• cloudberry79

Felläkta ärr?

Undrar om någon mer har en liten som blivit opererad, där operationsärren inte läkt som de ska? Min lilla Vidar fick dubbelsidig pneumothorax när han var några dagar bara och opererades tre gånger. Två av ärren ser helt normala ut, som små kryss som håller på blekna bort nästan, men det tredje har liksom blivit ett djupt veck i huden, som att det sitter fast i något inuti. Huden ovanför ärret håller på växa ner som en liten ficka över och det stramar liksom i huden under ärret. Vi ska inte tillbaka till någon mer prematurkontroll, så vi har ingen läkarkontakt numera. Ju större han blir, desto värre ser ärret ut. När vi påtalade detta för ett halvår sedan så menade läkaren att det blir bättre när han växer, men det verkar snarare se värre ut.. Kanske dagens I-landsproblem i prematurforumet, eftersom det bara är kosmetiskt, han har inga besvär av detta, men jag undrar hur det kan ha blivit så konstigt och om det KAN bli bekymmer med felläkta operationsärr när de blir större?

Skillz that Killz 10k+
  • Svar på tråden Felläkta ärr?
  • Bliglin

Nja, min sons bråck-ärr har läkt som de ska. Men vår kirurg har velat ha oss på 2 efterkontroller (i Belgien) och sa vid det sista besöket att han bör kollas en sista gång om 6 månader pga risk för att det kan gå upp.

Så jag tycker att du ska boka en tid på kirurgen och be att få ärret kollat, säg att du är rädd att det är, eller kommer bildas, ett bråck...

• gosungar

Hej!
    Min dotter är också född 28 plus 3 i Umeå (tittade på din presentation). Hon har haft stomi, efter sista operationen har en del av ärret börjat växa fast i underliggande strukturer. Har pratat med vår läkare om det. Hon säger att än så länge ställer det inte till problem, ev kan sammanväxningen släppa när hon växer mer. Så hennes råd var att hålla det under uppsikt och åtgärda det om det ej växer till sig.

Har du pratat med er läkare om ärret? Vad säger han/hon?

• cloudberry79

Vi har fått samma svar som ni, att det kan växa bort när han blir större. Tycker bara det är så luddigt, när är han "större"? Nå, vi ska ju vaccinera när han är 18 månader, då ska vi fråga BVC-läkaren om remiss till barn för att kolla ärret.

Skillz that Killz 10k+
Svar på tråden Felläkta ärr?