Nja, fundera lite till, ta reda på mer.
Jag jobbade på en Vittra-skola och det var ett helvetes-år. Som lärare har du knappt någon planeringstid. Av alla de som jobbade på min skola (ca 20 pers) var det kanske en handfull som hade småbarn hemma. Övriga var mest unga, nyexade eller obehöriga lärare som dessutom var singlar. Det fanns helt enkelt inte tid och ork till annat efter jobbet. Man jobbade ikapp på helgerna. Jag hade inget liv i övrigt. Orkade inte. Min man höll på att gå ifrån mig. Jag blev asocial och längtade bara till loven då vi för övrigt hade viss arbetsplikt.
Som förälder skulle jag vara väldigt uppmärksam på den personalpolitik som förs. Hur har lärarna det? Hinner de med det de ska, enligt de själva? Många människor glömmer att lärare idag inte är samma sak som det var att vara lärare för 20-30 år sedan. Det är tuffare. Om lärarna inte mår bra på sitt jobb...hur mår då eleverna?
Kolla också hur ofta lärarna byts ut och varför det är den personalomsättning det är?
Vittra har väldigt fina brochyrer och så men hur funkar det i praktiken? Är det möjligt att se alla barn och följa deras egen "inlärningsstill" när man själv ibland kan vara ensam med upp till 20 barn i förskoleålderna...? Då handlar det ju mest om att överleva dagen.
Mmm. Många föräldrar är så godtrogna och jag önskade många gånger under det året att de hade vågat fråga mig utanför skolans område hur det egengligen var (inte i kapphalllen när flera andra lärare och föräldrar var där)...
Skattepengar - ska de egentligen gå till en skola där man har ett vinstintresse men där all vinst inte går tillbaka till verksamheten (i form av möbler, specialpedagoger, material, fortbildning, skolutflykter)? Där myndigheterna inte har rätt att ha full insyn för att det styrs av ett företag? Där personalen har tystnadplikt för att det är ett företag fastän det ändå handlar om skattepengar och ett samhällsansvar? Där alla inte tycker att det behövs specialpedagogoger "för våra pedagoger är så proffsiga"...
Fundera lite till och var insatt i vad du bidrar till när du väljer Vittra...
Det finns många friskolor som har en omsättning som i stort sett är + - noll. Så det är inte friskolor som sådana som är tokigt, det är hur man bedriver de. Kolla upp deras omsättning och vinstutdelning till aktieägarna så får du se vad du tycker då.
Vad jag vill säga är; så som lärarna har det med arbetsmiljön idag (då menar jag nedsättande ord, sällan uppskattning, sociala problem hos elever, mer uppgifter som ska göras på mindre tid, mycket studielån men liten lön, vaktmästarsysslor etc etc) så är det många som inte längre vill vara kvar i yrket. Trötta och besvikna lärare = omotiverade och håglösa elever eller?
Som nyexad eller obehörig är man mindre kräsen ur arbetsgivarsynpunkt och det kanske kan förklara varför personalgruppen på den skola jag nämnde tidigare såg ut som den gjorde. Hur det ser ut nu, i lärarjobbs-bristtider vet jag inte. Men jag undrar hur många som hellre jobbat på en skola där kommunen hade full insyn i hur skattepengarna används eller där man känner att det pedagogiska är fokus och inte att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Som sagt...fundera lite till. Hoppas i slutänden att du hittar något som både du och barnet blir nöjt med!