• Lanloun

Hur många rätter varierar ni med för middag o lunch?

Man kan ju inte precis äta olika maträtter varje dag hela året.... men man vill ju kunna variera mycket så att man inte tröttnar på maten. Men personligen så tycker jag att det är svårt, jag är sämst på att laga mat, men försöker hitta lite olika recept ibland att prova o så....

tänkte höra hur andra familjer har det,
    hur många olika rätter varierar ni mellan ?

• Svar på tråden Hur många rätter varierar ni med för middag o lunch?
  • Lena

En tredjedel av maten jag lagar är nya recept, jag varierar. När det gäller lata rätter jag inte behöver kolla upp och täbnker på av mig själv är det väl ett tiotal st.

• Marma

Blir nästan nåt nytt varje middag här. Gör aldrig likadan mat nån gång. Nån extra krydda hit o dit, "vi testar med lite sånt i" o vips ny maträtt men ändå samma. Om vi inte äter rester förstås.

Kan varmt rekomendrea att gå till biblan o kolla lätta kokböcker, typ barnbok o kolla i dom. Gör jag till o från o funkar hur bra som helst. Samma mat men ser lite roligare ut

• Night Angel

Tycker jag variera mig ofta...Lagar  mest husmankost och indisk mat..ja så är det ju lite italienskt Jag samlar på kokböcker av olka slag och älskar gå igenom böckerna för att hitta nåt nytt att testa.

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • tjockmage 78

Jag känner som du TS... Vi har väl sisådär 12 rätter. Det låter såhär allt som oftast när vi planerar veckans mat:

-Kan du tänka dig korv stroganoff ännu?

-Nej fy, vi får vänta en vecka till...

• Leone i Västerås

Jag har många "säkra kort" men provar mycket nytt också. Älskar att laga mat och har ofta med småbarnen i köket.
    Vi har väl kanske ett 20:tal favoriter, som vi tar varannan dag och de andra dagarna blir det nåt nytt.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • mooogn

Jag har som mål att inte laga samma rätt till middag mer än två gånger per år. Det finns ju så många goda rätter att pröva! En del rätter återkommer dock både tre och fyra gånger medan andra bara lagas en gång om året.

Till lunch brukar jag slänga ihop det som finns hemma (jag planerar middagar för månader framåt så lunchen är min tid att vara tok-spontan! , eller tina något från frysen.

Mer tårta åt folket!
  • Lanloun

mooogn skrev 2009-01-16 22:09:49 följande:

Jag har som mål att inte laga samma rätt till middag mer än två gånger per år. Det finns ju så många goda rätter att pröva! En del rätter återkommer dock både tre och fyra gånger medan andra bara lagas en gång om året. Till lunch brukar jag slänga ihop det som finns hemma (jag planerar middagar för månader framåt så lunchen är min tid att vara tok-spontan! , eller tina något från frysen.
    Oj va ambitiös du är och många andra som svarat i tråden! Va roligt Önskar att jag också hade ork/lust till det! Försöker hela tiden hitta inspiration o hittar faktiskt och en hel del recept som måste provas, men sen är det ju också att handla in alla ingredienser.... o det är lite tufft när man lever på existensminimum.... men har hittat en tråd med billiga matrecept nu iallafall
  • mooogn
    Lanloun skrev 2009-01-17 07:50:39 följande:
    mooogn skrev 2009-01-16 22:09:49 följande: Oj va ambitiös du är och många andra som svarat i tråden! Va roligt Önskar att jag också hade ork/lust till det! Försöker hela tiden hitta inspiration o hittar faktiskt och en hel del recept som måste provas, men sen är det ju också att handla in alla ingredienser.... o det är lite tufft när man lever på existensminimum.... men har hittat en tråd med billiga matrecept nu iallafall
    Ja, det finns några sådana trådar här på forumet
    Mer tårta åt folket!
  • Karlsson

Jag tycker jättemycket om att laga mat, blir mycket husmanskost men även thai och andra länders kök Planerar min matlagning väldigt mycket.

Provar ofta nya recept, eller recept och recept jag har väldigt svårt att hålla mig till dessa.....

Men visst har vi återkommande favoriter Var fjärde-femte vecka dyker spagetti och köttfärssås upp tex och det är lika barnsligt gott varje gång Men inte oftare än så då känns det tjatigt.

Varför ska man vänta ett halvår på en maträtt alla gillar?

• mooogn
    Karlsson skrev 2009-01-19 15:53:50 följande:
    Jag tycker jättemycket om att laga mat, blir mycket husmanskost men även thai och andra länders kök Planerar min matlagning väldigt mycket.Provar ofta nya recept, eller recept och recept jag har väldigt svårt att hålla mig till dessa.....Men visst har vi återkommande favoriter Var fjärde-femte vecka dyker spagetti och köttfärssås upp tex och det är lika barnsligt gott varje gång Men inte oftare än så då känns det tjatigt.Varför ska man vänta ett halvår på en maträtt alla gillar?
    För att det finns så många rätter som är goda
    Mer tårta åt folket!
  • wihoo

mooogn skrev 2009-01-16 22:09:49 följande:

Jag har som mål att inte laga samma rätt till middag mer än två gånger per år. Det finns ju så många goda rätter att pröva! En del rätter återkommer dock både tre och fyra gånger medan andra bara lagas en gång om året.Till lunch brukar jag slänga ihop det som finns hemma (jag planerar middagar för månader framåt så lunchen är min tid att vara tok-spontan! , eller tina något från frysen.
    Oj, då lär du laga ganska mkt olika då.. kan du inte slänga in nåt utav de lite ovanligare maträtterna du gör, och dela med dig? :)
  • mooogn
    wihoo skrev 2009-01-19 16:51:32 följande:
    mooogn skrev 2009-01-16 22:09:49 följande: Oj, då lär du laga ganska mkt olika då.. kan du inte slänga in nåt utav de lite ovanligare maträtterna du gör, och dela med dig? :)
    Det är inte så komplicerat som det låter; jag gör inte helt nya rätter från grunden Men en pastasås går ju att variera i det oändliga, liksom soppa, grönsaksgratänger o.s.v.

Jag är ingen super-människa!

Mer tårta åt folket!
  • wihoo

mooogn skrev 2009-01-19 17:58:14 följande:

Det är inte så komplicerat som det låter; jag gör inte helt nya rätter från grunden Men en pastasås går ju att variera i det oändliga, liksom soppa, grönsaksgratänger o.s.v.Jag är ingen super-människa!
    Haha, okej:)

Men det är typ som mig, men jag kallar det fortfarande tex. köttfärsås även fast jag gör den i 5 olika varianter... :P
Svar på tråden Hur många rätter varierar ni med för middag o lunch?