• frollen

fiskbullar i hummersås till 9 månaders?

hej,

jag har en fråga ang barnmat: våran dotter på 9 månader ÄLSKAR "potatis och rödspätta"-burken som finns. ni vet den där lilla? anyway.. kom på att den smakar precis som fiskpullar i hummersås..

så min fråga är: kan man ge det till en 9 månaders? nån som vet? våran bvc sa att vi kunde börja med halvfabrikat så som köttbullar, korv osv nu när tjejen blivit så gammal.

tänker på salt, konserveringsmedel och annat skummt som kanske finns i?

• Svar på tråden fiskbullar i hummersås till 9 månaders?
  • santanas

Jag tror att man ska undvika de konserverna tills barnet blivit runt ett år med tanke på slatet, precis som skriver. Det finns ju fiskbullar i frysdisken som inte ligger i buljong eller sås. Inte lika kul kanske att få göra såsen själv men prova att göra tex dillsås. 

• Fru Humla

jag gav fiskbullar från den tiden. jag menar de äter det juinte varje dag och om det sagts att du kan ge korv då kan du ge fiskbullar också.
    de där konserverna är faktiskt väldigt bra att kunnavariera med. min yngsta donna ville mer och mer ha våran mat från ca 10 månader och vid ett år kunde man inte få henne till att äta nån burk alls, inte ens i nödfall.
    hon äter mycket bättre än min äldsta, kankse för att hon varit mer intresserad och fått prova allt.
    har inga bekymmer med maten på henne medan 7åringen fortfarande äter som en myra.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Tisella

Jag har matat båda mina med fiskbullar, dom älskade det och det var skönt att variera lite.

• Limja

Min första son åt fiskbullar vid 9 mån. bvc rek eftersom han då börjat rata burkmat, ist fick han sånt som kunde ätas med händerna. Allt i små mjuka bitar funkade. Fiskbullar, falukorv, blodpudding ...

• inoka

Jag har gett min fisktokiga tjej fiskbullar från hon var 5 månader. Hon vägrar äta barnmatsburkar och när jag inte har tiden så har jag öppnat en burk :) Älskar hummersåsen och citronsåsen.
    Kanske inte ska rekomendera att ge det flera gånger i veckan då det endå är halvfabrikat och det tar igentligen lika lång tid att koka en bit färsk fisk men ibland är det rätt skönt att ha såsen och bullar i ett :)

Svar på tråden fiskbullar i hummersås till 9 månaders?