Sköldkörtelvärden, vad är normalt?
En fråga bara, jag har tidigare fått reda på att jag haft lite låga värden på sköldkörteln. Men jag har inte varit iväg och kollat upp det riktigt, för jag äter ingen medicin för det.
En fråga bara, jag har tidigare fått reda på att jag haft lite låga värden på sköldkörteln. Men jag har inte varit iväg och kollat upp det riktigt, för jag äter ingen medicin för det.
Enligt www.9manader.nu/gravid/planera/orosmoment/tyroidea
"Värdena går inte att jämföra rakt av under graviditeten utan måste anpassas beroende på var i graviditeten kvinnan befinner sig så att inte fel slutsatser dras av resultaten."
Och sen på thyroid.se/content.php&CatID=3
"TSH, T3 och T4 varierar normalt under en graviditet. Fastställda referensvärden finns inte för gravida kvinnor men värdena bör åtminstone ligga inom vanliga referensintervall."
Är du orolig så prata med din bm om att få träffa en doktor som kan detta med sköldkörteln.
Hej! Referensvärden är lite olika beroende på landsting. T4 11-22, T3, 3,8-7,0 och TSH 0,5-2,5 mycket bra men ok upp till 4,0. Men under graviditeten sjuker ofta värdena vilket är helt normalt. Jag har haft för höga vären och under min graviditet tog jag prover varannan vecka och låg aldrig under 12 på T4. Be dom på mödravården att kolla. Men dina värden är som sagt helt ok men va bara noga med att följa dom. Ha det bra.
Referensvärden Labb Sahlgrenska
TSH 0,4-2,5 för gravida
T4 11-22
T3 Fritt 0,9-3,1
Dina värden är helt ok.
T3 och T3 fritt har inte samma referensvärde och jag vet inte Sahlgrenskas värden för T3 tyvärr.
Mina värden har åkt upp och ner som en jojo sen jag blev gravid TSH har varit som högst 7,4 och som lägst 0,17 och T4 har varit mellan 19-24. Jag har också gått på provtagning var annan vecka men nu verka det stabilisera sig.
Läkaren har lugnat mig med att det har varit korta perioder som jag har haft extrem värden så att det kommer inte påverka någonting.
Hoppas det fortsätter lika bra för dig.
Oj nu blir jag orolig. Är i vecka 7 och mitt TSH ligger på 2,6 och T4 på 8 (ska ligga mellan 8-14 enligt läkaren, lab Karolinska) Eftersom mina värden hade blivit ngt sämre höjde vi min levaxindos från 100 till 125 mikrogram. Vad tror ni? Behöver jag vara orolig?
julgra skrev 2009-01-16 22:37:25 följande:
Jag har pendlat hela tiden mellan 125, 150 och 175.
Jag tar 200mg levaxin om dagen och har ätit levaxin i 11 år nu. Men jag kan ärligt inte det där med hur det ska ligga, Är själv gravid i vecka 21. Och min läkare tar blodprov och kollar mina värden var 6é vecka...
Jag har i sin tur dock ingen sköldkörtel alls...