hannapanna85 skrev 2009-01-16 14:57:59 följande:
Hej! minaq tvillingar hade apneér väldigt länge när vi låg på neo. och vi blev tokiga när vi aldrig fattade varför det inte slutade. läkarna sa att de var omognad men eftersom det alltid kom i samband med mat och efter mat så drog vi slutsatsen reflux. ammar du eller vad får hon för mat. när tjejerna fick ersättningen emfamil så slutade apnérna. nu kanske hon redan äter det men annars tycker jag ni ska be att få det utskrivet. hoppas det ordnar sig snart!
Vad skönt att det ordnade sig för er!
Hon får apneerna minst 3-6h efter matintag, konstigt nog alltid kl 22-23 eller vid 4 på morgonen. Hade så lite mjölk så till slut fick hon bara ersättning- NAN2.
På neo fick hon så mkt apneer när hon låg vid mitt bröst o myste (kunde ju inte amma för hon var för liten) att hon inte tilläts göra det under ett par v

då vart man ledsen. Men det var ju ohållbart såklart- och inte så amningsbefrämjande för nån av oss.
Sen kom de ofta och många under första timmen efter maten. Sen när hon närmade sig bf fick hon svår kolik o skriker även om koliken är mkt bättre nu alltid under första timmen- 1,5h.
Men du har rätt för de 2 allvarliga apneerna när vi precis kommit hem kom strax efter maten- hunden upptäckte förresten henne ena gången när hon var blå o blev skogstokig och skulle slicka på henne jättehårt så jag fick boxa bort henne- snacka om apnelarm! Det var sen vi skaffade larm.