• Disis

Gränser för inneboende?

Jag har hyrt ut mitt sovrum till en student, eftersom jag själv börjat studera och har betydligt mindre inkomst än innan. Hade annars inte haft råd att behålla lägenheten, en 2:a, under denna tiden.
    Känner inte min nya inneboende, har träffat henne två gånger och fått ett bra intryck. Hon fick nycklarna och har flyttat in medans jag varit bortrest på långresa.
    Hon bor i sovrummet, jag i vardagsrummet.

Men nu pratade jag med mamma, som hämtar min post medans jag är bortrest, och hon sa att min inneboende varit inne i vardagsrummet, vikit ihop mina kläder som låg på soffan och sitter där och ser på teve på kvällarna.
    Vet inte men fick ett liten huggkänsla i magen. Något space måste väl få vara mitt eget privata, eller? Är det en vanesak? Ska hon få vara i "mitt rum" när jag inte är hemma? Vad tycker du?

• Svar på tråden Gränser för inneboende?
  • Nyfiken gul

Ja frågan är väl snarare vad som finns överenskommet - vad ska ingå i hennes hyra så att säga?

även en inneboende måste ju få ha ett hem även om det är tillfälligt.

Tillgång till kylskåp och tv tycker väl jag anses självklart men då får man kanske ha tidpunkter och sånt att hålla sig till och att hon givetvis inte är bland dina saker.

Kanske ställa tv.N i köket så den blir mer neutral?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tessideluxe

Vad har ni kommit överens om?
    Om jag bodde inneboende och det fanns ett vardagsrum med soffa och TV hade jag nog tagit för givet att jag fick sitta där och titta på tv. Däremot hade jag ju inte suttit i någons säng och kollat på tv, om du förstår skillnaden.

Om du vill att vardagsrummet ska ses som ditt sovrum så får du nog vara tydlig med det mot din inneboende och ni borde nog gå över alla andra regler du har i hushållet också. Hon kanske tog för givet att ni delar tv, badrum och kök, vilket jag inte alls tycker är orimligt. Finns det ens tv-uttag i sovrummet?

• Disis

Nyfiken gul skrev 2009-01-16 11:43:51 följande:

Ja frågan är väl snarare vad som finns överenskommet - vad ska ingå i hennes hyra så att säga? även en inneboende måste ju få ha ett hem även om det är tillfälligt. Tillgång till kylskåp och tv tycker väl jag anses självklart men då får man kanske ha tidpunkter och sånt att hålla sig till och att hon givetvis inte är bland dina saker.Kanske ställa tv.N i köket så den blir mer neutral?
    Den får tyvärr inte plats i köket då det är en flat screen :) Men men, klart att jag ska vara schysst mot henne och låta henne vara i vardagsrummet med. Jag är ju inte så mycket hemma. Och det blir nog bara bra att öva på att släppa in nya människor i sitt liv.
  • Miim

Well, jag tycker det är ganska normalt att man använder vardagsrummet även om man är inneboende

Jag är inte överviktig - jag är jätteviktig
  • Disis

Tessideluxe skrev 2009-01-16 11:47:03 följande:

Vad har ni kommit överens om?Om jag bodde inneboende och det fanns ett vardagsrum med soffa och TV hade jag nog tagit för givet att jag fick sitta där och titta på tv. Däremot hade jag ju inte suttit i någons säng och kollat på tv, om du förstår skillnaden.Om du vill att vardagsrummet ska ses som ditt sovrum så får du nog vara tydlig med det mot din inneboende och ni borde nog gå över alla andra regler du har i hushållet också. Hon kanske tog för givet att ni delar tv, badrum och kök, vilket jag inte alls tycker är orimligt. Finns det ens tv-uttag i sovrummet?
    Nej men det finns möjlihet att dra sladd från TV-uttaget i vardagsrummet in dit. Men jag är också lite annorlunda, såg inte på TV i 7 år, hade den inte ens inkopplad! Tills jag köpte den jag har nu. Och den använder jag bara när jag ser på film.
  • synanceia

Jag hade aldrig kunnat göra som din inneboende. Hyr jag ett rum så hyr jag ETT rum och inte ett till. Tycker inte hon hade något att göra där, i alla fall inte utan att fråga dig. Lite respektlöst tycker jag. Men samtidigt ska man ju vara väldigt tydlig med vilka regler som gäller.

• Disis

synanceia skrev 2009-01-16 11:53:35 följande:

Jag hade aldrig kunnat göra som din inneboende. Hyr jag ett rum så hyr jag ETT rum och inte ett till. Tycker inte hon hade något att göra där, i alla fall inte utan att fråga dig. Lite respektlöst tycker jag. Men samtidigt ska man ju vara väldigt tydlig med vilka regler som gäller.
    Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig. Hade hoppats på att det inte behövt att vara petnoga. Men så är det väl med det mesta, folk lever efter olika principer och common sense.
  • synanceia

Mm precis. Jag personligen hade blivit irriterad, men tagit ett lugnt snack med henne om saken. Frågat om inte hon kan införskaffa en TV att ha på sitt rum eller tillsammans kommit överens om vilka regler som gäller.

Lycka till!

Disis skrev 2009-01-16 11:57:09 följande:
    Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig. Hade hoppats på att det inte behövt att vara petnoga. Men så är det väl med det mesta, folk lever efter olika principer och common sense.
  • Anonym

Det beror på hur lägenheten ser ut, vad man kommit överens om etc. Vore jag inneboende skulle jag utgå ifrån att jag inte måste hålla mig enbart inne på mitt rum, utan använda kök, tv etc. Men om tv:n står i den andres rum så vore det såklart lite skillnad.

Nu står tv:n i vardagsrummet, som samtidigt råkar vara ditt rum. Då kan det bli missförstånd. Uppenbarligen har det blivit det, för hon bryter ju säkert inte överenskommelsen medvetet.

Jag tror ni kan bli bra kompisar bara ni är tydliga med reglerna, och att bo med en bra kompis är ju bättre än att bo med en främmande inneboende. :)

• Anonym (Ehh)

Beror på vad ni kommit överens om liksom. Hon måste väl för sjutton få titta på tv eller

Jag hade en inneboende och hon fick vara överallt utom i mitt sovrum,jag har 2 sovrum så hon fick ett. Hon fick glo på tv,använda telefon och samt internet när hon ville. Köket var gemensamt,hon använde mina köksgrejer osv. Dock köpte hon sin egen mat för sina pengar.

• Tessideluxe

Men det är ju du som är petnoga och tar illa upp för att hon kollar på tv i vardagsrummet.
    Jag har själv varit inneboende och om inget annat sagts så tar man för givet att de "allmäna" delarna av lägenheten också ingår i hyran. Till och med om du bor i studentrum får du ju sitta i allrummet och titta på tv.

Det du kan göra är väl att sätta upp en skärmvägg vid din säng och kanske ha lite lådor så du inte behöver visa upp alla dina grejer. Då får du ju privatliv. Men om du känner att det är obehagligt att dela hemmet med någon kanske du inte borde hyra ut, för det är ändå en utmaning att ha en främling i sitt hem.

Disis skrev 2009-01-16 11:57:09 följande:
  • Disis

jag skrev inte den här tråden för att få en massa påhopp!

för mig är inte TV en mänsklig rättighet, jag ser inte ens på TV själv! så för mig är det lite konstigt.

och vardagsrummet i lägenheten är som ett rum, lite större än hennes, men med dörr att stänga om sig
    inte ett öppet allmänt utrymme med andra ord

• Disis

och givetvis! är jag NOGA införstådd med att det är en utmaning att ha en främling i mitt hem.
    jag är inte dum! så inga dumförklaringar tack.

• synanceia

Men i nuläget har ju då TS inget eget utrymme då. Vardagsrummet är ju hennes rum och sovrummet är den inneboendes rum. Hade det varit lika självklart om TS gick in i sovrummet för att sitta och läsa där eller vad sjutton som helst? Det är ju TS lägenhet?

Tessideluxe skrev 2009-01-16 12:04:31 följande:
    Men det är ju du som är petnoga och tar illa upp för att hon kollar på tv i vardagsrummet. Jag har själv varit inneboende och om inget annat sagts så tar man för givet att de "allmäna" delarna av lägenheten också ingår i hyran. Till och med om du bor i studentrum får du ju sitta i allrummet och titta på tv.Det du kan göra är väl att sätta upp en skärmvägg vid din säng och kanske ha lite lådor så du inte behöver visa upp alla dina grejer. Då får du ju privatliv. Men om du känner att det är obehagligt att dela hemmet med någon kanske du inte borde hyra ut, för det är ändå en utmaning att ha en främling i sitt hem.
  • Anonym (Ehh)
    Disis skrev 2009-01-16 12:11:22 följande:
    jag skrev inte den här tråden för att få en massa påhopp!för mig är inte TV en mänsklig rättighet, jag ser inte ens på TV själv! så för mig är det lite konstigt.och vardagsrummet i lägenheten är som ett rum, lite större än hennes, men med dörr att stänga om siginte ett öppet allmänt utrymme med andra ord
    Får man nog räkna med om man startar en tråd tyvärr. Men bara för du inte gillar tv betyder det väl inte att hon oxå gör det eller hur
  • Disis

Anonym (Ehh) skrev 2009-01-16 12:17:02 följande:

Får man nog räkna med om man startar en tråd tyvärr. Men bara för du inte gillar tv betyder det väl inte att hon oxå gör det eller hur
    Nej, så det är väl något som jag kanske får lära mig gilla nu. Jag ser givetvis fram emot att lära känna den här tjejen och så, vi kommer säkert ha kul ihop för det verkar som att vi har andra gemensamma intresseområden.

I just want a little privacy. That is all.
  • handex

Disis skrev 2009-01-16 12:29:50 följande:

Anonym (Ehh) skrev 2009-01-16 12:17:02 följande: Nej, så det är väl något som jag kanske får lära mig gilla nu. Jag ser givetvis fram emot att lära känna den här tjejen och så, vi kommer säkert ha kul ihop för det verkar som att vi har andra gemensamma intresseområden. I just want a little privacy. That is all.
    Du har fått lite mothugg i tråden, delvis från mig också, men jag menar också att om du säger till henne att hon inte får sitta i soffan i ditt rum (vardagsrummet) så måste hon såklart respektera det. I slutändan är det ju din lägenhet och du som bestämmer.

Om "vardagsrummet" är ett avskilt rum med egen dörr, och som man inte måste passera igenom så är det inte så konstigt om du vill ha det ifred.

Vissa lägenheter är ju byggda så att allt finns runt vardagsrummet, och då blir det svårt att hålla det privat.
Svar på tråden Gränser för inneboende?