• bullemamman

tulpan trubbel

är det någon som har samma problem med tulpaner som jag. Att bladen på själva blomman torkar innan den hinner slå ut? Ibland torkar de ihop redan efter 2-3 dygn.

Jag snittar själkar, byter vatten och verkligen försöker. Någon som har tips eller är det odlarna som tar dem för tidigt från löken?

• Svar på tråden tulpan trubbel
  • prinsesstårtan

jag har fått lära mig att bara ha vatten till ditt där bladen börjar...vet inte om det har når med saken att göra?

har inte upplevt samma problem.

Däremot så tycker jag att min ränner i höjden! och blir långa och lägger sig över vas kanten!!

• mimmi 1

tips för att tulpanerna inte ska lägga sej... rör potatismjöl i vattnet, stärkelsen gör att tulpanerna förblir raka och ståtliga.

man låter plasten sitta kvar ett tag runt tulpanerna, medan de får suga upp potatismjöl-vattnet...

att bladen torkar verkar vara näringsbrist... är du säker på att de får i sej vattnet ordentligt? att vattnet inte är för kallt? att du snittat stjälkarna med vass kniv, och inte klippt dem? (klipper man så täpper man till de små "rör" som suger upp vattnet)

• j80

Har hänt mig några ggr men inte alls ofta. Gör alltid på samma sätt så det verkar mer vara skillnad på blommorna.

• lokisse

man maste skära bort en rejäl bit ca 5 cm minst

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Suri

Ta bara i lite vatten på botten, kallt. Fyll på vid behov. Så gör jag och jag har aldrig varit med om det du beskriver.

• tilde72

Jag vill nu puffa upp denna tråd åter. nu i tulpantider
    Just det här problemet  har jag några gånger per år och blir så besviken var gång det händer.
    Jag börjar tro på hur det odlas och har att göra med det.
    Alla andra råd jag läst hitills har jag gjort. 

• Harmagedon

Jag tror att du har rätt. Det är nog något fel på dem redan innan du får dem i din vård.

Jag brukar snitta och ge dem massor av kallt vatten. Låter dem vara kvar i plasten minst en timme men det är bara för att de ska hålla sig raka. Har inget med blomman att göra.

De håller sig längre ju svalare de står så ibland när jag kommer ihåg ställer jag dem i skafferiet över natten.

Svar på tråden tulpan trubbel