• Kotten1977

TANDVÄRK och gravid!! Hjälp vad gör man!

I oktober började helvetet. Det var då jag fick första tandvärken i min visdomstand. Det varade i ett par dygn o sedan gick det över och sedan dess har den kommit o gått lite då och då. Har varit hos tandläkaren men problemet är att jag är gravid i vecka 24 just nu och visdomstanden måste opereras bort och det kan de inte göra nu när jag är gravid.

Just nu sitter jag med värsta tandvärken. Kan inte sova. Tar panodil när jag behöver sova men kan bara sova i ca 2 timmar och sedan är värken tillbaka o så måste jag ju vänta ett tag till innan jag får ta panodil igen.

Ska jag verkligen behöva ha det så här med jämna mellanrum fram till maj! Finns det inget man kan göra. Kan ju inte sluta äta heller och äter gör man ju oftare när man är gravid.

• Svar på tråden TANDVÄRK och gravid!! Hjälp vad gör man!
  • Tiger ina

Rådgör med tandläkaren igen, det kan ju inte vara meningen att ingenting kan göras för att lindra smärtan, det är ju många veckor kvar av din graviditet också.

Jag hade en död tand när jag var gravid senast som jag hade tokont i, den fixade tandläkaren till så jag inte skulle ha ont för att sedan när barnet var fött rotfylla.

Nåt borde kunna göras tycker man?

• LittleMee

Minns när jag hade ett helvete med visdomstanden. Det var b la infekterat runt om. Fick råd om att köpa Corsodyl (med reservation för stavfel) receptfritt på apoteket. Det lindrade jätte mkt.

Är det infekterat för din del kan det vara värt ett försök? dock var jag inte gravid när jag sköljde med den. Kolla upp det.

• EttElaktTroll

Är det på grund av bedövningen man inte kan göra det när man är gravid?

• Kotten1977

Ja jag tror att det är pga bedövningen de inte kan operera mig. Det blir lokalbedövning när det ska ske säger de. Kan annars tänka mig lustgas, har ju trots allt fött barn med hjälp av det så det borde ju funka även när man ska opererera bort en visdomstand. Problemet är att det får man inte om man inte har en dokumenterad tandläkarskräck. Det ska utredas hos psykolog i sådana fall. SUCK.

Hur som helst, det kan ju inte vara meningen att man ska gå omkring och ha ont så här mellan varven utan att kunna göra något.

Var i kontakt med tandläkaren för ett par veckor sedan eftersom jag väntar på att få en tid till en vanlig lagning av en tand också men inte ens det kan de skaka fram. De har ju inte direkt överflöd med tider heller verkar det som. Tandläkaren sa också att om jag kommer in på en akuttid så gör de inte så mycket med problemet ändå mer än tillfälligt och jag kan ju inte åka in och ut hos tandläkaren titt som tätt ända till maj!

Ska kolla upp Corsodyl som du tipsade om LittleMe... tyvärr finns det ju inte något apotek öppet just nu :(

• EttElaktTroll

Jag opererade bort en tand hos kirurgen en gång, då fick jag tandläkarbedövning och det ska ju gå när man är gravid har jag hört? Du kan ju inte gå så där hela tiden ut

• Kotten1977

Den tandläkaren jag var hos sa att man inte ska göra sådana ingrepp när man är gravid... och framförallt inte när man är i 3:e trimestern vilket jag snart är inne i.

• EttElaktTroll

Men vad rådde h*n dig till då? Måste ju sagt ngt? Finns det inget som hjälper under tiden då?

• EttElaktTroll

Men då beror det på själva ingreppet och inte bedövningen??

• Kotten1977

Han rådde mig inte till något vad det gäller värken och det. När jag var där var jag där på en vanlig undersökning för att se hur saker och ting stod till. Var där i början av december och vid det tillfället hade jag inte tandvärk och hade varit befriad från det under en bra tag. Dum som man är så är ju allt frid och fröjd när man INTE har ont.

Pratade iaf med honom om operationen osv. Och det han sa var att jag kan få en akuttid men att de då inte gör särskilt mycket åt problemet långsiktigt utan bara tillfälligt och att det är en operation som måste till. Den måste jag vänta med tills efter barnet är fött. Det var det beskedet jag fick.

Svar på tråden TANDVÄRK och gravid!! Hjälp vad gör man!