Ella 84 skrev 2009-01-17 10:17:57 följande:
De som endast får äta halalkött får det, men då får föräldrarna köpa det och leverera till köket.
Jag är inte jätteinsatt i regler och rutiner, men det finns vissa hälsoregler som gör att mat som inte köps av köket inte heller få vara i köket. Jag vet att detta tagits upp hos oss, och jag vet att detta görs i Sverige, men har nog aldrig stött på det på en kommunal förskola.
Hade en kollega i somras, när vi var sammanslagna, som tyckte att det skulle serveras helt fläskfritt (som vi gör) och allt annat kött skulle vara halal. Just så att de föräldrar som önskar halalkost till sina barn får kött också.
Men det betyder ju att de svenska barnen som får lov att äta allt ska anpassa sig till att äta något kulturellt främmande, medan de som är kulturellt främmande ska få sina behov tillgodosedda. Det är att gå för långt.
(Säga vad ni vill om integration, invandring, och hela den biten. En familj kan vara hur svensks som helst i alla avseenden, men just halalbiten blir INTE svensk för den sakens skull. Så vänligen kommentera inte just den biten, för det är inte just den biten som ligger under diskussion)
Eftersom Svensk husmanskost ofta innehåller annat än fläsk så är det väl okej (men gränsfall) att fläsket ska bort helt. Jag tror att vi någon ibland att vi får tre rätter, när det är korv med bröd till mellanmål. En skål med vegetarisk korv, en med kycklingkorv och en med fläskkorv. Men det är nog enda undantaget.
Var bara lite nyfiken på vad folk tycker och tänker och gör på andra ställen.