• Anonym

någon som använder iktorivil......?

Har fått detta nu vid min starka ångest och undrar vi andra har för erfarenheter?

• Svar på tråden någon som använder iktorivil......?
  • Anonym (Nalle)

Jag har ätit Iktorivil för flera år sedan, fick den utskriven mot både epilepsi o ångest.

Jag har bara positiva erfarenheter av medicinen efter det att de första biverkningarna gått över.

• Smuliz

Nåra fler som äter den?

Verkar som om min dotter kommer få den mot sin EP nu

Tycker den verkar lite skrämmande när man läste på fass... men hjälper den så är det ju super.

Vilka biverkningar fick ni?

• Anonym (Zxcvb)

Någon som tar denna mot ångest?

• Anonym (Zxcvb)

Puff!

Någon som tar denna för ångest?

• Kadburmp

Benzo är djävulens påfund, det går bra att ta någon gång då och då vid mycket svår ångest, men äter man det regelbundet så kommer man att fastna i ett träsk som är ett rent helvete att ta sig ur. Sök på benzo withdrawals så förstår ni varför, det är i nivå med att sluta med heroin.

• Anonym (Zxcvb)
    Kadburmp skrev 2021-05-09 22:26:49 följande:

Benzo är djävulens påfund, det går bra att ta någon gång då och då vid mycket svår ångest, men äter man det regelbundet så kommer man att fastna i ett träsk som är ett rent helvete att ta sig ur. Sök på benzo withdrawals så förstår ni varför, det är i nivå med att sluta med heroin.

Just iktorivil är känd för att folk inte alltid utvecklar tolerans utan kan äta det i flera år på samma dos...
  • Kexsmula
    Kadburmp skrev 2021-05-09 22:26:49 följande:

Jag kan lova dig att benzo har räddat många, många liv. Folk i allmänhet och sjukvården är överdrivet rädda för benzo idag, tyvärr. Iktorivil som tråden handlar om är dessutom en benzo som är känd för att man kan stå på samma dos i flera år utan att behöva utöka den i samma utsträckning som annan benzo. Man bör absolut vara försiktig med medicin, men att slentrianmässigt avfärda all benzo endast pga att det är svårt att sluta med är rent av livsfarligt.
  • Anonym (Zxcvb)
    Kexsmula skrev 2021-05-10 07:47:58 följande:

Jag kan lova dig att benzo har räddat många, många liv. Folk i allmänhet och sjukvården är överdrivet rädda för benzo idag, tyvärr. Iktorivil som tråden handlar om är dessutom en benzo som är känd för att man kan stå på samma dos i flera år utan att behöva utöka den i samma utsträckning som annan benzo. Man bör absolut vara försiktig med medicin, men att slentrianmässigt avfärda all benzo endast pga att det är svårt att sluta med är rent av livsfarligt.

Liten nyfiken eftersom du oxå hört samma sak om ikto - hur vet/känner du till det om just ikto? :)
  • Kexsmula
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-05-10 11:18:45 följande:

Liten nyfiken eftersom du oxå hört samma sak om ikto - hur vet/känner du till det om just ikto? :)

Eftersom jag själv lidit av GAD samt panikångest tidigare har jag relativt bra koll på vilka mediciner som finns och dess effekter. Känner också flera som ätit samma dos Iktorivil i 10+ år medan jag som tidigare åt Xanor var tvungen att öka dosen hela tiden för att få samma effekt (ingen skugga över Xanor dock, den är överlägsen mot panikångest och jag hade aldrig lärt mig åka kollektivt utan den).

Jag har förresten slutat med Xanor efter över 10 års bruk och efter att ha varit uppe i riktigt höga doser och även om det inte var roligt så var det bra mycket enklare att sluta med än Oxycontin (någon nämnde att det var lika jobbigt att sluta med benzo som heroin, vilket inte stämmer).
  • Anonym (Zxcvb)
    Kexsmula skrev 2021-05-10 12:02:22 följande:

Eftersom jag själv lidit av GAD samt panikångest tidigare har jag relativt bra koll på vilka mediciner som finns och dess effekter. Känner också flera som ätit samma dos Iktorivil i 10+ år medan jag som tidigare åt Xanor var tvungen att öka dosen hela tiden för att få samma effekt (ingen skugga över Xanor dock, den är överlägsen mot panikångest och jag hade aldrig lärt mig åka kollektivt utan den).

Jag har förresten slutat med Xanor efter över 10 års bruk och efter att ha varit uppe i riktigt höga doser och även om det inte var roligt så var det bra mycket enklare att sluta med än Oxycontin (någon nämnde att det var lika jobbigt att sluta med benzo som heroin, vilket inte stämmer).

Äter du nån medicin idag mot gad?
  • Kexsmula
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-05-10 13:12:18 följande:

Äter du nån medicin idag mot gad?

Nej, det gör jag inte eftersom jag dessvärre var tvungen att välja medicin mot det eller mitt opioidberoende pga Socialstyrelsens nya riktlinjer som säger att man inte längre ska få ha benzo utskrivet om man också får Buprenorfin/Metadon. Min läkare bytte därför ut dem till Lyrica(!), vilket ju är sjukt beroendeframkallande men som inte hjälpte mig och bara gjorde mig trött och glömsk, slutade i samband med graviditet och ville inte ha tillbaka dem efteråt. Idag har jag alltså bara min Buprenorfin och inget annat (tyvärr, hade behövt benzo vid behov).
  • Anonym (Zxcvb)

Fler som äter denna medicin?

• RimfrostDark

Jag har ätit 1,5 mg iktorivil dagligen i över 15 år mot GAD. Vet inte vad jag skall säga? Tror inte det gör någon skillnad längre om jag anv den eller inte. Märker ingenting förutom när man skall försöka sluta- det är ett helvete och är väl mest anledningen att jag numera tar den.

Jag skulle gärna bli av med skiten, men mest för att det kostar pengar!

Svar på tråden någon som använder iktorivil......?