• manfromhere

Oskyldigt anklagad för misshandel av sambo

Jag blev tillsammans med en Sydamerikansk kvinna som flyttade till mig sommaren 2008. redan efter några veckor började hon uppvisa ett mycket aggressivt och projicerade beteende. Det resulterade i mycket tjafs, gräl hårda ord från framför allt hennes sida. Oenighet om sex mm. Dock höll jag mig helt ifrån all form av våld, men det var inte lätt. Hon gjorde allt för att det skulle ske. Men jag är en feg jäkel som alltid går undan. Nu så här efteråt så förstår jag att det var troligen avsiktligt att det skulle hända nåt. hon samlade små bevis på händelser som hon sen gick till polisen när relationen tog slut. Jag har nu alltså blivit anmäld för misshandel, och det fanns även en anmälan om kvinnofridskränkning som åklagaren valde att avfärda direkt. Det enda bevis som egentligen finns är ett blåmärke som kan ev ha uppkommit när jag försökte rädda mina glasögon hon försökte förstöra.

Var på förhör idag, kändes rent ut sagt för djävligt. Jag slet som ett djur för hennes skull, med pengar o allt. O så gör hon så här. Jag undrar nu, vad ska jag göra nu? i Sverige så är jag rädd att det bara är kvinnan man lyssnar på, mannens version skiter man helt i. Kan man få stöd av nån? Hur ska man handskas med sånt här? vad ska man säga på förhör? vad ska man tacka nej till mm mm

• Svar på tråden Oskyldigt anklagad för misshandel av sambo
  • Marija79

Jag tycker du ska kämpa för din sak, för stöd kan du kontakta mansjouren, kan inte deras telefon nummer men googla det.

Om hon kom till Sverige 2008 och er relation är slut finns risken att hon blir utvisad, det kanske är därför hon anmälde dig för att ha en chans att stanna.

Lycka till

• Marija79
    Marija79 skrev 2009-01-17 00:26:08 följande:
    Jag tycker du ska kämpa för din sak, för stöd kan du kontakta mansjouren, kan inte deras telefon nummer men googla det.Om hon kom till Sverige 2008 och er relation är slut finns risken att hon blir utvisad, det kanske är därför hon anmälde dig för att ha en chans att stanna.Lycka till
    Förlåt jag uppfattade det som att hon flyttade till Sverige för att vara med dig 2008, antar att så inte är fallet... Läste men missupfattade...
  • manfromhere

Tack för svaret. Jag ringde dem precis innan jag åkte till förhöret. Jag hade påkänn vad som skulle komma, men det var läskigare än vad jag trodde det skulle bli. Jag fick telefonnummer till en juridisk kontakt jag ska ringa, och jag ska ta en privat kontakt med en person som finns högt upp i polisen för att se vad jag kan göra. troligen håller inte anklagan för ett åtal, men man vet inte... Hade det vart nåt annat än kvinnomisshandel hade det lagts ner direkt. Vi får se. Just nu måste jag se över jobb o annat. Måste försöka glömma så gott det går.

ang. hennes uppehållstilstånd så gäller det till sommaren 2010. sne går det ut om relationen är över. Jag tror att hon redan åkt hem, polisen visste inte var hon var, de frågade mig....

• manfromhere

Jag får en obehaglig känsla av att berätta detta. En obehaglig känsla av att ingen tror på mig, att en kvinnas berättelse alltid är den sanna. I och med at min tråd inte väcker det minsta intresse, man bara går in och ignorerar så känner jag mig dömd på förhand. Tänk er för, mer än en gång. sanning finns inte i förutfattade föreställningar. Sanning finns i min upplevelse. Jag har gjort två misstag som ja g kan se det nu.
    1: jag involverade mig med henne. Naivt, fruktansvärt naivt
    2: när första attacken från henne kom skulle jag själv ringt polisen och bett dem komma. Jag hade min son på andra sidan väggen o han har hört mycket....

Jag tänker mycket på hon som företrädde ROX eller vad organisationen hette. När man såg henne säga "män är djur, tycker ni inte det" blev jag rädd. Hur kan man se något objektivt med en sån grundinställning??

Jag vet att våld i hemmet och i nära relationer är svårt o hemskt. Har inte mött dem mer än när mamma o pappa gick på varandra när de skildes.

Känner mig dömd på förhand även här...

• SilverEmma

Tänk på att många inte skriver pga att man helt enkelt inte vet vad man ska skriva.

Jag dömer ingen på förhand, här hör vi bara din verision så det är ju den vi får lita på! Jag hoppas verkligen att allt går bra för dig, tyvärr finns det svin även bland kvinnor...

Håller tummarna för dig!

• Anonym

Fortsätt att kämpa! Men tyvärr är det nog så att män i Sverige är dömda på förhand. Du kan inte göra mer än att säga sanningen. Vill inte göra dig än mer nedslagen, men läs nedan vad advokat Charlie Tvärenvigg skrivit:

"Josefin Grändes påståenden om att det skulle vara riskfritt att våldta och kränka kvinnor i Sverige saknar helt verklighetsförankring.

Denna slags propaganda bidrar endast till att ytterligare missleda allmänheten om den närmast bisarra verklighet som många människor fått erfara i samband med att de utpekats som brottslingar.

I Sverige tillämpas nämligen vid domstolarna regelmässigt principen att man dömer den anklagade i ord-mot-ord-situationer.

Vid svenska domstolar döms, i synnerhet män, regelmässigt för sexual- och/eller relationsrelaterade våldsbrott utan någon annan ”bevisning” än angivarens direkta och - genom att berättelser till andra åberopas genom vittnesmål – indirekta uppgifter.

När man tar del av vad en dåvarande hovrättsassessor förefaller ha kommit fram till i sin undersökning 1999, Bilaga 2 till SOU 2001:14, bekräftas systemfelet.

Såvitt kunnat förstås rör hennes undersökning 415 slumpvis fällande domar i sexualbrottsmål. Hon påstår att vad som är gemensamt för samtliga granskade fall är att ”bevisningen oftast bygger helt på målsägandens uppgifter. Endast i några fall finns stödbevisning såsom rättsintyg eller teknisk bevisning”.

”I några fall har vittnen hörts men dessa har – förutom i något enstaka fall – inte sett själva övergreppet utan har endast kunna berätta om hur målsäganden betett sig efter händelsen eller vad hon eller han berättat därom.”

Trots vad som ovan återgivits kommer den gode hovrättsassessorn av outgrundliga skäl fram till följande:

”Generellt kan alltså sägas att det går att följa domstolarnas överväganden vid bevisvärderingen. Det kan här anmärkas att undersökningsmaterialet inte ger intryck av att domstolarna tar ovidkommande hänsyn vid bevisvärderingen”.

Personligen tappar jag hakan av nämnda slutsats. Det rör sig enligt mitt förmenande om systematiska brott mot oskuldspresumtionen i Europakonventionen, en regel som inte går att lagstifta bort.

I Verkligheten tvingas jag ofta säga till mina i sådana mål häktade klienter;

”Om du blir anmäld för sexualbrott eller familjevåldsbrott kommer du att dömas om du inte kan bevisa att kvinnan/barnet ljuger”

”Jo, du har uppfattat situationen riktigt, i ord-mot-ord situation kommer du normalt att dömas”

”Ja, jag inser att det låter absurt, men du måste i praktiken bevisa din oskuld i sådana mål”

Med hänsyn till att dessa låga beviskrav rått i vårt land under de senaste ca 30 åren kan man inte utesluta att tusentals människor på felaktiga grunder dömts till långa fängelsestraff, förlorat sina jobb, karriärer, barn, ja blivit fråntagna varje möjlighet till ett framtida värdigt liv.

Endast en total brist på empati för andra människor som kan få en person att så kategoriskt uttala sig och fördöma människor om händelser man inte rimligen kan ha någon vetskap om.

Det är dessa missförhållanden som borde debatteras, inte att några enstaka, oskyldiga eller inte, frias vid våra domstolar."

• manfromhere

kändes ju så lagom kul att läsa, men jag var nog beredd på det ändå. Jag tror att detta kan förklara många mäns systematiska förföljande efter en rättegång där de blivit dömda. Det gätter inte alla, men nog alt för många. Har man blivit oskyldigt dömd så agerar man utifrån beteendet instängd. man slår vilt omkring sig, och ger sig på den som var orsaken till förnedringen.

Men hur ska vi då undvika detta? En teori kan ju vara att inrätta en instans man kan ringa till direkt när dispyt uppstår. Jag borde gjort det direkt när jag kände att det började gå snett. att komma in i en dispyt tidigt måste ju vara det bästa. och man måste vara helt neutral. Är inte säker alls på att kvinnoorganisationer är objektiva i dessa sammanhang.

Jag förstår polisens prioritering av såna här ärenden, men att göra det på ett sätt där enskilde persons rättssäkerhet åsidosätts är totalt förkastligt. Man får nog, tyvärr kanske inse att allt våld inte går att få bort. Viktigt är att skydda båda parter från varandra när det sker saker, inte att som vi svenskar måste hela tiden utse en syndabock tiill allt som sker. Orsaker till vad som sker i hemmen är mycket komplex. bara de som är inblandade vet vad som sker. Varför då döma och skapa ännu mer helvete för alla parter?? Visst, har det skett nåt uppenbart ska ju rättsväsendet säga ifrån. Men att döma på vad nån bara påstår?????

• Anonym (Aj...)

TROR inte att du ska behöva oroa dig...
    -Jag blev misshandlad av min dotters pappa, hade det inte varit för att han erkänt händelsen så tror jag inte att han fått sin dom....
    -Ber om ursäkt för att jag måste vara anonym, men det är för att min dotter (idag 13, var 4 när det hände...) inte vet om att detta hänt och jag vill inte riskera att hon någonsin kommer få reda på det...

-Tycker, efter att jag läst det som du skrivit, inte att du ska behöva vara orolig...fortsätt bara vara ärlig och stå för dina ord så tror jag inte att du ska behöva bli oskyldigt dömd...
    -Jag håller tummarna för dig!
    -För, även om jag varit ett "offer" så tror jag inte att alla män är sådana....och det skrämmer mig att en människa (kvinna) kan ens komma på tanken att utnyttja något sådant...fy faan...

-Stå på dig, tänker på dig, lider med dig, kan tänka mig att du går igenom ett helvete just nu...

• Anonym (Aj...)

Tilläggas kan att jag fick uppsöka sjukhus pga skadade revben...det var läkaren som fick mig att anmäla...
    Min dotters pappa ringde även sin mamma (!) när detta inträffade så hon och hans ena syster kom över o pratade med honom, så dom visste ju också vad som hänt...

-Han dömdes till sammhällstjänst, fick jobba av tiden på en ridskola....det enda possitiva till det var ju att han dels blev dömd för något han faktiskt gjort, dels att han är livrädd för hästar.....

• manfromhere

Fick ett brev igår, två egentligen. ett till mig och ett precis lika dant till min före detta sambo. Hennes post kommer fortfarande hit då hon o hennes släkt inte bytt nån adress. jag öppnade mitt och då stod det: alla tre punkterna i förundersökningen som jag inne på förhör angående, de läggs ner. och det gick snabbt. var ju inne på förhöret i fredags o brevet kom tisdagen efter.

Man känner en enorm lättnad, och en känsla som kommer upp nu är att det egentligen är fruktansvärt synd om denna tjej som väljer att göra en anmälan mot nån annan i stället för att ta tag i sig själv o bearbeta det hon varit med om. Nu blir ju hon en förlorare i det hela, och framför allt hennes barn som inte fick de möjligheter som de så väl förtjänade.

case closed. livet går vidare. Tack för stödet här.

• SilverEmma

manfromhere skrev 2009-01-21 08:12:43 följande:

Fick ett brev igår, två egentligen. ett till mig och ett precis lika dant till min före detta sambo. Hennes post kommer fortfarande hit då hon o hennes släkt inte bytt nån adress. jag öppnade mitt och då stod det: alla tre punkterna i förundersökningen som jag inne på förhör angående, de läggs ner. och det gick snabbt. var ju inne på förhöret i fredags o brevet kom tisdagen efter. Man känner en enorm lättnad, och en känsla som kommer upp nu är att det egentligen är fruktansvärt synd om denna tjej som väljer att göra en anmälan mot nån annan i stället för att ta tag i sig själv o bearbeta det hon varit med om. Nu blir ju hon en förlorare i det hela, och framför allt hennes barn som inte fick de möjligheter som de så väl förtjänade.case closed. livet går vidare. Tack för stödet här.
    Vad skönt att du äntligen kan gå vidare, sån skit tar på krafterna...

Tips ang hennes post: Ring posten & säg helt enkelt att hon inte bor där längre & att du inte vill ha hennes post hem till dig, så håller dom den på postkontoret istället så att hon får hämta den där den dag hon behagar. (fick göra så med förra ägaren till vårt hus som inte behagade göra adressändring)
  • Anonym (Snopp= Vov)

Trist historia och dessvärre långt ifrån ovanlig. Att du som man är dömd på förhand i den här typen av ärende är bara att konstatera. Från den dag du föddes och det konstaterades att det fanns en snopp mellan benen har du utifrån samhällets syn redan varit såväl blivande hustrumisshandlare, pedofil våldsverkare och underlägsen förälder.

Nu kom du ju i och för sig undan den här gången men det kan du nog tacka motpartens etnicitet för. Män må ha en extremt dålig medfödd trovärdighet i den här typen av ärende men jämfört med utlandsfödda i allmänhet och utlandsfödd kvinnor i synnerhet så har du en guldposition.
    Frågan blir egentligen inte vad som hänt och vem som gjort vad utan vem kan antas ljuga mest.

• Anonym (hoppas!)

Tror du kan vara helt lugn faktiskt... jag anmälde en föredetta pojkvän/sambo för allt han utsatt mig för (polisen satte ihop allting till grov kvinnofridskränkning).. dom till och med LOVADE mig att det skulle bli rättegång, annars hade jag inte anmält/namngett honom.. han blev anhållen 3 dagar.. dom skickade runt mig hos diverse psykologer och stödgrupper.. tiden gick..

INGEN RÄTTEGÅNG BLEV DET

Så jag hoppas av hela mitt hjärta att du som är oskyldig inte blir straffad när den här mannen som utsatt mig för allt ont man kan nu går fri och kan fortsätta sina handlingar mot andra..

• Anonym (Förstår)

Hej! Vad skönt att det inte blev nåt mer. Förstår faktiskt precis denna situation (är ingift i en latinamerikansk familj, och blir bara så trött ibland på hur vissa kan bete sig). Hade en gång en bekant (man) som råkade ut för liknande situation som du, också en latinamerikansk kvinna. En del av dem är bara lite för hetlevrade, och när det gäller uppehållstillstånd är en del beredda att göra vad som helst. Känner tex en som skaffat barn med en svensk för att få uppehållstillstånd!

• Anonym (Aj...)

Ett STORT grattis!
    -Önskar dig lycka till i framtiden..!

• Anonym (q)

Min fd sambo erkände misshandel i tingsrätten, men då jag var otroligt rädd för honom sa jag att det bara var en gång det hände och han gick fri.

Svar på tråden Oskyldigt anklagad för misshandel av sambo