skäliga summor.. mycket köpte jag begagnat och billigt.. lakan och sånt hade jag men kaffebryggare tex köpte jag en för 600 det gick hon inte med på, hon sänkte det till 199 då ICA hade en till det priset, samma med köksmöbler.. jag köpte en uppsättning med sex stolar för 2800 begagnad, men hon tyckte jag skulle köpt en ny uppsaättning från JYSK för 1300 det var de riktpriser de hade.

Det är lite olika hur kommunerna gör men att ha ett lager där man hämtar grejer tycker jag är en superidé.. tanken är ju att det ska vara en starthjälp och att du ska få en egen ekonomi så fort som möjligt och kunna köpa nytt själv

Svar på tråden Begagnade lakan..?