• Callina

Laktosfri grädde valio? Vispbar? Till chokladmousse??

Blir det samma konsistens på valios laktosfria grädde som på vanlig vispgrädde? Jag kör GI Rivstart och försöker minska på mjölkprodukter och tänkte försöka göra chokladmousse med den laktosfria grädden. I recepten med vanlig vispgrädde ska man röra ned smält mörk choklad i vispad grädde. Någon som vet? Räcka ut tungan

• Svar på tråden Laktosfri grädde valio? Vispbar? Till chokladmousse??
  • Bisca

Jo, det blir samma konsistens.

Dock så skulle jag kalla Valios grädde för mjölkprodukt i allra högsta grad, bara det att laktosen har brutits ner till socker som kan tas upp i kroppen även om man är laktosintolerant.

• Michisen

Förstår dock inte riktigt hur du tänker när du vill minska på mjölkprodukter och använder valios laktosfria, det är lika mycket mjölkprodukt som den vanliga, den enda skillnaden är att den inte innehåller mjölksocker.

Vill du minska bör du ju använda oatlys havregrädde t.ex, som är mjölkfri.

• Callina

Hmmm jag har hört att valios är bättre än vanlig vispgrädde i alla fall, stämmer inte det alltså? Skillnaden att den inte innehåller mjölksocker borde väl vara bra. Eller? Tacksam för råd Glad

• Michisen

Har för mig att Valio "silar" bort mjölksockret istället för att bryta ner det på samma sätt som Arla gör i sina, men jag tror faktiskt att summa kolhydrater är exakt densamma i valiogrädden som i vanlig.

• Bisca

Njae, det är ju inte så att mjölksockret är bortplockat utan bara nerbrutet till andra sockerarter som även den som är laktosintolerant kan ta upp. Därav laktasenzymet som är tillsatt.

Skulle också rekommendera att hellre använda någon vegetabiliskt baserad gräddprodukt, typ Oatly. Dock har jag inte så stor erfarenhet av hur de skulle bete sig i en chokladmousse.

• Michisen

Valiogrädde:

Näringsvärden

Per 100 gEnergi1500 kJ / 360 kcal Protein2,0 g* Kolhydrater2,7 g** Fett38 g 

* Innehåller mjölkprotein.
    ** Varav mjölksocker (laktos) 0 g.
    Produkten innehåller Galaktos och Glukos

Arlas:
    Näringsvärde
    Energivärde 1450 kJ/350 kcal
    Protein 2,5 g
    Kolhydrat 3 g
    Fett 36 g
    varav mättat fett 24 g
    och fleromättat fett 0,7 g
    Vitamin A 330 µg 41% av RDI

(Kollar du kolhydraterna så ser du att det diffar på så lite att det inte spelar nån roll. Dessutom är laktos nog nästan "bättre" än Galaktos och Glukos vad gäller att få kroppen att ta upp det i GI.)
  • Callina

Hmm aha, jag trodde inte att man räknade laktosfria livsmedel som mjölkprodukter, tokigt! Jag ska ju bara äta 1,5 dl mjölkprodukter om dagen så då hade jag tänkt använda en del av valios i stället. Tack snälla för att Ni tog Er tid.

Svar på tråden Laktosfri grädde valio? Vispbar? Till chokladmousse??