Det finns ju flera olika saker det kan bero på.
Jag har också lidit mycket av sådan smärta och grejen är ju att ju mer man tänker på det desto mer ont gör det eftersom du spänner dig.
För mig började problemen ett halvår efter att jag träffat min sambo (drygt tre år sedan). Jag fick urinvägsinfektion flera gånger och sen gjorde det ont när vi hade samlag.
Själv trodde jag att det var vestibulit, men blev testad för klamydia och urinvägsinfektion. Till slut sa min gynekolog att det verkade vara vulvodyni. Jag fick veta att jag skulle öva avslappning och det som hjälpt mig mest är att träna yoga, förutom en underbar och förstående pojkvän.
Sedan fick jag en östrogenkräm som hjälpte mina känsliga slemhinnor och det var toppen! Nu ska vi faktiskt ha barn i mars, så det finns hopp!
En annan gynekolog misstänkte endometrios (livmoderslemhinna på fel ställe i kroppen) och jag skulle bli undersökt för det med titthålsoperation. Fast det blev inget med det för det var då det upptäcktes att jag var gravid.
Förutom avslappning och att ni pausar från samlag och bara har smeksex är det också bra att ha löst sittande kläder och underkläder i bomull.
Lycka till!