Framkallar kräkningar vid säng gående! Någon mer som har ett väldigt envist barn som ej vill somna själv?
Vi hare n tös på snart 2 år. Fram till nyligen så har hon alltid haft någon av oss vid sig i sängen då hon skall somna. Nu har vi bestämt att hon skall somna själv.
Kvällsrutinerna är de samma: Kvällsfika vid 17.30, tvättas, borsta tänder, smörjas in (atopiska eksem) pyjamas, bollibompa 30 min, 2 sagor och sedan lite sång. Denna rutin tar ca 1 timme 15 min.
Nu till det som börjat krångla: Hon villa ABSOLUT inte somna själv efter sångerna. Så fort vi går ut ur rummet börjar hon, skrika, gråta och klättra ur sängen. Vi lyfter tillbaks och pussar god natt, stoppar om och går ut. Men innan vi, jag eller tösens mamma, är ur rummet så hon ur sängen och samma visa igen. Tillbaks i sängen, stoppa om och pussa god natt. Efetr några gånger börjar hon framkalla kräkningar!
Helst genom att; Hosta, kvälja sig eller i största alllmänhet gråta rätt högljutt. varpå hon spyr.
Sitter vi kvar i rummet så går det bra, hon försöker kliva upp men stannar när vi säger att hon skall vara kvar i sängen. Somnar sedan efter ca 30 min - 1 timme. Nu har vi bestämt oss för att stanna kvar i rummet några dagar, sedan flytta oss till trösklen några dagar och sedan hallen, sedan skall vi försöka få henne somna helt själv.
Det som är är att det tar ju sådan tid att få henne sova. Fast vi tagit det lugnt och så minst 1 timme innan hon skall sova. Hon verkar ha så svårt att slappna av.
Någon med barn som gör liknande, någon med tips på att få dem slappna av? Vet att det kommer ta tid innan hon lär sig somna helt själv, 2 år har hon haft oss vid sig då hon skall sova, så det är ju inte konstig om det tar tid.