• fruganL

Halalkött på svensk förskola i mångkulturellt område?

Jag jobbar i ett mångkulturellt område.

Att tillgodose barn som har allergier och därför inte tål somlig mat är ju självklart.

Sen har vi en hel del barn (över hälften) som inte får äta fläsk. Det är tillgodosett på så vis att vi bara använder nötkött eller kyckling, samt har kalkon istället för skinka. Undantaget var nu vid jul, då det fanns ett par fläskrätter också.
    Och sen har vi den procenten (närmar 10% skulle jag tro) som inte får äta kött som inte är halalslaktat.

Ska de få vegetarisk kost, eller ska de serveras halalkött? Vad tycker ni, och varför?

• Svar på tråden Halalkött på svensk förskola i mångkulturellt område?
  • Cia o krabaten

Hmm
    Jag har min dotter på ett sånt dagis med många som inte får äta fläsk.
    Jag utgick ifrån att det bara var de barnen som inte fick det, men nyligen (efter 2 år) fick jag av en slump reda på att det inte serveras alls på förskolan utan det är kycklingkorv te istället. Och när det är potatisbullar med fläsk (eller vad det nu ska vara) så får alla barnen bara potatisbullar

Jag tycker det är fel. Tycker det ska behandlas som allergi, dvs att de barnen får äta ngt annat då.
    Kycklingkorv till dem och fläskkorv till de som får.

Halalstyckat däremot är väl ingen skillnad annat än HUR det styckas? Köttet är väl samma iaf, eller?
    Då gör det mig inget om det inte innebär mycket dyrare så att det får dras in på annat istället.

• fruganL

Som det är nu lagar köket en vegetarisk rätt till de som är vegetarianer och en rätt till resten, som består av nötkött eller kyckling. Och så utan paprika, laktosfri eller vilka allergier som nu finns.
    Om det skulle läggas till en maträtt till så det blev fläskkött för de som äter det och nötkött eller kycklingkött för de som äter det, så skulle det ju innebära ytterligare en rätt för köket att tillaga.

Och så halal så klart. I nuläget får de äta vegetarisk mat. Att tillaga halalmat skulle addera en maträtt till varje dag, och köksutrustningen skulle behöva multipliceras.

En stekhäll för fläskkött, en stekhäll för nötkött och en stekhäll för halalkött.

För alternativet att servera fläskfritt till de som vill ha det och halal till resten ser jag som enbart absurt.

• Fru U

Eftersom det är olagligt att slakta Halal i Sverige så tycker jag att de barnen tyvärr får nöja sig med vegetariskt eller kyckling. Kyckling brukar vara halal

Svaren bor i hjärtat
  • Cia o krabaten

Jag tänkte väl snarare att alla fick äta halalkött då, emn är det för dyrt och dessutom olagligt(?) så funkar det väl inte.

• Fru U

Halalslakt innebär så vida jag vet att djuret inte får vara bedövat vilket i Sverige anses inhumant

Så jag tror det hade kunnat leda till problem om alla barn serveras halalkött

Svaren bor i hjärtat
  • sensation

Jag tycker absolut att man ska ha respekt och servera det barnen som inte kan/får äta vanligt kött(fläsk) annat. Men absolut inte låta det "gå ut" över det andra barnen som inte har sådan kultur. Då hade jag som mamma blivit arg.

Agnes 051021 & Frallan BF 090813
  • solida

Jag jobbar också på en förskola i ett mångkulturellt område. Jag vet faktiskt inte ens hur många av barnen som inte äter fläskkött, men det är säkert över hälften. Vi har också tagit bort allt fläsk för alla barn. Förstår inte riktigt varför man blir upprörd över det, det är ju inte direkt något livsviktigt som vi vägrar barnen. Ni kan väl äta fläsk hemma?

Våra halal-barn får vegetarisk kost. Detta får de information om redan när de håller på att välja förskola, att vi inte har nån möjlighet att servera halal-kött och det brukar inte vara några problem. Föräldrarna tillgodoser det behovet hemma. Alla förskolor och skolor i vårt område gör likadant så föräldrarna är oftast redan medvetna om detta.

• TheMother

Här får de som ej får äta fläsk annan kost istället medan "allätarna" får fläsk om det är på menyn. De som endast får äta halalkött får det, men då får föräldrarna köpa det och leverera till köket.

• MiniFröberg

Eftersom halalslakt är förbjudet i sverige anser jag inte att svenska förskolor bör severa det.

• fruganL

Ella 84 skrev 2009-01-17 10:17:57 följande:

De som endast får äta halalkött får det, men då får föräldrarna köpa det och leverera till köket.
    Jag är inte jätteinsatt i regler och rutiner, men det finns vissa hälsoregler som gör att mat som inte köps av köket inte heller få vara i köket. Jag vet att detta tagits upp hos oss, och jag vet att detta görs i Sverige, men har nog aldrig stött på det på en kommunal förskola.

Hade en kollega i somras, när vi var sammanslagna, som tyckte att det skulle serveras helt fläskfritt (som vi gör) och allt annat kött skulle vara halal. Just så att de föräldrar som önskar halalkost till sina barn får kött också.
    Men det betyder ju att de svenska barnen som får lov att äta allt ska anpassa sig till att äta något kulturellt främmande, medan de som är kulturellt främmande ska få sina behov tillgodosedda. Det är att gå för långt.
    (Säga vad ni vill om integration, invandring, och hela den biten. En familj kan vara hur svensks som helst i alla avseenden, men just halalbiten blir INTE svensk för den sakens skull. Så vänligen kommentera inte just den biten, för det är inte just den biten som ligger under diskussion)

Eftersom Svensk husmanskost ofta innehåller annat än fläsk så är det väl okej (men gränsfall) att fläsket ska bort helt. Jag tror att vi någon ibland att vi får tre rätter, när det är korv med bröd till mellanmål. En skål med vegetarisk korv, en med kycklingkorv och en med fläskkorv. Men det är nog enda undantaget.

Var bara lite nyfiken på vad folk tycker och tänker och gör på andra ställen.
Svar på tråden Halalkött på svensk förskola i mångkulturellt område?