• Havsjungfrun

Värre tinnitus under graviditet?

Jag har tinnitus sedan ett par år tillbaka. Nu under graviditeten, är i vecka 20, tycker jag att det är ett himla oväsen hela tiden. Är det någon mer som fått ökade besvär? Kan det bero på den ökade blodmängden och blodgenomströmmningen i kroppen?

• Svar på tråden Värre tinnitus under graviditet?
  • Fuzzy

Tinnitus är inte kul. Jag kan tänka mig att det beror på den ökade blodmängden precis som du själv säger. Likaså kan både högt och lågt blodtryck ge tinnitus liksom stress/oro. Eftersom du har haft tinnitus ett par år så vet du säkert hur du ska tackla problemen. Ett generellt tips, om inte alltid så lätt, är att låta bli att fokusera på ljudet. Ju mer du lyssnar efter det desto mer låter det. Om man kan bortse från oljudet vänjer sig hjärnan till slut vid att det finns ett ljud och du besväras inte på samma sätt. Har du svårt att somna så se till att det finns ett annat ljud som tar fokus från det egna ex radion. Om du inte tycker att besvären lugnar sig efter graviditeten bör du ta kontakt med en ÖronNäsHals-klinik eller om du upplever att din hörsel blir sämre. Det finns en ofarlig öronsjukdom som kan "aktiveras" under gravditeten. Fast jag tror att det är den ökade blodmängden som är boven.

• Bondbruden

Jag hade en släng med tinnitus, ganska tidigt under grav. Det försvann igen på några dagar, men du har min fulla sympati, det är ju jättejobbigt!

En kollega till mig som har jobbat mycket med tinnituspatienter trodde att det kunde bero på att man samlar på sig vätska. Det finns ju någon sjukdom som ger tinnitus som man behandlar genom att minska vätskan i kroppen (Meniers? kommer inte ihåg vad den heter...)

Detta är dock spekulationer, inget säkert.

• Smindy

Jag har tinnitus & är gravid i vecka 15. Jag har märkt att det tjuter högre & oftare på mig nu... Din teori kan nog stämma...

Svar på tråden Värre tinnitus under graviditet?