• Västeråstjej

Seg maräng! Hur gör jag?

Hej på er!

Ska göra marängtårta tänkte jga och undrar hur jag får marängbotten att bli sådär seg och god? Någon bakkunnig människa här som kan hjälpa mig med enkla tips???

• Svar på tråden Seg maräng! Hur gör jag?
  • Sarasnaran

Om du vispar äggvita och socker över vattenbad så smälter sockerkristallerna och det blir segare.

• Västeråstjej

Ska jag ställa byttan typ i diskhon fylld med vatten eller hur gör man? Har totalt noll koll på sånt där.

• Sarasnaran

Du kan koka upp lite vatten i lagom stor kastrull så du kan vila själva vispskålen på kanterna, det blir mest bekvämt så.
    När det kokat upp så ta av kastrullen från plattan och sätt på vispskålen och sen är det bara att vispa så tygen håller.
    Glasskål är bäst att vispa i när det gäller maräng.
    Lycka till!
    *hoppas på att bli bjuden på en bit sen*

• Åke Vilse

Håll koll på dem när du gräddar dem.
    Precis när de släpper bakplåtspappret så ska du ta ut dem får då är de inte riktigt torra innuti och är då lagom sega.
    Ju längre plåten står inne desto torrare blir de.

• Jennie Brunflo

Du kan annars göra pavlova (finns i många kokböcker), det blir en jättegod botten av den smeten.

Annars gör du bara vanlig marängsmet, ha den i ugnen sådär 30minuter och tar ut den genas, låt den inte stå på eftervärme.

• Twinkle

Har inte själv testat men jag har hört att det blir bäst om man låter äggvitan stå ett tag (gärna över natten) så att en del av vattnet avdunstar. Sen ska man inte ha högsta speed på elvispen utan ta medelfart.

Lycka till!

• lata kocken Johanna

i princip duger de flesta recept - skillnaden är ffa gräddningen

för att få seg maräng har man lite högre temp och kortare tid

för att få krispig hård botten så kör man den rätt länge på låg temp och låter den stå eftervärmen över natten

Svar på tråden Seg maräng! Hur gör jag?