• salkert

Gul spya?

Min dotter kräktes precis en gulaktig spya. Har för mig att jag läste någonstans att det inte var bra.
    Vad beror den gula spyan på och vad bör jag göra?

Minna 081124 ♥ familjenkorb.blogg.se
  • Svar på tråden Gul spya?
  • Lina 1987

Jag har också funderat på de! Min dotter gjorde samma sak förra veckan. Jag tyckte de var konstigt eftersom hon äter ersättning och inget annat.

Kan ju har varit slem eller så. Men tycktde ändå de var knepigt.

• Mizzz

Det är grönt man ska se upp för, då är det galla, men gul är ingen fara vad jag vet.

• Miss C

Gult kräk fick imna när de ammades. Grönt har jag inte hört att man ska se upp för - det är väl bara "beviset" för att magen är tom - galla helt enkelt. Absolut inte något trevligt eftersom det säkert svider och känns extra jobbigt att kräkas på tom mage, men inte farligt väl?

• Mizzz

Miss C skrev 2009-01-15 22:47:17 följande:

Gult kräk fick imna när de ammades. Grönt har jag inte hört att man ska se upp för - det är väl bara "beviset" för att magen är tom - galla helt enkelt. Absolut inte något trevligt eftersom det säkert svider och känns extra jobbigt att kräkas på tom mage, men inte farligt väl?
    Ja, men om magen inte är tom och bebisen spyr galla, så lär det ju vara något...

"Att barn kräks på grund av bakomliggande kirurgisk sjukdom är ovanligt, men kan vara en orsak till kräkningar i spädbarnsåldern. Om kräkningarna är gallfärgade bör man alltid söka sjukvård. Kräkningarna kan då misstänkas bero på ett tarmhinder bortom gallgångarnas utgång i tarmen. Gallan kommer då upp i form av gallgröna kräkningar. Om mekoniumet är ovanligt segt (s k mekoniumplugg) kan det täppa till tarmen och ge gallfärgade kräkningar."

www.amningshjalpen.se/radgivning/krakningar.htm
  • 3mamman

På mogonen kräks de ju magsaft-galla, kan vara gul-grönt.

Svar på tråden Gul spya?