• flicka05

Intensiv beetende terapi

hejsan

jag har en dotter drygt 3 1/2 om har lite olika funktionshinder som inneburit mycket sjukhusvistelse. Bland annat bedöms hon tillhöra autismgruppen. Habiliteringen har börjat prata om IBT, minst 20 timmar i veckan. Vi har inte gett något besked än, vi behöver få mer information och även ta del av andras erfarenheter, åsikter och tankar kring detta.

Ex. Hur löste ni praktiskt träningen hemma, när det finns syskon, föräldrar och mor-och farföräldrar som jobbar heltid. Finns det bidrag att söka för detta? Någon som har används sig utav någon LSS-insats.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Intensiv beetende terapi
  • SaramedM

Har ni VB för henne? Annars sök det

Det finns en tråd för de som tränar IBT, men jag har den tyvärr inte

• flicka05
    Svar på #1
    hejsan

vi har VB.
    Tack för svaret

Tacksam om någon annan har tråden eller någon annan information kring detta ämne.
  • SaramedM

Min dotter har autsim men vi har valt att inte köra IBT med henne av olika skäl
    Det är en smakfråga och jag tycker det är jätteviktigt att ´man hittar en metod som passar ens barn och ens synsätt

• flicka05
    Svar på #4
    Hej

du säger att det var olika skäl till att ni inte använde denna metod, vill du dela med dit utav dessa skäl? hittade ni någon annan metod? vilken? och har denna isåfall varit framgångstrik enligt dig? hur löste ni det praktiska med all träningstid??
  • SaramedM

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m39735700.html

här är tråden , jag hittade den

För mig är det grundinställninegn som inte u´går ihop med IBT
    Jag tror helt enkelt inte på att belöningar och ignorering är vägen för oss

Öht har jag svårt för den inställningen till barn, och då letade jag efter andra alterativ och hittade SonRise
    Än så länge har vi inte kommit igång, men jag räknar med att träna en stund efter dagis och ett par timmar på helgen
    Sen att förskolan ska träna henne 10-15 timmar i veckan men det är en bit fram itiden att få ihop detta

• SaramedM

www.autismtreatmentcenter.org/

Om du är intresserad så står det mer om SonRIse här

Det jag gillade var att de har tips man kan applicera direkt, och det hade jag behövt få från BUP under utredningen

• cruz

Vi ska dra igång med IBT nu. Vår 2 åriga son med autistiskt syndrom ska få 10 timmars träning per vecka i hemmet (det sköter jag och min sambo)och sedan ska han få 20-30 timmar i veckan på förskolan. Två personal ska dela på hans träning där. Vi ska gå på handledning tillsammans med förskolepersonalen på Banyan center i Stockholm (www.banyancenter.se)en gång per vecka ca. Lite boktips är annars "Let me hear your voice" av Catherine Maurice, "Lära sig lära" av Gun-Louise Lyrén, "Barnet i glaskulan" av Birgitta Rubin och Jenny Lexheds "Det räcker inte med kärlek". Det finns bra artiklar om IBT på www.ordfront.se (sök på autism). Kanske någon annan kan direktlänka om du inte hittar artiklarna. Birgitta Rubins bok tar upp många olika behandlingssätt och ger bra och bred info. De andra böckerna fokuserar mer på IBT, men är absolut läsvärda om man är intresserad av IBT.

• cruz

Över huvud taget så tycker jag att de olika webseminarierna som finns på www.autismtreatmentcenter.org är jättebra. Gratismaterialet som man kan beställa är också väldigt inspirerande, liksom filmen.

Svar på tråden Intensiv beetende terapi