• Björnmossa

Är jag en hemsk granne?

Vi har rätt god insyn i köket. Det ligger i markhöjd och vi har inte gardinerna fördragna (blir för mörkt) utan nöjer oss med blomkrukor som åtminstone döljer lite. Persiennerna är nerhissade, men inte vinklade så att de döljer.

Grannarna (3-4 familjer) går förbi fönstret när de ska till tvättstugan och ibland på väg ut, men då kan de gå åt andra hållet också. Allmänheten går aldrig förbi. Utom grannarna är det bara gäster till dem och kanske nån hantverkare ibland.

Jag är ofta halvklädd hemma. Av ovan nämnda skäl är jag sällan helnaken i köket, men jag har hög tolerans mot nakenhet och tvekar inte att tex äta frukost i bara bh-n medan deon torkar. Det är inte heller ovanligt att jag går omkring länge med helt bar överkropp medan jag har inpackning i håret, för att jag inte vill riskera att kladda ner nåt. Om kvällarna har jag ibland myströja, trosor och sockar. Ni fattar säkert.

Som jag ser det så går grannarna förbi relativt sällan, och OM de skulle gå förbi just när jag visar hud i köket och OM de skulle välja att titta in så är det inget som jag bryr mig i. Jag har som sagt själv hög toleransnivå och om grannarna inte har det så får de titta åt andra hållet, dessutom ska de inte glo in över huvud taget. Det är min allmänna inställning.

Men några av grannarna kommer från andra länder och har av kvinnornas klädsel att döma en mer rigid syn på anständighet än vad jag och mina vänner har. Nu har jag börjat fundera på om jag riskerar att göra dem allvarligt besvärade och om jag är en hemsk granne.

Det skulle vara kul att höra vad andra tycker!

• Svar på tråden Är jag en hemsk granne?
  • Wasabi

Nä...jag tycker du får göra som du vill...man kan ju titta åt andra håll, upp till var och en.

Det jag skulle tänka på var kanske din egna säkerhet och risken för kanske någon vrickad fönstertittare.

• Frusna flickan

Man vet ju aldrig vilka fanatiker som gömmer sig i folkhemmen så om du har grannar från andra kulturer som du inte känner kanske du skulle vara lite mer rädd om dig själv och tänka på det. De kanske tycker att ditt agerande är ytterst respektlöst och int ekan förstå.

Annars hade inte jag heller brytt mig. Jag går också omkring som du men bor ej i markplan och har inga grannar med strikt syn på kläder osv.. Däremot har jag arbetat på platser där man absolut inte fick ha linne på sommaren osv - man fick absolut inte visa axlarna ifall vi fick t ex arabiskt kundbesök.

• Zaria
    mandolin76 skrev 2009-01-15 23:36:20 följande:
    Det är väl grannens val om denne vill titta eller inte.
    Håller med, är lite som med offentlig ammning,störs man får man väl titta bort.
  • Anaiah

Jag tror att om grannarna stör sig så går de en annan väg, du sa att det gick. Oroa dig inte, det är ditt hem och du får gå klädd som du vill. Om du är bekväm med det så gå du klädd som du vill.

• nilla 1972

grannarna har ingen rätt att titta in i ditt fönster, fönstertittare hm skulle du se någon som glor stäl dig och titta tillbaks hehe, vinka på dem också om det behövs.
    man får väl klä sig som man vill inomhus.

• Missimo84

Hehe, tror att min granne är nudist, och de har väääldigt bra insyn, liksom vi har. Men bryr mig inte så mycket om att titta på hans ölmage. Blev mest bara häpen första gången.
    Så varför är du en dålig granne?
    Vi är i Sverige och man får ta seden dit man kommer. Det är ju inte så att du ställer dig och onanerar framför fönstret, vilket i sverige skulle kunna klassas som förargelseväckande.
    Sen ä jag sådan att jag inte kan gå i bara bh, med den insynen vi har, men alla är olika.

• Bam

Du har väl rätt att vara klädd som du vill i ditt eget hem? Som nån skrev, det är grannens val om denne vill titta eller inte.
    Själv fattar jag inte varför man måste titta in bara för man går förbi.

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
  • WhiskeyRiver

Har också hög toleransnivå vad gäller nakenhet så skulle absolut inte bry mig. Och ingen blir väl tvingad till att glo in genom era fönster? Om man inte kan få vara sig själv i sitt eget hem, var skall man då kunna vara det?

Skulle dock reagera annorlunda om det var någon som stod klistrad längs rutan och liksom BAD om att man skulle titta. Skulle fortfarande inte bli störd, bara lite full i skratt

• Björnmossa

Tack för alla svar! Skönt att höra att jag inte är helt fel ute... det tyckte jag ju inte själv heller från början, men när tanken på vad grannarna kanske måste utstå väl har slagit rot så är den svår att slå bort

Om nån skulle börja flukta är det självklart en annan sak, den personen skulle få på moppo.

Dock är jag nästan lite besviken över alla sansade svar, det är ju ändå FL, alltid brukar nån bli upprörd över nakenhet

• Wasabi

*garvar*
    Det var därför jag sparade tråden i favoriter, hade väntat mig lite mer galna anti-naken-attacker!!!

• WhiskeyRiver

ja men d e asså helt oförskemt å va naken. håppas ni inte har barn för dem skulle fara illa asså. håppas nån anmällär er til soc

Bättre?

• Maria222

Nej man har väl rätt att gå som man vill i sitt eget hem! Skulle du alltid vara helnaken och stå i fönstret hela tiden kanske det skulle kunna upplevas som lite stötande, men att vara synlig relativt oklädd lite då och då tycker jag absolut inte är någon fara!

Mamma till Kevin född 0706.
  • Björnmossa
    WhiskeyRiver skrev 2009-01-16 22:57:03 följande:
    ja men d e asså helt oförskemt å va naken. håppas ni inte har barn för dem skulle fara illa asså. håppas nån anmällär er til soc Bättre?
    Hahaha! Absolut bättre. Men vad händer om soc kommer över och man möter dem naken i dörren?
  • Björnmossa

Maria222 skrev 2009-01-16 22:59:37 följande:

Nej man har väl rätt att gå som man vill i sitt eget hem! Skulle du alltid vara helnaken och stå i fönstret hela tiden kanske det skulle kunna upplevas som lite stötande, men att vara synlig relativt oklädd lite då och då tycker jag absolut inte är någon fara!
    Just nu låter det oerhört roligt att stå naken i fönstret en hel förmiddag, är lite övertrött efter en lång vecka kanske...
  • WhiskeyRiver

Då bjuder man in dem på ost och vin. Förklarar också glatt att det absolut inte är någon fara för barnens skull, varje gång ni har ormgrop med okända så har ni självklart försäkrat er om att barnen sover. Och det VET ni med säkerhet för ni har ju så klart gett dem starka sömntabletter med kvällsvällingen.

Alla vet ju att nakenhet är lika med grav promiskuitet

• rebound

Vad du gör i din lägenhet är väl upp till dig?
    Rätta mig om jag har fel men fönster är för dom som bor där att titta UT genom, inte för alla utanför att glo in

• sedan

Det jag kan tycka är lite störande medhalvnakna/nakna grannar, är att jag ibland gillar att stå vid fönstret och filosoferar med blicken på horisonten.
    Om jag då ser i ögonvrån att det rör sig inne hos en granne så dras ju blicken automatiskt dit.
    Och om det då visar sig vara grannen som går omkring i bara kalsonger, då går jag bort från fönstret eftersom jag inte vill att han ska tro att det är han jag glor på.
    Det stör mig inte att han går omkring så, men jag vill ju inte att han ska tro att jag är nån fluktare heller...

Svar på tråden Är jag en hemsk granne?