• Småkottarna

Hur kopplar man en tvättmaskin till badkaret?

Ska köpa tvättmaskin men har inget sådant rör att koppla den till som den kan ta in vatten ifrån, utan tänkte koppla den till kranen i badkaret. Det ska gå, men jag vet inte riktigt hur. Någon som vet hur man gör och vilka saker som behövs? Är det olika tillbehör till detta beroende på märke på tvättmaskin eller så?

• Svar på tråden Hur kopplar man en tvättmaskin till badkaret?
  • Småkottarna

Eller det kanske är smidigare att koppla den till duschslangen utan duschmunstycket?

• Pappa G

Det hela beror ju på vad det sitter för anslutning på tvättmaskinen, respektive kranen. Är det inte samma så behövs en adapter/övergångsbussning.

Duschslangen skulle jag avstå. Den är ju normalt inte gjord för de tryck som uppkommer.

Glöm inte heller att avloppsslangen från tvättmaskinen måste upp och göra en böj över tvättmaskinens höjd. Förankra rejält, då det även här blir rejäla tryckstötar när tömning sker.

• Isnogood

Kan bro lite på storlek av kopplingar...men det är bara att mäta storlek på badkarskranen...för att slippa skruva bort tvmask.kopplingen när man ska fylla badkaret så kan man köpa särskild koppling som har två utvägsändar...ser ut som en trevägskorsning...ena skruvar man fast i badkarskranen andra kopplar man in tvättmaskinen i och den tredje har man till att fylla på i badkaret....

• Caroooline

Vi har vår tvättmaskin kopplad till kranen. Vi skruvar bara fast slangens munstycke i kranen och sen är det klart : )

• Syster mia

Du kopplar bort duschslangen. Sen går du in till någon rörfirma, som finns där du bor och berättar att du temporärt ska koppla tvättmaskinen till vattenkranen. Då får du rätt grejer direkt. (en liten grej som du sktuvar på befintliga kranen och därefter skruvar du fat tvättmaskinsslangen. Kom ihåg bara att du måste sätta på kallvattnet när du har kopplat ihop allt,INTE varmvatten.

• Småkottarna

Tack för era svar! En fråga bara, den ena skriver att jag INTE ska koppla den till duschslangen medans den andre säger att jag ska ta medmig duschslangen till en rörfirma.

Pappa G: Jag har haft tvättmaskin med tömning i badkaret förr (dock fanns det ett rör för vatteningången i den lägenheten) och då la jag bara slangen i badkaret, inte någon böj över tvättmaskinens höjd, och det var inga problem. Det blev heller inte något supersprutt så slangen flög iväg utan den matade ut vattnet i stötar så att säga, slangen låg kvar i badkaret hela tiden.

• Småkottarna

En till fråga bara så jag inte gör fel sen. När jag löst denna biten så allt är fastkopplat och redo att tvättas...ska jag bara sätta på kranen på full sprutt då? Sköter tvättmaskinen själv hur mkt vatten den vill ta in av detta som kommer från kranen?

• Pappa G

Da kan koppla till blandarens/kranens anslutning för duschslang, men skall undvika att använda själva slangen.

Det kan bli problem med tvättmaskinens tömning om inte slangen gör en böj ovanför som jag beskrev. Se mer i maskinens manual. Ofta brukar en sådan böj skickas med maskinen.

• Pappa G

Du behöver inte ha maxtryck, men bra flöde.

Hur har du löst det med el till den?

• Småkottarna

Pappa G skrev 2009-01-17 15:39:22 följande:

Du behöver inte ha maxtryck, men bra flöde.Hur har du löst det med el till den?
    Jag kommer dra en förlängsningssladd från hallenför elen från början.Vet att detta inte rekomenderas men jag har haft den så förut utan några problem.Ska dock ringa en firma jag haft kontakt med förut så jag planerade tvättmaskin men inte genomförde så de får ordna elen, ev kan de ordna vattnet också sen.
  • Småkottarna

Herre gud som jag stavar och skriver!

• Pappa G

Ja, förlängningssladd från hallen är direkt olämpligt. Konsekvensen kan ju bli dödsfall om något skulle gå snett.
    Har du inte någon jordfelsbrytare i el-centralen, så köp en portabel sådan i alla fall.

• Småkottarna

Pappa G skrev 2009-01-17 18:14:27 följande:

Ja, förlängningssladd från hallen är direkt olämpligt. Konsekvensen kan ju bli dödsfall om något skulle gå snett.Har du inte någon jordfelsbrytare i el-centralen, så köp en portabel sådan i alla fall.
    Hmm... hur ser jag om jag har jordfelsbrytare i el-centralen?
  • Pappa G

Det är svårt att beskriva.
    Är du osäker så skaffa en portabel, eller allra helst ring elektrikern.

Svar på tråden Hur kopplar man en tvättmaskin till badkaret?