Semla utan mandel
Hej!
Är det fler än jag son har allergi mot nötter/mandel själv eller i närhete och somändå vill äta semlor? Vad brukar ni i så fall ha i som fyllning? ALLA tips mottages tacksamt!
/A
Hej!
Är det fler än jag son har allergi mot nötter/mandel själv eller i närhete och somändå vill äta semlor? Vad brukar ni i så fall ha i som fyllning? ALLA tips mottages tacksamt!
/A
mosad banan
Jag har hört att det finns de som använder vaniljkräm istället.
Vaniljkräm finns det att välja på där jag köper semlor.
A S skrev 2009-01-16 22:34:45 följande:
mjuik skrev 2009-01-16 22:38:14 följande:
Grädde med ja. Vet inte om det blir sött. Jag köper med mandelmassa =)
jag äter den antingen med vaniljkräm eller bara grädde som jag blandar med lite florsocker. För mig är det vanlig semla då jag aldrig ätit med mandelmassa eftersom jag är hyperallergisk.
Mina barn äter inte mandelmassa så jag gör vanliga åt oss vuxna och sätter sylt i barnens. Det är supergott med hjortronsylt i semlorna.
Min pappa brukar göra med ½ grädde ½ vaniljvisp och någon sylt med... smask
Tack för alla tips!
Jag "känner" att jag skulle vilja ha något med lite mer tuggmotstånd i. Tidigare fanns "bakmassa" gjord på någon slags kärnor, men nu innehåller du ju också spår av mandel Någon som har något tips på typ hemmagjord "bakmassa"?
Här i uppsala så finns det en SUPERGOD semla med blåbär i mitten i stället. Det måste det väl finnas nån annanstans också? I annat fall kan man ju baka några själv.
Jag gillar helt vanliga semlor också, men blåbärssemlan "smäller" lite högre ändå.