• Millan83

Någon optiker här?

Hur dålig syn har man om man har synskärpa 0,1?

Utan korrigering, that is!

• Svar på tråden Någon optiker här?
  • Millan83

någon?

Millan83 skrev 2009-01-16 11:14:12 följande:
    Hur dålig syn har man om man har synskärpa 0,1? Utan korrigering, that is!
  • Blyger

Ingen aning... kan du iionte ringa en optiker och fråga..

Jag har -3 på båda mina ögon och jag klarar mig nästan inte utan glasögon....

Min son har -1 och har även han glasögon..

Så 0,1 borde ju vara en bra syn...eller?

• Millan83

mm det som gör mej förvirrad att det här med vilken styrka man har på glasögon etc inte är samma skala som anger vilken synskärpa man har. -3.0 borde väl vara det du behöver för att få en syn som är tipptopp om jag har fattat det rätt, alltså en indikation på din korrigering! :P

snurrigt, ja jag ska gå in till en optiker idag! =)

• Catbride

Hej hej!! Optiker här!

Precis som du trott - styrka på glasen har inget att göra med synskärpan.
    Synskärpa 0,1 innebär att man ser näst största bokstaven på tavlan. Den allra största kallas 0,05.
    "Full" synskärpa - alltså när man man läsa den 10 raden på tavlan kallas 1,0.

Jag brukar förenkla det för mina kunder att synskärpa 1,0 är 100% så då är alltså 0,1 ca 10% (en sån förenkling får igentligen inte att göra så enkel, men det är lättare att förstå).

Har man STYRKA -3 så ser man oftast 0,05 (största bokstaven) när man tar av sig sina glasögon, men inte så mycket mer. Har man "bara" -1 i styrka så kanske man ser 0,4 (runt 40%). Men har man sina glasögon PÅ sig så ser förmodligen båda dessa personer MINST 1,0 raden (100%).

Är det du eller någon du känner som har synskärpa 0,1 utan korrigering??

(jag har glasögon på -6 - jag ser inte ens den största bokstaven utan! Men med dom så ser jag till å med bättre än 10e raden)

• Blyger
    Millan83 skrev 2009-01-16 12:54:00 följande:
    mm det som gör mej förvirrad att det här med vilken styrka man har på glasögon etc inte är samma skala som anger vilken synskärpa man har. -3.0 borde väl vara det du behöver för att få en syn som är tipptopp om jag har fattat det rätt, alltså en indikation på din korrigering! :Psnurrigt, ja jag ska gå in till en optiker idag! =)
    Virrigt värre är detta med glasögon...

berätta gärna vad optikern sa!
  • Millan83

min bästa vän drömmer om att läsa till polis men hon tror att hon har för dålig syn.. för att få söka ska man nämligen ha minst 0,1 utan korrigering och minst 0,8 med korrigering!

hon trodde inte man fick ha glasögon, men då är jag lite klokare iaf..

om jag får reda på vilken styrka hon har på sina linser, kan du då gissa eller veta vilken synskärpa hon har?

tack för alla bra svar, Catbride!

• Catbride

Jepp - en kvalificerad gissning kan jag alltid komma med

Kom ihåg att ta reda på om hon har + eller - i sina glas. En Närsynt person (som har minusglas) ser sämre utan dom än en som är Översynt (har plusglas).

Sen går det alltid att korrigera på andra sätt också - jag jobbar själv med laserkorrigerande behandlingar, där vi tar bort synfelen med laser. Vi har behandlat massor som vill bli poliser/brandmän osv.

Har tidigare jobbat 6 år i "vanlig" optiker-butik.

(nej, jag har inte laseropererat mina egna ögon eftersom jag blev gravid 2 veckor efter jag börjat nya jobbet, och vi opererar inte på gravida... )

• Millan83

jag ringer henne nu! =) vet att hon är närsynt, för vi satt bredvid varandra i högstadiet och hade lika dålig syn! ;)

Svar på tråden Någon optiker här?