• Zetima

spiral känns vid sex?

undrar om det är någon här som har erfarenhet av att eran kille skulle ha känt trådarna till spiralen när ni haft samlag. jag vill sätta in en men sambon är lite orolig att dom ska kännas.

undrar oxå över hur dom har funkat för er?
    blödningar, om det gör ont mm?
    har det gjort ont när ni satt in den?
    jag har fött barn, har hört att det inte gör lika ont då?

tack på förhand :)

• Svar på tråden spiral känns vid sex?
  • Tida77

Jag hade kopparspiral innan jag fött barn. Kändes inte alls, varken för mig eller min dåvarande. Det gjorde inte ont att sätta in den, däremot var det obehagligt att ta ut den och jag var däckad ett dygn efter.
    Jag blödde en hel del, men det var jag förvarnad om eftersom jag inte fött barn, men ville prova ändå. Skulle prova sätta i en igen nu när jag fått barn om vi inte hade planerat syskon snart.

• Zetima

va skönt o höra för jag har bara hört massa negativt om den men det verkar ju så smidigt

• Monis1

Själv har jag prövat både koppar och hormonspiral funkade inte på mig. Fick jätte ont i magen och blödde massor. Med hormonspiralen blödde jag i 6mån. Då sa min bm att jag skulle ta ut den. Kanske fungerar bättre på dig. Lycka till

• korfu08

JAg har själv haft kopparspiral och hade inte ont vid sex av den däremot p piller då blev jag öm och konstig.

• korfu08

JAg har själv haft kopparspiral och hade inte ont vid sex av den däremot p piller då blev jag öm och konstig.

• cream tea

Har kopparspiral. Gjorde inte ont att sätta in den, hade lite svaga mensvärksliknande känningar i ett par timmar efteråt, men inget som inte lite ibumetin fixade. Tog en halvtimme innan spiralen sattes in, funkade hur bra som helst. Jag blödde lite grann i ett par-tre dagar efter insättningen men hade inte ont. Jag har nu fått tillbaka min mens efter förlossningen och tycker att jag har lite kraftigare blödning än jag hade förr, men inte så jättefarligt ändå. Vet inte heller om det beror på att jag fött barn eller på spiralen, troligtvis spiralen. Trådarna känns inte vid samlag och jag har inga andra besvär med den heller. Är jättenöjd. Mycket enklare än att behöva hålla på och ta p-piller.

• cream tea

cream tea skrev 2009-01-16 21:08:46 följande:

Tog en halvtimme innan spiralen sattes in, funkade hur bra som helst.
    Jag menar alltså att jag tog en ibumetin en halvtimme innan spiralen sattes in, inte att det tog en halvtimme att sätta in spiralen, haha... såg att det lät lite konstigt när jag läste det.
  • Odetta

Mitt svar är nog lite annorlunda än det första du fått.

Jag tyckte att det kändes lite obehagligt att sätta in spiralen (har haft 3 stycken, alla efter barn) men att det inte kändes alls att ta ut den. 
    Att känna spiralen vid sex beror helt på hur långa/korta trådarna klipps! Be BM som sätter in spiralen att inte klippa dem korta, för klipps dem för korta så KAN mannen känna av dem. Min sambo kände av min spiral för trådarna stack honom några gånger...tyvärr gick det inte att göra något åt detta då det bara skulle blivit värre om trådarna kortats mer.
    Sedan så kände JAG av spiralen konstant tyvärr, det var liksom en ständigt lätt molande känsla.
    JAG skulle INTE rekomendera en spiral, i alla fall inte en kopparspiral (har inte haft en hormon så den kan jag inte uttala mig om) Anledningen till att jag inte kan rekomendera spiral är att den funkade inte för mig, förutom det rent praktiska med att jag kände av dem och så...så den sissta funkade helt enkelt inte och jag blev gravid trots att den satt presis som den skulle (slutade tyvärr i mf)
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • gubealol

Jag är en av dem som har negativ erfarenhet, men å andra sidan så var det enkelt att testa kopparspiral och bara att ta ut den när jag inte trivdes..

• trebarsmamma

jag ska nog prova koppar spiralen, känns som om det är ett bra altenativ till mig, sen att man blöder mera vid mens spelar inte så stor roll man blöder ju endå,

Svar på tråden spiral känns vid sex?