• marjalena

Vem har namnsdag på valborgsmässoafton?

Jag har trott att Valborg har namnsdag då, men idag är det tydligen Helmer, Hjalmar & Valborg.

• Svar på tråden Vem har namnsdag på valborgsmässoafton?
  • Kaldorei

ja, jag funderade detsamma, Valborg har väl alltid haft namnsdag på valborg??

• missteddy

valborg har jag för mej

• marjalena

Men va konstigt! Då är det nog inte bara jag som har fått för mig att Valborg har namnsdag då.... Mysko!

• Thursday

Enligt min kalender här på jobbet har Mariana namnsdag på Valborgsmässoafton, och Valborg den 1:e maj.

• Myror i brallan

Valborg har 1:a maj och Marianne på valborgsmässoafton. TROR jag!

• marjalena

Men här på Fl så står det ju att Valborg har namnsdag idag....det är alltså fel?

• missteddy
    marjalena skrev 2009-01-16 14:07:25 följande:
    Men här på Fl så står det ju att Valborg har namnsdag idag....det är alltså fel?
    idag är det hjalmaroch helmer
  • marjalena

Nej det är nog Fl som har haft besök av tryckfelsnisse i så fall

• Thursday

Sen är det ju faktiskt så att det inte finns någon officiell namnsdagslängd, utan det är kalenderförlagen som hittar på som de själva tycker, med viss eftergift åt traditionen.

Här kan man t.ex. köpa en mångkulturell almanacka:
    www.mkc.botkyrka.se/alma/

• Diwa

nä mariana har namnsdag på valborgsmässoafton dvs 30 april och marianne har namnsdag 4:e april

valborg är visst flyttad ?

namnsdagen alltså vad ska vi nu kalla sista april? kan ju inte va valborgsmässoafton utan valborg?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Mirakel händer
    Diwa skrev 2009-01-16 14:14:37 följande:
    nä mariana har namnsdag på valborgsmässoafton dvs 30 april och marianne har namnsdag 4:e april valborg är visst flyttad ? namnsdagen alltså vad ska vi nu kalla sista april? kan ju inte va valborgsmässoafton utan valborg?
    Så sant så sant...
Svar på tråden Vem har namnsdag på valborgsmässoafton?