• SophiaLa

När börjar bebisarna greppa leksaker

Hej,

Min dotter är 2,5 månad, jag prenumererar på barnens olika utvecklingssteg via mail. Nu står det att barnen ska kunna greppa. Vad menas med det, hon greppar ju mitt hår, handdukar, och annat som kommer i vägen men detta är ju omedvetet. Håller jag en leksak framför henne så greppar hon den inte. Är hon sen eller vid vilken ålder börjar dom med det?

Tacksam för era svar!

• Svar på tråden När börjar bebisarna greppa leksaker
  • santanas

Tittar tillbaks i mina "anteckningar" och där har jag skrivit att sonen greppar saker medvetet då han är runt 4,5-5 månader. Innan tog han naturligtvis efter sängmobilen, hår osv men just medvetna grepp kom i den åldern. Tror att flickor rent generellt är lite tidigare än pojkar.

• Flerbarnstokan

4,5 mån är min och har precis börjat gripa medvetet. innan greppade han bara reflexmässigt när ngt kom i hans han.

• Dax för syskon

Min dotter har precis börjat greppa medvetet, hon är 3,5 månad. Sonen var nog lite senare har jag för mig.

• Babybalo

Min son började greppa medvetet lite smått runt tre månader.

• Finesse

Min dotter började greppa medvetet leksaker på sin 3 månaders dag.. men det där är ju så olika.. vissa är tidigare å vissa är senare..

• Mia Tias

Puffar på det "frilin" skrev... vad för slags mail är det du prenumerar på? Var hittar man det? Skulle va intresserad av nåt sånt själv... :)

• Rulltrappa

1,5-2 månader. först tag han tag i kramdjur som jag la på hans mage. sen började han grabba tag i kräkhaklappen och stoppa in den i munnen. :)

• Rulltrappa

aha skulle det vara medvetetet också. ja jag vet inte. jag antar att det är reflexmässigt då eftersom han försöker att föra händerna till munnen efter att han har gripit tag i något.

• SophiaLa

gå in på se.babycenter.com/ där kan ni börja prenumerera.

Min dotter har nu upptäckt sina händer som hon tittar mycket på, men hon greppar fortfarande inte medvetet. Nån annan som vet när det brukar komma?

Svar på tråden När börjar bebisarna greppa leksaker