varför värper inte mina höns?
Jag har 5 hönor och en tupp,
dem la av att värpa innan typ dec, dem ruggade då eller vad det nu heter och då har jag läst att dem inte värper, men hur lång tid tar det att komma igång med värpningen igen???
Jag har 5 hönor och en tupp,
dem la av att värpa innan typ dec, dem ruggade då eller vad det nu heter och då har jag läst att dem inte värper, men hur lång tid tar det att komma igång med värpningen igen???
Jag vet inte hur lång tid det tar men prova att lägga in "fusk" ägg så kanske det kommer igång igen.
Det är nog lite olika på olika raser, men hur ljust har du åt dem då? Desto fler ljustimmar desto mer ägg brukar det ju vara. Sen beror det väl på åldern på hönsen också. Men kanske 2-3 månader? =)
dem följer "dygnsljuset" har ingen extra lampa, ja har fusk ägg. och hönorna är ca 1,5 år gamla.
men kan ta 2-3 månader att komma igång igen alltså? ja då är det väl bara att vänta på mina ägg då:-/
Prova att sätta in en lampa på timer som tänds någon timme före soluppgången, på så vis förlänger du deras dagar lite grann och deras värpning kan komma igång snabbare. Självklart måste dom ju gå igenom sin rugg-period, det hör ju till deras "livsstil" (om man kan säga att hönor har en sån) men någon timmes extra ljus per dag är nog inte farligt för dem. =) Lycka till!
De brukar väl inte värpa så mycket på vintern. Och det är visst olika beroende på vilken ras.
www.alternativ.nu/smf/index.php
www.viivilla.se/tradgard/sma-rara-honor.aspx
tack för all hjälp!!!!
Nu behöver jag inte vara orolig att de är fel på dem iaf, det är normalt med värp uppehåll