• Krickelin

De halvt dolda...

Blir så himla illa berörd. Kan knappt sova sen... Kan inte låta bli att titta på det i alla fall...

• Svar på tråden De halvt dolda...
  • SIN74

Håller med, senaste avsnittet gjorde mig rejält ledsen. Vilket folk! De väver samman nuet och dåtiden på ett så coolt sätt. Vilka suktiga skådespelare, både barnen och de vuxna.

• Krickelin

Ja... usch...
    Måste nästan smygtitta för efteråt ligger jag i sängen och snyftar om övergivna och ensamma barn och min sambo tror att det inte är bra för mig... :)

• gagge

jepp.... längtar till sista delen.... *suck* om en heeeel vecka

Mina älskade två prinsessor!
  • Sexymala

Han har verkligen lyckats, Jonas Gardell. Han har på ett bra sätt hittat det där lilla extra som behövs för att göra en serie som berör. Jag har aldrig sett på maken, aldrig! Makalös konstruktion. Kan knappt vänta till nästa vecka, är så nyfiken.

• annsson

Ja väldigt bra serie. Bland det bästa som sänts på svt enligt mig.

• Majsan71

Ja, den är verkligen tankvärd.

• Majsan71
    Eisa skrev 2009-01-17 10:37:23 följande:
    Vad handlar den om?
    Jaa du, vad handlar den om... svårt att förklara men det är flera familjer i både nutid och dåtid (70-talet) som man får följa. De har varit med om jobbiga saker som påverkat dem i olika riktningar och man får se att de har både goda och sämre sidor och att det man först ser hos en människa kanske inte alltid stämmer eller har sin grund i hur han/hon själv blivit behandlade. Iallafall är det så jag uppfattar det hela.

Vet inte hur man ska förklara serien men jag läste någonstans att Jonas Gardell var mycket nöjd med själv och det ska han verkligen vara. Den är sorglig och "grå" och den berör.
  • Sexymala
    Eisa skrev 2009-01-17 10:37:23 följande:
    Vad handlar den om?
    Från svt.se

Under 1600- och 1700-talet var det mode att låta måla familjeporträtt. På dessa målningar sitter mannen och hans hustru i sitt hem, omgivna av sina barn. Barnen på målningarna framställs alltid som små allvarliga vuxna. Liksom sina föräldrar stirrar barnen ut ur målningarna på betraktaren. Men vi ser också andra barn på bilden. Barn som har vänt oss ryggen. Barn som står bortvända, halvt dolda, eller har sina ansikten och kroppar skymda av de andra barnen, ett bord, eller något liknande. Barnadödligheten var hög och i familjen avbildades alla i familjen. Både de som fick leva och de som inte fick leva. Dessa är de döda barnen. Denna berättelse är som en sådan tidig målning. Det här är berättelsen om de som fick leva och om de som inte fick leva. De halvt dolda. De bortvända. De som skymtar fram.

Serien är ett originalmanus skrivet för SVT av Jonas Gardell. Jonas har en sällsynt talang att spänna över både humor och allvar, komedi och tragedi, både för scen, tv, film och i romanform.
  • tii

Sexymala skrev 2009-01-17 11:14:32 följande:

Från svt.seUnder 1600- och 1700-talet var det mode att låta måla familjeporträtt. På dessa målningar sitter mannen och hans hustru i sitt hem, omgivna av sina barn. Barnen på målningarna framställs alltid som små allvarliga vuxna. Liksom sina föräldrar stirrar barnen ut ur målningarna på betraktaren. Men vi ser också andra barn på bilden. Barn som har vänt oss ryggen. Barn som står bortvända, halvt dolda, eller har sina ansikten och kroppar skymda av de andra barnen, ett bord, eller något liknande. Barnadödligheten var hög och i familjen avbildades alla i familjen. Både de som fick leva och de som inte fick leva. Dessa är de döda barnen. Denna berättelse är som en sådan tidig målning. Det här är berättelsen om de som fick leva och om de som inte fick leva. De halvt dolda. De bortvända. De som skymtar fram.Serien är ett originalmanus skrivet för SVT av Jonas Gardell. Jonas har en sällsynt talang att spänna över både humor och allvar, komedi och tragedi, både för scen, tv, film och i romanform.
    Tack för förklaringen.. Även om den inte var till mig.
Svar på tråden De halvt dolda...