• Anonym

Vanligt att man bara bjuder den ena från ett par?

Är det vanligt att man bara bjuder en tex killen när man ska ha fest eller bara träffas?
    Jag och min kille har varit tillsammans i 5 år nu men det är fortfarande alltid samma - när hans kompisar bjuder så riktar de sig bara till honom. Så gör aldrig mina (om det inte är en tjejmiddag), de räknar oss alltid som ett par.
    Jag har fått följa med två gånger på dessa 5 år men då har det varit för att jag har tvångsgästat, jag var inte uttalat inbjuden. Jag blev helt nonchalerad vid dessa tillfällen.
    Imorgonkväll är min kille bjuden hem till sin bästa vän på film och mat och då vet jag att hans sambo är där (jag och min kille bor också ihop). Han fick inbjudan på msn igår och den var bara riktad till honom.
    Så tråkigt när det är så här!
    Jag har inte gjort dem något ont, har bara försökt vara normalt trevliga men alla de verkar vara lite inbundna.
    Jag har bett min kille prata med dem om det men han vill inte.
    Är detta vanligt?

• Svar på tråden Vanligt att man bara bjuder den ena från ett par?
  • Blyger

Nä, det är INTE vanligt...

Jag hade följt med och pratat med kompisen själv, frågat var som är problemet... de kanske stör sig på dig av någon anledning som är ett missförstånd?

Eller så vet din kille vad det är men vill inte såra dig?

Om det hade varit min sambo hade jag blivit galen om han hade gått utan mig....

• rosyposy

Nej det är inte vanligt. Riktigt fult och barnsligt gjort av hans vänner! Vad säger din sambo om detta?

• Anonym

Han tycker inte att det är så konstigt och han menar på att det är hans kompisar men samtidigt så tar han för självklart att mina vänenr alltid ska räkna honom och det har de gjort från första stund.

• Leica

Jag kanske missförstår nu, men det är väl ändå inte helt ovanligt att vissa grabbgäng alltid hänger ihop.. Mitt ex festade ofta med sitt grabbgäng och ibland sågs bara några av don för film/mat, men fortfarande bara grabbar.
    Om det däremot är ett annat PAR så skulle jag tycka det var fruktansvärt oförskämt av dom, men även respektlöst och elakt av din sambo faktiskt att acceptera det.

• Hannah76

Vet faktiskt inte, vi brukar inte umgås i par med våra kompisar så mycket. Han har sina och jag har mina, men självklart så känner vi varandras vänner.

• Anonym

Nej det är inte vanligt och jag skulle vilja hävda att din killes kompis är riktigt ohyfasad. Mitt ex hade en kompis som kunde bjuda bara honom på middagar en lördagkväll, där det var både kvinnor och män, singlar och par. Jag försökte prata med mitt ex och säga att så gör man inte, men han såg inte problemet, och tyckte att det var väl upp till den som bjuder in. Det är ju visserligen sant, men om man inte bjuder partnern så har man väl inte speciellt mycket respekt för sin kompis heller?

Egentligen är det väl inte kompisen som är problemet utan din kille, som inte sätter ner foten och säger att antingen kommer ni båda eller ingen. Min nuvarande kille skulle inte gå på middag, eller andra aktiviteter med andra par om inte jag också var bjuden, det skulle aldrig falla honom in. Att inte bjuda mig är ju väldigt respektlöst mot honom som valt att dela sitt liv med mig! Visst kan han gå själv om jag inte kan, men då är vi ändå båda bjudna.

Så mitt råd är att prata med din kille för det är bara han som kan göra något åt detta.

• Anonym

Han umgås ofta med en kille och då är alltid hans sambo med.
    De tre var väldigt tajta innan jag kom in i bilden och det verkar inte som de vill släppa in mig. Den tjejen är alltid med. En annan kille är också ofta med och han har sin tjej med men hon är gammal kompis till den andres flickvän.
    Så där sitter de, två par och min kille!
    Jag kan ju följa med men de har varit så stela och konstiga mot mig så det känns inte kul. Min kille har också märkt det men han vill inte fråga dem varför.

• Anonym

Så om dina vänner bjuder på middag, så går du själv?
    I vår bekantskapskrets umgås vi själva med våra ursprungliga vänner, men vi gör också saker ihop. Och självklart bjuder man både kompisen och partnern om man har middag hemma till exempel.

Hannah76 skrev 2009-01-16 11:13:53 följande:
    Vet faktiskt inte, vi brukar inte umgås i par med våra kompisar så mycket. Han har sina och jag har mina, men självklart så känner vi varandras vänner.
  • annbom

Jag skulle nog uppfatta det som om min sambo inte vill ha mig med. Det är hans kompisar och det är han som ska visa att han vill ha dig med. Kan det vara så att inbjudan är riktad till er båda även om ditt namn inte är med? Det kan ju vara underförstått eller så är det din sambo som gett antydningar om att du inte vill ha deras sällskap. Jag tycker att det är konstigt annars att alla hans kompisar beteer sig så.

• hullerombuller

Det är definitivt inte vanligt!

Verkar väldigt konstigt tycker jag. Ända gången det händer hos oss är när det är killresor eller killkvällar på gång vilket kanske händer 2-6 gånger/år. Åt andra hållet är det likadant. Vi räknar nog alla vänner som "våra" nu när vi är gifta och varit ihop i fyra år.

Om du mår dåligt av det så tycker jag att du ska "kräva" förändring.

Lycka till.

Svar på tråden Vanligt att man bara bjuder den ena från ett par?