• TyskMamma

Prick-test på bebis!!

Vår son(6 månader) har uppvisat asmatiska symptom och jag har nu fått tid för ett "Prick-test" där han ska testas för ALLT som kan orsaka allergier och astma. Men hur funkar detta på ett litet spädbarn?! Måste man gå många gånger till läkaren eller tar de allt på en gång?(Får det plats så många stick på en sån liten arm?!) och kommer han att må dåligt?! Svara snälla ni som vet!!

• Svar på tråden Prick-test på bebis!!
  • senixxa

varför gör dom pricktest på sån liten?? när det inte ger korrekta svar tycker jag verkar vara dumt för dom kan vara överkänsliga men har kanske inte bildat tillräkligt mycket med antikroppar så det ger utslag.Då ska dom vara väääääldigt allergiska men då tar dom inte prick test utan rasttest (blodprov)

Men annars så e det inget farligt det gör inte ens ont.

Vad e det dom misstänket?

• snabbavinden

när min son fick göra prick test var han bara 3-4 månader gammal o det var inget blod prov dom gjorde det med utan ett vanligt prick test. Han visade inget speciellt med det men dom sa ändå att han kunnde vara allergisk mot det trotts att det inte visade för att dom är för små.

Vår son hade trotts allt förkylnings astma kom dom fram till efter mkt om och men.

Lycka till

• Blå Flygare

RAST-test är vanligare om man vill testa mycket. På ett rör blod kan man ta prov för 6 allergener. Fler än så är man sällan intresserad av. Dock varken kul att ta blodprov eller pricktest på en sån liten eftersom de inte vill bli fasthållna plus att sticket/sticken gör lite ont.

Vid 6 mån tog vi pricktest på vår tjej och då testade de mjölk, ägg, soja, fisk. Hade inte gått att ta fler på samma arm utan risk att prickarna gått ihop eller att ämnena blandats vid testet. Det är ju två testprickar också.

Dessa allergier räknas dock av många som "alla" på spädbarn för många eftersom barn mest reagerar på födoämnen och inte på pollen eller djur (även om undantag alltid finns. Fast man kan också vara allergisk mot precis allt som innehåller protein och flera tusen prickar tar de nog aldrig). Skaldjur finns ju också. Och nötter, mandlar och jodnötter fast de ska man ju aldrig ge spädbarn eller ett allergiskt småbarn ändå. Sädesslagsallergi (inte samma som glutenintollerans) finns ju också fast det visar mycket sällan på prick/RAST ändå så inte så mycket mening med att testa. Kyckling finns, fast sällan utan samtidig allergi mot ägg. Osv.

Bara 60% av mjölkallergikerna visar något på allergitest. Bra att ha i huvudet när man ska tolka resulaten. Tillförlitligheten för alla matallergier hos spädbarn är låga, fast mjölk är det enda jag hört siffra på.

• vampyria2

Min son fick också göra prick test när han var runt 6 månader. Det gick jätte bra, de gjorde alla på en gång la resorna brevid varanda på armen. De tog även blodprover och kollade honom.

• senixxa

min stora tös som e 14 år idag blev rast testad på allt sog går att bli testad på när hon var 5 månader och testade positiv på nästan allt men det e ovanligt, men hon hade oxå en ovanligt svår  allergi

• senixxa
    Svar på #5
    dom tog rast test på henne glömde jag skriva
Svar på tråden Prick-test på bebis!!