Är jag en hemsk granne?
Vi har rätt god insyn i köket. Det ligger i markhöjd och vi har inte gardinerna fördragna (blir för mörkt) utan nöjer oss med blomkrukor som åtminstone döljer lite. Persiennerna är nerhissade, men inte vinklade så att de döljer.
Grannarna (3-4 familjer) går förbi fönstret när de ska till tvättstugan och ibland på väg ut, men då kan de gå åt andra hållet också. Allmänheten går aldrig förbi. Utom grannarna är det bara gäster till dem och kanske nån hantverkare ibland.
Jag är ofta halvklädd hemma. Av ovan nämnda skäl är jag sällan helnaken i köket, men jag har hög tolerans mot nakenhet och tvekar inte att tex äta frukost i bara bh-n medan deon torkar. Det är inte heller ovanligt att jag går omkring länge med helt bar överkropp medan jag har inpackning i håret, för att jag inte vill riskera att kladda ner nåt. Om kvällarna har jag ibland myströja, trosor och sockar. Ni fattar säkert.
Som jag ser det så går grannarna förbi relativt sällan, och OM de skulle gå förbi just när jag visar hud i köket och OM de skulle välja att titta in så är det inget som jag bryr mig i. Jag har som sagt själv hög toleransnivå och om grannarna inte har det så får de titta åt andra hållet, dessutom ska de inte glo in över huvud taget. Det är min allmänna inställning.
Men några av grannarna kommer från andra länder och har av kvinnornas klädsel att döma en mer rigid syn på anständighet än vad jag och mina vänner har. Nu har jag börjat fundera på om jag riskerar att göra dem allvarligt besvärade och om jag är en hemsk granne.
Det skulle vara kul att höra vad andra tycker!