• Tingli

resa ensam

nån som rest helt ensam..typ sista minuten?
    är de dumt att åka själv?
    jag behöver verkligen komma bort nån vecka. men har ingen att åka med....
    vill sola och bada å bara va liksom.
    ska till bulgarien med sonen i augusti...
    men vill åka nånstans nu.

Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  • Svar på tråden resa ensam
  • Caranlachiel

Inte jag själv, men min mamma åker ofta ensam utomlands. Funkar bara bra. Det har hon gjort då och då ända sedan hon var 30, så det är inte så att hon bara är en gammal tant för sig själv.

Vecka 31 - and counting! (BF 21 mars)
  • Tingli

ok..ja..jag tänker liksom om de är helt galet å resa själv eller om andra gör de med..

• Pappa G

Jag reste ofta på Sista Minuten tidigare innan det blev familj.
    Bara man är medveten om riskerna (typ att få bo lite avlägset, lite slitet etc.) så är det ju ett kanonsätt att resa. Jag var aldrig med om någon totalflopp. Däremot helt osannolika topplägen.

Bokar man som plats i delat rum, så får man ju vara beredd på att den andra personen kanske inte har helt samma vanor som en själv. Jag har dock bara stött på trevliga personer. Med flertalet gjorde jag gemensamma saker som typ hyrde bil, gick ut och käkade nån kväll o.s.v.

Det är (eller i alla fall var) lite olika hur de olika resebolagen behandlade ensamresenärer. Jag har bara god erfarenhet av SLG (som väl är nuvarande Airtours) där bl.a. VING ingår.

• inoka

jag brukade nästan alltid resa ensam förr innan jag träffa maken :) Mkt roligare och man träffar så mkt roligt folk. Blir lite mer social än när man är med folk man redan känner. Har varit iväg och jobbat utomlands själv oxå.

• Tecken

Jag har inte gjort det, men min mamma har åkt till Spanien själv flera gånger. Hon har velat komma bort, men inte haft någon att åka med. Hon tycker nog att det är lite skönt att åka själv...

• Kaprifolen

inoka skrev 2009-01-16 13:37:34 följande:

jag brukade nästan alltid resa ensam förr innan jag träffa maken :) Mkt roligare och man träffar så mkt roligt folk. Blir lite mer social än när man är med folk man redan känner.
    Kunde inte sagt det bättre själv! Och man slipper anpassa sig efter någon annan! HELT KANON!!
  • Greger

Jag drömmer också om att resa själv, JAG bestämmer vart jag vill äta, bada och vad JAG vill se. Precis som sig bör
    Men.. Jag vet inte om jag vågar, att resa ensam som ung tjej är nog inte lika lätt nuförtiden som det en gång var...

• Kaprifolen
    Greger skrev 2009-01-16 18:27:27 följande:
    Jag drömmer också om att resa själv, JAG bestämmer vart jag vill äta, bada och vad JAG vill se. Precis som sig bör Men.. Jag vet inte om jag vågar, att resa ensam som ung tjej är nog inte lika lätt nuförtiden som det en gång var...
    Det är inga problem alls!! Vissa länder är dock lättare än andra, man får vara försiktig.

Ge dig iväg!! :)
  • Tingli

de är lite så jag tänker med....
    men som sagt, de beror nog på vart man åker. kanarie öarna tex är nog lugnt

Greger skrev 2009-01-16 18:27:27 följande:
    Jag drömmer också om att resa själv, JAG bestämmer vart jag vill äta, bada och vad JAG vill se. Precis som sig bör Men.. Jag vet inte om jag vågar, att resa ensam som ung tjej är nog inte lika lätt nuförtiden som det en gång var...
  • ellanellan

Jag tycker absolut inte att det är dumt att resa ensam. Man träffar ofta folk på plats och vill man bara koppla av själv så är ju det också okej. Jag har rest en del själv på spontana resor i sista sekunden och det har alltid fungerat bra och desutom varit givande!
    Det känns nästan som att man är lite "konstig" om man reser själv men det är bara att strunta i vad andra tänker och stå upp för sig själv!
    Lycka till!

Svar på tråden resa ensam