• planeraren

Någon som fått "samla urin" under 24 h för att mäta äggvita? Har en fråga!

Har en fråga till dig som fått samla urin under 24 timmar för att undersöka hur mycket äggvita man har. Någon som gjor det som kan svara på om dunken ska förvaras i kylskåp eller i rumstemperatur?

• Svar på tråden Någon som fått "samla urin" under 24 h för att mäta äggvita? Har en fråga!
  • eec82

kan inte svara för äggviteämnen men då jag hade njursten samlade jag urin i olika flaskor för olika tidpunkter å då var det i kylskåp de skulle förvaras. Så kanske e samma.

• Nettis1975

Den kan stå på toa. Har gjort det både hemma och på sjukhuset. Både för havandeskapsförgiftning och för njursten.

Vid njurstenssamlingen behövde jag inte ha dunken i kylskåp.

• planeraren

Hmm... kund eni inte svarat samma i stället?

eec82
    Om jag har den i kylen så blandas ju varmt urin med det kalla i kylen. Var det så du gjorde? Eller fick det svalna innan du slog ihop det i samma bägare?

• planeraren

Nettis1975
    Kanske missuppfattade dig. STOD den i kylskåp när du gjorde för havandeskapsförgiftning men inte för njursten?

• eec82

jadu vet faktiskt inte hur jag gjorde var så många år sedan... fick papper med på hur jag skulle förvara det, vet bara att jag hadde de i kylen. Men följde bara instruktionerna...

• Xandrina

Jag jobbar på lab med att analysera sånt här och kan säga att det bästa är att förvara urinen i kylen. Då blir det ingen växt och så som kanske skulle kunna störa mätningen. Men förstår ju att det inte är så fräscht att ha en stor urindunk i kylen!

• Nettis1975

planeraren skrev 2009-01-16 12:19:59 följande:

Nettis1975Kanske missuppfattade dig. STOD den i kylskåp när du gjorde för havandeskapsförgiftning men inte för njursten?
    Nej, under HF hade jag det på toa. Det sa man även åt mig att göra på sjukhuset då jag låg inne.

När det gäller njurstenen så är det annat man tittar på som kanske kräver att man har det i kylen. Men jag har nyligen samlat urin gällande mina njurar, både utan och med saltsyra, och fick inga instuktioner om att det skulle stå i kylen.
  • planeraren

Xandrina
    Äh, känns inte så farligt med dunken faktiskt, jag kissar ju inte på utsidan av den precis och jag kan ju desinfektera efteråt. Det jag undrar över är just det att man blandar 37-gradig urin med kylskåpskall varje gång man fyller på men det är ok alltså?

• Mela78

Gjorde urinsamling pga havandeskapsförgiftning under förra graviditeten. Förvarade urinet i behållare som stod på toagolvet.

• planeraren

Tack för svaren! Den kunde förvaras inne i badrummet tydligen.

• aprilsill

Ni som samlat urin för att mäta äggvitan vid havandeskapsförgiftning, var ni tvugna att samla i 12 h till efter det?

• Drutten03

Jag samlade urin förra graviditeten.
    Skulle samla i 24tim och sedan lämna in på sjukhuset.
    Då skulle jag förvara allt i badrummet.

Delade även rum på sjukhuset med en tjej som samlade hela tiden när jag låg inne och hon hade dem alltid i badrummet så hämtade personalen vid samma klockslag varje dag så det krävs inget kylskåp.

• Drutten03
    aprilsill skrev 2009-01-16 21:26:54 följande:
    Ni som samlat urin för att mäta äggvitan vid havandeskapsförgiftning, var ni tvugna att samla i 12 h till efter det?
    Det skall samlas i 24tim.

Detta för att de dels skall kunna titta på den exakta dygnsmängden av äggvita och för att se att man kissar rätt mängd.
    Kommer inte ihåg nu hur det var men vet att det var viktigt att dygnsvolymen var tillräcklig (eller om det var inte för hög)
  • heidi021

Man kan ju förvara den både i toaletten eller i kylskåpet..
    Jag har gjort det några ggr p.g.a att jag har diabates..

• aprilsill
    Drutten03 skrev 2009-01-18 00:01:13 följande:
    Det skall samlas i 24tim.Detta för att de dels skall kunna titta på den exakta dygnsmängden av äggvita och för att se att man kissar rätt mängd.Kommer inte ihåg nu hur det var men vet att det var viktigt att dygnsvolymen var tillräcklig (eller om det var inte för hög)Jag samlade urin för tre år sen i 24 h, och sen direkt efter det i 12 h till. Därav frågan.
  • Kickans mamma

jag hade mitt på toan låg på sjukhuset för HF.

• MomOfSweden

jag hade oxå mitt stående på toan på sjukhuset - låg oxå inne . Men jag fick samla 24 tim. sen så tog dom mer prover och jag blev då igångsatt.

♥ Moa 041106 & BF 090218♥
Svar på tråden Någon som fått "samla urin" under 24 h för att mäta äggvita? Har en fråga!