• Polargirl

Rost i vatten

Har av och till haft lätt brunfärgat vatten, det är bara rost säger lägenhetsförvaltaren. Det är väl inte farligt att duscha och diska i detta vatten?

When you?re as great as I am, it?s hard to be humble.
  • Svar på tråden Rost i vatten
  • Sara Li

Nej det är inte farligt, inte ens farligt att dricka brukar de säga. Men jag skulle inte vilja dricka det, ser inte så aptitligt ut när det är så.

• Pappa G

Men det är knappast något man ska behöva leva med. Något är inte riktigt som det ska. I synnerhet om det är kommunalt vatten.

• Polargirl
    Pappa G skrev 2009-01-17 11:23:07 följande:
    Men det är knappast något man ska behöva leva med. Något är inte riktigt som det ska. I synnerhet om det är kommunalt vatten.
    Jag tycker heller inte att man ska behöva ha sådant vatten, även om det inte är farligt och bara kommer ibland.

Enligt kommunen är rörsystemet överdimensionerat pga att när man lade dem trodde man att det skulle byggas mycket mer i staden. Det var på det glada 60- och 70-talen och industrin blomstrade. Sedan gjordes nerdragningar och det byggdes både färre villor och flerbostadshus. I början av 2000-talet rivdes många av miljonprogramslägenheterna, vilket ledde till att vatten blev stående i vissa delar av rören och rost bildades... tillika bakterier, och det har varit så mycket vid ett par tillfällen att de gått ut med förbud att dricka vattnet. Nu tillsätter de mycket klor istället, men det är inte så trevligt alla gånger det heller.
  • Pappa G

Det lät ju väldigt ohållbart.
    Accepterar verkligen miljö- och hälsoskyddet detta upplägg?

• Polargirl
    Pappa G skrev 2009-01-17 18:18:01 följande:
    Det lät ju väldigt ohållbart. Accepterar verkligen miljö- och hälsoskyddet detta upplägg?
    Förmodligen. De tillsätter bara en massa mer jox om det blir för mycket baciller.
  • Pappa G

Jag tycker du ska ringa till miljö/hälsokontoret och klaga. Jag tror inte de får ha det så här.

Svar på tråden Rost i vatten