• voice

Apneerna är tillbaka...

Hej på er alla goa premismammor o -pappor!
    Jag undrar om det finns någon som fortfarande har (eller kanske har haft) problem med apneer hos era guldklimpar?
    Min snuffsa som är 4 mån korr har fått tillbaka sina sen några v. Kommer ca var 3:- var 4:e natt. Får gnugga ryggen ibland och ibland räcker det att ta på el sätta henne upp. Man känner sig såå ensam och utmattad av detta så det vore skönt med kontakt med nån annan med samma problem. (Även om jag iofs önskar att alla skulle få slippa uppleva detta...)
    Undrar hur länge man orkar...? Hoppas nån vill svara, skulle verkligen vara jättetacksam!

• Svar på tråden Apneerna är tillbaka...
  • Basses mamma

Nej, har inte varit med om det, men förstår att du har det jobbigt! Har du pratat med er läkare om det, och isf vad sa han/hon? Sonens apneér upphörde någon vecka innan vi åkte hem, de sa att de skickar aldrig hem ett barn som de tror fortfarande kan få apnéer. De borde göra en utredning om vad de beror på, kanske hon behöver teofyllin?

• voice

Tack för ditt svar! Ja, detsamma sa de till oss när vi åkte hem, men inom ett par v fick hon 2 allvarliga apneer- hon blev blå och slapp och vi fick igång henne härhemma. Det var några v innan bf, sen har det knappt varit nåt (mer än när hon var sjuk vid bf, då hade hon 2 lättare apneer). Vi har fått besked att man inte kan göra så mkt, att man inte vet varför man får såna apneer och att hon inte bör få teofyllin pga reflux och att hon inte drabbas varje natt.Vi ska isolera henne så mkt vi själva orkar så hon inte är förkyld också i samband med detta pågår.
    Tungt just nu...

• Basses mamma

Usch, ja det förstår jag. Men då har ni iaf kontakt med sjukvården, men synd att de inte kan göra mer för er. Får hon behandling för sina problem med reflux?

• voice

Basses mamma skrev 2009-01-16 13:49:23 följande:

Usch, ja det förstår jag. Men då har ni iaf kontakt med sjukvården, men synd att de inte kan göra mer för er. Får hon behandling för sina problem med reflux?
    Hon går upp i vikt så de tycker inte att det behöver behandlas som det ser ut nu, bara ha höjd benände. Fast jag märker att hon ofta är ledsen av det, svider säkert när hon kräkts när det gått ett par timmar efter maten o allt.
    Känns inte som att de tycker att apneerna är nåt att orda om heller precis- typ " men ni har larm, o bor nära sjukhuset". Så märkligt att de inte förstår hur det känns att stå med detta själv på nätterna! Är så rädd att förlora henne...
  • hannapanna85

Hej! minaq tvillingar hade apneér väldigt länge när vi låg på neo. och vi blev tokiga när vi aldrig fattade varför det inte slutade. läkarna sa att de var omognad men eftersom det alltid kom i samband med mat och efter mat så drog vi slutsatsen reflux. ammar du eller vad får hon för mat. när tjejerna fick ersättningen emfamil så slutade apnérna. nu kanske hon redan äter det men annars tycker jag ni ska be att få det utskrivet. hoppas det ordnar sig snart!

• voice

hannapanna85 skrev 2009-01-16 14:57:59 följande:

Hej! minaq tvillingar hade apneér väldigt länge när vi låg på neo. och vi blev tokiga när vi aldrig fattade varför det inte slutade. läkarna sa att de var omognad men eftersom det alltid kom i samband med mat och efter mat så drog vi slutsatsen reflux. ammar du eller vad får hon för mat. när tjejerna fick ersättningen emfamil så slutade apnérna. nu kanske hon redan äter det men annars tycker jag ni ska be att få det utskrivet. hoppas det ordnar sig snart!
    Vad skönt att det ordnade sig för er!

Hon får apneerna minst 3-6h efter matintag, konstigt nog alltid kl 22-23 eller vid 4 på morgonen. Hade så lite mjölk så till slut fick hon bara ersättning- NAN2.

På neo fick hon så mkt apneer när hon låg vid mitt bröst o myste (kunde ju inte amma för hon var för liten) att hon inte tilläts göra det under ett par v då vart man ledsen. Men det var ju ohållbart såklart- och inte så amningsbefrämjande för nån av oss.
    Sen kom de ofta och många under första timmen efter maten. Sen när hon närmade sig bf fick hon svår kolik o skriker även om koliken är mkt bättre nu alltid under första timmen- 1,5h.

Men du har rätt för de 2 allvarliga apneerna när vi precis kommit hem kom strax efter maten- hunden upptäckte förresten henne ena gången när hon var blå o blev skogstokig och skulle slicka på henne jättehårt så jag fick boxa bort henne- snacka om apnelarm! Det var sen vi skaffade larm.
  • voice

Oj, glömde ju fråga: vad är emfamil för ersättning? Kunde ju vara värt att prova kanske?

• Hope08

Hej jag har en liten tjej född vecka 29 + 1 hon har haft problem med reflux sedan hon var ca 5-6 veckor. Hon sväljer och sväljer sen gör hon andningsuppehåll! Det här har hållt oss vakna många nätter när vi inte vågat sova utan vill vaka över henne hela tiden. Nu har vi äntligen fått en medicin som heter Lanzo och den hjälper jätte mycket hon har inte en enda gång gjort andningsuppehåll eller fått kväljningar sen vi började ge henne den. tycker ni borde säga till om att få prova det. Lycka till!!

• Basses mamma

Min son fick zantac, hade mycket problem med refluxapnéer när vi låg på sjukhuset, och den medicinen fick han ett tag efter att vi kommit hem också. Finns flera andra mediciner de kan ge också just vid refluxbesvär.
    Såg att du skrev att ni hade benänden på sängen höjd, antar att du skrev fel och menade huvudänden...
    Blir ju en ohållbar situation för er om det här fortgår och de inte ens försöker göra något åt det. Hoppas att ni får bättre hjälp och att det ger med sig!

• hannapanna85

Emfamil ar heter ersättning och är speciellt för reflux barn. maten är lite tjockare än nan och har ett medel i sig som gör att maten när den kommit ner i magen blir tjock så att den stannar kvar där istället för att åka upp och ner i strupen och orsaka apnéer. blir ju som halsbränna och vi vet ju själva hur obehagligt det känns. tjejerna blev 6 mån i lördags och vi slutade med emfamil ar för bara några veckor sedan. receptet var slut och vi prövade nan, det funkar men man märker att de kräks mer. nu har vi böörjat med välling och även det är ju lite tjockare vilket passar dem utmärkt.
    Tycker du ska prata med en läkare!! kan tänka mig att ni inte kan slappna av för fem öre nu. lycka till!

• Babe

Vänner... Jag har larm på våra tvins och de är nu redan 7månader.... trodde vi skulle slippa vid 6mån, men ännu för ngn v sen larmade tösen 3ggr på en natt. Nu är det 3v sen de larmat!!! Lyckliga jag, hoppas de äntligen ger sig =)
    Huvva, det har varit många sömnlösa nätter...
    Vi ska ha kvar larmen ytterligare gn månad. Ö-läkaren sa att inget barn behöver larm efter 1år och bara få efter 6månader, men eftersom våra ännu sporadiskt larmade vid 6mån ska de ha kvar sina. Tvinsen föddes med låg födelsevikt i v35, svår förlossning men är fullständigt friska i övrigt. Jättepigga och livliga =)
    Orsaken till apnerna har kontrollerats till ytlig andning/matthet samt kräkningar/slapp övre magmun (som blir bra med åldern), inga fel på lungor, hjärta,hjärna.

Vad har ni för orsak till apnerna??

Be strong =)

• Babe

Basses mamma: oooo, visst skickas barn med apneer hem!!! Låg på neo och de flesta fick med sig ett larm som man sen har i 6månader. Men som du säger görs en utredning först. I många av fallen är det kräkningar i kombination med slapp övre magmun eller helt enkelt för ytlig andning, så var det för oss...

• Babe

Vår lilltjej fick också zantac för sina reflux, fick bäras i famn länge efter amning, ligga i upphöjd läge och fick sedan nutramigen ersättning, vilket var /är superbra!! Den behöver du recept för annars är den jättedyr. Hon får den ännu nu när hon är 7månader... men nu är hon så gott som frisk!!!
    Lycka till!!!

• voice

Tack alla gulliga för att ni svarat, är så glad för det!

Nu verkar det som att hon håller på att bli förkyld oxå, pallar snart inte mer... Larmade en gång inatt igen f.ö, fick dra i henne lite.

Alltså, ni som vet mer- är det normalt att småkräkas magsaft flera timmar efter maten eller att kräkas lite ett par ggr efter maten varje gång? Kräks iaf ca 10ggr per dag OM vi är jättenoga o inte lutar henne fel etc. Kan inte göra nåt med henne typ 1,5h efter maten för då storkräks hon.Känns ju som att det blir värre o värre.

Usch, kom på att jag inte tål magsårsmediciner för jag får allvarlig arytmi av dem (Artonil, Lanzo etc), hade nästan glömt det för det var så länge sen! Ååååååh- vågar man verkligen ge lillan såna då?!

Vi har inte alls fått nån förklaring till apneerna, bara att hon kommer växa ur dem typ och att det nog är andningscentrum som spelar ett spratt (ja, så sa läkaren ordagrant). Känns pyton att inte veta!! Jag har märkt när hon legat på mig o sovit att hon vid nåt tillfälle andats med jättefå andetag per minut- typ ca 10 och att hon andats väldigt väldigt ytligt då- detta fortsatte tills hon slutade andas och jag fick dra i henne/ändra läge o småväcka henne. Sen andades hon normalt igen. Tänk om hon ligger såhär länge på nätterna, hon kan ju inte ha så bra syresättning då?! Tidigare, på neo så var det mer som att hon bara glömde att andas helt plötsligt, nu upplvde jag det mkt annorlunda.

Så ledsen att höra att ni också fått uppleva sånt här m era små, det är oerhört påfrestande tycker jag. Hur gör ni när ni ska ut i vagnen? Vi har bara fått besked på att vi inte bör gå m henne i vagn nu när det är såhär men att vi sen när det verkar upphöra kan göra det "bara vi håller koll på henne". Känns skitjobbigt att inte kunna vara ute så mkt o HUR ska vi våga låta henn sova i vagnen sen?? Vet att vissa fått sk knapplarm, vi tänkte fråga om det näta gång hos läkaren. Tror ni det kan vara bra? Hur funkar såna eg?

Ja, massa frågor, hoppas nån orkat läsa o kanske svara! Jättetacksam som sagt...

Kram på er alla o ha en fin lördag med era små!

• voice

Babe skrev 2009-01-17 05:34:38 följande:

Vår lilltjej fick också zantac för sina reflux, fick bäras i famn länge efter amning, ligga i upphöjd läge och fick sedan nutramigen ersättning, vilket var /är superbra!! Den behöver du recept för annars är den jättedyr. Hon får den ännu nu när hon är 7månader... men nu är hon så gott som frisk!!! Lycka till!!!
    Hej, vi provade nutramigen vid ca 2 mån korr men hon kräktes mer av den, tror kanske för att den var så lättrinnande?
    Vi provade höja huvudänden rejält men då snurrar hon runt helt tokigt pga att hon krystar så av koliken tror vi. Hamnade ifta m huvet åt andra hållet o filten över huvudet.

Nu har vi bara höjt ca 3cm i huvudänden, hur mkt brukar man höja?
Svar på tråden Apneerna är tillbaka...