Rostade rotfrukter i ugn på bästa sätt?
Har ni något förslag på rostade rotfrukter i ugn?
Vilken olja, kryddor och tid i ugnen.
Har ni något förslag på rostade rotfrukter i ugn?
Vilken olja, kryddor och tid i ugnen.
Potatis, morötter, palsternacka! Olivolja, salt, peppar och italiensk salladskrydda. Blir smaskens efter ca 30-40 min i 200 grader mitt i ugnen, tiden beror såklart på vilken storlek det är på bitarna
Jag kör rapsolja. Salt, rosmarin eller oregano/basilika. Tid, ja det beror på vilka rotsaker jag tar. Palsternacka och kålrot tar lite mer tid, potatis och morot går ju fort. Lök, tomat får man nästan passa samt paprika. Ok det är inte rotfrukter men lika gott i ugn Allt mellan 15-40min.
Såhär gör jag:
frestelser.blogspot.com/2008/12/ugnsrostade-rotfrukter-med-kyckling-och.html
Och ska vi lyxa till det ordentligt så lägger vi till chevré och rostade valnötter... Såååååå gott!!!
Jag har på rapsolja,salt grovmalen svartpeppar och dragon,blandar om sen in i ugnen.
jag tar lite olivolja men sen pressad citron, flingsalt och timjan...mumma.
ca 200 grader i 30-40 min
Rödbetor: koka i ca 30 min i egen gryta. Lägga sen i skål och smaksätt med olivolja, balsamico, rosmarin, vitlök, salt och peppar. Lägg på ena sidan i en ungsfast form.
Morötter: koka ca 15 min i egen gryta. Lägg sen i skål och smaksätt med pressad apelsin, vitlök, timjan, salt och peppar. Lägg på andra sidan i den ungsfasta formen. Man vill ju att morötterna ska få behålla sin fina färg och inte bli rosaröda.
In med formen i ungen i ca 30 min. MUMS!
Jag brukar ha potatis,(ibland sötpotatis) palsternacka, morot, lök, röd paprika och några krossade vitlöksklyftor.rapsolja, salt och peppar.
Jag brukar även ringla på lite citronhonung i slutet och ställa upp plåten högst upp och ändra till grilleffekt några min. Då blåser framförallt potatisen upp sig och de blir lite krispigare över huvudtaget